تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


اگر وضع مردم خوب است، این همه گرانی چرا؟
تاريخ خبر: دوشنبه، 2 خرداد 1401 ساعت: 09:07

 روزنامه اطلاعات در یادداشتی از شیوه برخود دولت با مسائل اقتصادی مردم انتقاد کرد.

اگر وضع مردم خوب است، این همه گرانی چرا؟
 
این روزنامه نوشت:
 
* دولت سیزدهم از زمان به‌دست گرفتن زمام امور هر روز با وعده جدیدی که داده است سطح مطالبات مردمی را بالا و بالاتر برده و حتی برای بر آوردن این خواست‌ها زمان هم تعیین کرده است.
 
* از سوی دیگر هر کدام از وزیران به نوبه خود از بالا رفتن فروش نفت و گاز و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از آن و بازگرداندن روز افزون ارز به سیستم پولی کشور سخن گفته یا از افزایش صادرات غیر نفتی خبر داده‌اند. برای مثال وزیر نفت در یکی دو روز گذشته اظهار کرده‌: وصول ارزی صادرات گاز بیش از ۴ برابر سال ۹۹ رشد داشته‌است.
 
* پرسش بجایی که مردم می‌توانند مطرح کنند این است که اگر اوضاع در آمدی کشور از گذشته بهتر شده، پس چرا چنین گرانی لجام‌گسیخته‌ای بر مردم تحمیل شده است؟
 
* دلیل دیگری که دولت برای حل مشکلات نیاز به کمک دیگر دستگاه‌ها دارد این است که اصولا کنترل مجراهای زمینی و دریایی و هوایی قاچاق، عملا از ید قدرت دولت خارج است. برای مثال به‌فراوانی از قاچاق سوخت و دام و آرد و دارو و دیگر اقلام مورد نیاز مردم سخن گفته می‌گویند اما شاید کمتر توجه می‌شود که این قاچاق در حوزه‌های استحفاظی نیروهای انتظامی و امنیتی کشور صورت می‌گیرد و این دو دستگاه هستند که باید با کنترل مرزها و محموله‌هایی که از طریق جاده‌ها جابجا می‌شوند نظارت را شدید کنند. همچنین بعد از توقف کالاهای قاچاق و احاله متخلفان به دستگاه قضا این قوه قضائیه است که باید با اعمال مجازات‌های لازم با قاچاقچی برخورد کند.