تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


همایش رصدخانه‌ها و زیج‌های ایران برگزار می‌شود
تاريخ خبر: سه شنبه، 1 آبان 1403 ساعت: 11:10

 همایش ملی رصدخانه‌ها و زیج‌ها، نخستین همایش از سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، همایش رصدخانه‌ها و زیج‌ها، نخستین همایش از سلسله همایش‌های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران از سوی شرکت طرح و ایده دروازه ملل با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه‌شنبه اول آبان ماه برگزار می‌شود.
 
محورهای این همایش که با حضور پژوهشگران تاریخ علم، تاریخ‌نگاران، باستان‌شناسان و جغرافیدانان در محل سالن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار خواهد شد، شامل رصدخانه‌های ایران، رصدخانه‌های ایران فرهنگی، تاریخ نجوم در ایران، مشاهیر نجوم و هیأت در ایران و جهان اسلام، میراث مکتوب زیج‌های دوره اسلامی، نقش رصدخانه‌هاو زیج‌های ایرانی در پیشبرد دانش نجوم در عرصه جهانی، ترجمه و شرح متون یونانی در حوزه رصدخانه‌ها و زیج‌ها توسط مشاهیر ایرانی، جغرافیای رصدخانه‌های ایران و جهان اسلام، سبک و هندسه معماری رصدخانه‌ها، چشم‌انداز آینده مطالعات نجومی ایران، حفاظت، احیا و مرمت آثار و ابنیه نجومی در ایران هستند.
 
همایش رصدخانه و زیج‌ها به زبان فارسی و انگلیسی خواهد بود و دبیر علمی همایش، تاریخ‌نگار برجسته دکتر نادر کریمیان سردشتی است. همچنین دبیر اجرایی همایش، مهندس مریم پروینی است.
 
کلیه مقالات ارائه شده در این همایش در قالب کتاب ویژه همایش رصدخانه‌ها و زیج‌ها منتشر خواهد شد.
 
این همایش از ساعت از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی واقع در خیابان آزادی تقاطع یادگار امام برگزار می‌شود.