تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

SHAHRDARINEWS.COM


ضرورت تردد با دوچرخه به عنوان الگوی رایج در زندگی روزمره شهروندان
تاريخ خبر: دوشنبه، 24 آذر 1399 ساعت: 15:48

 به گزارش گروه حمل و نقل پاک تهرانی نیوز،مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک تاکید کرد که تردد با دوچرخه به عنوان یک الگوی رایج در زندگی روزمره شهروندان باید تبدیل شود.

یعقوب آزاده دل درباره راه اندازی پویش ۳۶۰ درجه‌ای «دوچرخه سوارم»، توضیح داد: این پویش با مشارکت سازمان حمل و نقل و ترافیک، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سازمان‌های مردم نهاد و فعالان حوزه دوچرخه سواری در حال اجرا است.
 
وی با بیان اینکه سند توسعه دوچرخه سواری تهران به سه بخش سخت افزار، نرم افزار و سازمان افزار تقسیم می‌شود، افزود: بخش نرم افزاری بر برگزاری برنامه‌های ترویجی، آموزشی، اجرای همایش‌ها و پویش ها تأکید دارد. در همین راستا پویش «دوچرخه سوارم» راه اندازی شده است.
 
مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک ضمن اشاره به اجرای سال سوم سند توسعه دوچرخه سواری گفت: لازم بود که شهر تهران پویش ۳۶۰ درجه‌ای* در راستای توسعه دوچرخه سواری در دستور کار خود قرار دهد. این پویش ابعاد مختلف دوچرخه سواری در شهر تهران را بررسی می‌کند و در نهایت شناخت و آگاهی کافی از حوزه دوچرخه سواری را به شهروندان ارئه می‌دهد.
 
به گفته آزاده دل؛ این پویش با استفاده از آموزش‌های ساده، زمینه‌های فرهنگی لازم برای گسترش استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری را فراهم می‌کند. دوچرخه ‌سواری ایمن و احترام به قوانین، کاهش مصرف سوخت، رعایت نکات بهداشتی در دوران شیوع کرونا و بهبود سلامت فردی با بالا بردن فعالیت بدنی از جمله موضوعات مورد تأکید در این پویش هستند.
 
وی درباره مهمترین اهداف این پویش، بیان کرد: ایجاد فرایندهای اجتماعی و اطلاع‌رسانی اقدامات دوچرخه‌ای که باعث شوند تردد با دوچرخه به عنوان یک الگوی معمول و رایج در زندگی روزمره شهروندان انگاشته شود، از مهم ترین اهداف پویش «دوچرخه‌ سوارم» است. استفاده از گروه‌های پیشرو دوچرخه‌ سوار برای ترغیب دیگر افراد جهت استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری و نهادینه کردن دوچرخه ‌سواری ایمن در سبک زندگی شهروندان با استفاده از آموزش‌های غیرمسقیم از دیگر اهداف این کمپین هستند.
 
مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک، به اشتراک گذاشتن تجربیات دوچرخه‌ سواران شهری با مخاطبان را یکی از راهکارهای این پویش برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه دانست و افزود: پویش «دوچرخه سوارم» با نشان دادن شیوه‌های رفت وآمد دوچرخه ‌سواران و طرح رویکردها و راه‌حل‌هایشان برای عبور و مرور با دوچرخه، به مخاطبان کمک می‌کند تا تصویر روشن‌تری از امکانات دوچرخه‌ سواری در تهران و چالش‌هایش داشته باشند.
 
آزاده دل ضمن اشاره به برگزاری پویش های موضعی و موضوعی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، گفت: این پویش مربوط به سند توسعه دوچرخه سواری در سال ۱۳۹۹ است. اقدامات نرم افزاری دیگر در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشابه همین کمپین ۳۶۰ درجه خواهد بود
 
مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک با تأکید بر اینکه طبق سند توسعه دوچرخه سواری تهران باید اقدامات سخت افزاری، نرم افزاری و سازمان افزاری به موازات یکدیگر پیش رود، توضیح داد: بنابراین نمی توان تنها به ساخت و ایجاد مسیرهای دوچرخه و پارکینگ بدون راه اندازی پویش‌های توسعه دوچرخه سواری و آموزش پرداخت. باید توجه داشت که توسعه دوچرخه سواری تنها در یک بُعد انجام نشود و همه ابعاد (سخت افزار، نرم افزار و سازمان افزار) را در برگیرد.