تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


نخستین آب شیرین کن ایران در خزر طی ۳ سال احداث می شود
تاريخ خبر: سه شنبه، 11 مرداد 1401 ساعت: 08:33

 

نخستین آب شیرین کن ایران در خزر طی ۳ سال احداث می شود

گرگان-مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به افزایش مجوز شیرین سازی آب دریا، گفت:در صورت اخذ سرمایه‌گذار، پروژه ظرف مدت سه سال اجرا شده و این نخستین آب شیرین کن خزر در ایران خواهد بود.

سید محسن حسینی در دیدار با تحریریه خبرگزاری مهر گلستان اظهار کرد: طبق برنامه جامع آب شرب استان در افق ۱۴۰۴، سهم آب زیرزمینی به دلیل کاهش کیفیت و کمیت آن کمتر شده و سهم آب سطحی افزایش خواهد یافت و به دلیل کمبودهای موجود به سمت شیرین سازی آب دریای خزر خواهیم رفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: سهمیه در نظر گرفته شده برای شیرین سازی آب دریای خزر ۳۶ میلیون مترمکعب بوده که از سال ۹۶ مجوزات آن را پیگیری کردیم و در سال ۱۴۰۰ برای ۱۶ میلیون مترمکعب آب شیرین سازی شده به ما مجوز دادند.

وی اضافه کرد: در انتهای شهریور ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که این برداشت آب مطالعات لازم داشته که آن را به شرکت آب منطقه‌ای سپردند.

حسینی ادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته، مطالعات شامل جانمایی، مدل‌های مالی و غیره را تحویل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داده و بعد از بررسی مصوب شد و در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب کشور در حال مسائل سرمایه گذاری و مانند آن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: اخیراً هم مجوز ۲۰ میلیون مترمکعب باقیمانده سهمیه استان، توسط وزارت نیرو صادر شده است.

حسینی توضیح داد: محل برداشت آب در محدوده خواجه نفس بین خلیج گرگان و تالاب گمیشان در داخل دریا بوده و روش هم «برداشت از دریا» است که ۱۱ کیلومتر خطوط انتقال در داخل دریا ایجاد شده و آب شیرین کن‌ها در ساحل چارقلی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد که خط انتقال پساب به نقطه دیگر هم باید اجرا شود.

طبق گفته حسینی برای خطوط انتقال، سرمایه گذار لازم بوده که توسط بخش خصوصی و یا دولت باید اجرا شود که به تبع آن قیمت آب متفاوت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به مبلغ سرمایه گذاری، گفت: در صورت اخذ سرمایه‌گذار با توان مالی بالا، پروژه ظرف مدت سه سال قابلیت اجرا دارد و این اولین آب شیرین کن دریای خزر در شمال کشور خواهد بود.