تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


وجود بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر تهران ، بزرگترین چالش در بحث مدیریت بحران است
تاريخ خبر: يکشنبه، 8 تير 1393 ساعت: 12:26

به گزارش گروه مناطق شهرداری نیوز؛  مسئول روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  در خصوص مهمترین چالش ها دربحث مدیریت بحران گفت:  مسائل بسیاری در سال های گذشته موجب ایجاد چالش در زمینه مدیریت بحران شده است. یکی از این موارد، بی توجهی انسانها به حریم ها است که در بحث توسعه شهری اتفاق افتاده است.

رامین رادنیا در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری  نیوز گفت: ما در طی سالهای گذشته به حریم های طبیعی و قوانین طبیعت توجه نکرده ایم و امروز توجه به شناخت  قوانین طبیعت و زندگی متناسب با آن ، تنها راه برون رفت از بحران ایجاد شده است. به عنوان نمونه ساخت و ساز در حریم مسیل ها و رود ها احتمال ایجاد خسارت در زمان حوادث غیر مترقبه را  افزایش می دهد.

وی در زمینه موارد دیگر چالش برانگیز در زمینه مدیریت بحران  شهر تهران بیان داشت: نبود تناسب میان مخاطرات تهدید کننده با میزان توان و آمادگی برای مقابله با حوادث از دیگر موارد چالش زاست و همین امر درصد ریسک خطر پذیری را افزایش می دهد.

وی افزود: سومین چالش عمده در بحث مدیریت بحران وجود مجموعه وسیعی از بافت  فرسوده در مناطق مختلف شهری تهران است که رفع آن نیاز به صرف وقت ، سرمایه گذاری وسیع و به کار گیری امکانات بخش های مختلف شهرداری در بحث مدیریت شهری دارد. در زمینه رفع این چالشها تمام سازمان های مربوطه مسئول اند و نیاز به برنامه ریزی و بودجه در حیطه وظایف خود دارند و سازمان مدیریت بحران فقط به عنوان هماهنگ کننده میان سازمان ها در رفع بحران عمل می کند.

رادنیا با اشاره  به  نیاز همگانی به برنامه های آموزشی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران بیان داشت: از برنامه های اجرایی سازمان در زمینه آموزش های همگانی ، ایجاد گروه های داوطلب واکنش اضطراری در محلات شهر تهران است که طی 6 ماه گذشته این طرح آماده اجرا شده و علاقمندان در سطح محلات شهر تهران اقدام به ثبت نام کرده اند. این گروه ها با هدف تقویت خود امدادی و دیگر امدادی آموزش های لازم را دریافت کرده و در صورت لزوم  در زمان پس از وقوع حوادث به یاری سازمانها و گروه های امدادی ویژه می آیند.

وی در زمینه فلسفه ایجاد چنین گروه هایی افزود: در حوادث عمده در جهان ، بیش از 80 در صد نجات یافتگان به دلیل نزدیک بودن  افراد محلی آشنا به امداد و نجات از محل حادثه رهیده اند. 

رادنیا در خصوص توجه به نوسازی بافت فرسوده تصریح کرد: با وجود آمار بالای ساختمان های فرسوده در نقاط مرکزی و جنوب شهر ، نباید از این واقعیت که شهر تهران در قبال حوادث طبیعی در معرض آسیب است ، چشم پوشید.

وی در خاتمه گفت: با بهبود بخشیدن به زیر ساخت ها در زمینه مقابله با حوادث احتمالی در آینده ، می توان  میزان خسارت را پایین آورد. در بحث امداد و نجات با توجه به تجربیاتی که کشورمان در زمان جنگ تحمیلی داشته می توان امیدوار بود که با یک عزم ملی می توان بر هر حادثه ای غلبه کرد.