تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


عرضه خودرو در بورس در بلندمدت موجب کاهش قیمت و تعادل بازار است
تاريخ خبر: يکشنبه، 25 دی 1401 ساعت: 12:52

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز،  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عرضه خودرو در بورس را یکی از بهترین اقداماتی دانست که موجب توقف قیمت‌گذاری دستوری می‌شود و گفت: عرضه در بورس با ایجاد شرایط مناسب برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در سهولت خرید خودروی مورد نظر مصرف‌کنندگان با قیمت مناسب موثر است.

محمد صفایی دلوئی یکی از بهترین اقدامات را عرضه خودرو در بورس اعلام کرد که مانع از تداوم قیمت‌گذاری دستوری می‌شود و در ادامه اظهار داشت: شیوه عرضه در بورس جایگزین مناسبی برای قرعه‌کشی است که به عنوان بلیت بخت آزمایی برای برندگان تشخیص مصرف‌کنندگان واقعی را غیرممکن می‌ساخت.
 
وی افزود: عرضه خودرو در بورس می‌بایست به شکل جامع و بدون شرایط محدودیت‌زا باشد بدین معنا که تمامی خودروها در بورس عرضه شوند و طبیعت عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشد تا از افزایش نامتعارف قیمت‌ها جلوگیری شود.
 
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید کرد که عرضه خودرو در بورس در بلندمدت و میان‌ مدت می‌تواند موجب کاهش قیمت خودرو و تعادل در بازار شود و در ادامه بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده است زیرا زمانی که تولید با زیان همراه باشد، طرف مصرف‌کننده نیز متضرر می‌شود.
 
صفایی دلوئی تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس قیمت و بازار را به نقطه تعادلی می‌رساند و علاوه بر آن فشار را از دوش تولید برمی‌دارد بدین ترتیب مسیر تنفسی تولید روان‌تر می‌شود. رونق هر چه بیشتر تولید به سود مصرف‌کننده بوده و موجب برقراری قیمت تعادلی و متناسب با عرضه و تقاضا خواهد بود.
 
وی همچنین شرط اختصاص کد ملی برای هر خریدار را موجب قطع دست دلالان و سوداگران از بازار خودرو دانست و اذعان داشت: این محدودیت مانع از این می‌شود که تعداد معدودی از افراد با خرید خودروهای عرضه شده در بورس اقدام به دپو و سپس فروش خودروها در بازار نمایند. بنابراین می‌بایست افراد با کد ملی نسبت به خرید از بورس اقدام کنند و علاوه بر آن شرط عدم خرید از سال 98 تاکنون نیز پیش‌بینی شده است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا شرایط مناسبی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. با این شیوه فروش دسترسی مصرف‌کننده به خودروی موردنظر با قیمت مناسب تسهیل می‌شود.