جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 مرداد 1402     
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر عنوان کرد
آثار مالی۵۴ همتی تصمیمات کمیسیون ماده ۵ بر تهران

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت تصمیمات کمیسیون ماده ۵ گفت: آثار مالی کمیسیون ماده ۵، ۵۴ هزار میلیارد تومان است.

 در جلسه صبح امروز شورای شهر تهران مهدی عباسی در خصوص وضعیت کمیسیون ماده ۵ توضیحاتی را در صحن علنی شورا  قرائت کرد.
 
وی با بیان اینکه در یکی از جلسات کمیسیون ماده ۵ دستوراتی بررسی شد که تصمیم گرفتم با توجه به اهمیت این ساختار اعضا را در جریان آثار تصمیمات کمیسیون ماده ۵ قرار دهم، گفت: در دوم مرداد ماه سال جاری ۱۷ بند بررسی شد که تصمیم گیری در خصوص برخی از این بندها که سه عنصر بازنگری طرح تفصیلی، بازنگری طرح‌های موضعی و ... بود را به تصمیمات بعدی موکول کردند، اما ۱۲ پرونده با ۱۵هزار متر مربع زیربنای مازاد بررسی شد که ۱۰ مورد بالای محور انقلاب و دو مورد پایین محور خیابان انقلاب بود.
 
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس حکمرانی شهری، مسئله اصلی جمعیت است. چرا که امکانات شهری بر اساس جمعیت باید مدیریت و ایجاد شود، افزود: در جمعیت پذیری قطعات سه تا پنج برابری از پلاک‌های موجود اعلام شده است که مشاور اعلام کرده ۶۷۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و ما در کمیسیون‌مان بررسی کردیم و نشان می‌دهد که با این تصمیم ۷۱۴ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و این در حالیست که جمعیت زیادی قرار است با یک تصمیم که در مجموع دو خط است به تهران اضافه شود و این یک تصمیم عادی نیست.
 
وی با بیان اینکه با این تصمیم قرار است حدود ۷۰۰ هزار نفر به تهران اضافه شود، اظهار کرد: باید ببینیم با این جمعیت اضافه چه اتفاقی در نوسازی بافت‌ها رخ می‌دهد و عمدتا ساخت و سازها در مساحت‌های بالای ۲۵۰ متر است که در مناطق کم برخوردار کمتر چنین زمین‌هایی وجود دارد و این قطعات بیشتر در مناطق برخوردار وجود دارد یعنی به عبارت دیگر سیاست‌های تشویقی به سمت پلاک‌هایی می‌رود که صاحبانشان سرمایه دارند.
 
عباسی با بیان اینکه در اراضی دوشان تپه در منطقه ۱۳ برای استقرار جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر و ساخت بیش از ۴۰۰۰ واحد مسکونی تصمیم گیری شده است، گفت: فرودگاهی در آن محدوده است که در شرایط اضطراری می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما این فرودگاه هم ممکن است از کارکرد خود خارج شود و ما یک بررسی در کمیسیون در خصوص انتفاع مالی این پروژه انجام دادیم که نشان می‌دهد انتفاع مالی مالک ۴۸ همت و انتفاع شهرداری ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. در حالیکه می‌تواند اجرای اینگونه طرح‌ها اثرات مثبتی نیز در بازگشایی معابر داشته باشد اما به اعتقاد من لازم نیست که تمام موارد مشابه پادگان‌ها تعیین تکلیف شود. چرا که گاهی تعیین تکلیف برخی از این پهنه‌ها تهدید می‌شود.
 
وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستورات جلسه کمیسیون ماده ۵ در خصوص پروژه بوستان ولایت بود که ۱۵ هزار میلیارد تومان بار مالی برای شهرداری دارد و اگر اجرای این طرح مصوب شود باید به شورای شهر بیاید، گفت: در این جلسه در خصوص ۱۲ پرونده که جمع متراژ آنها به ۱۵ هزار متر می‌رسید نیز تصمیم گیری شد که من تنها به چند مورد از این پرونده‌ها اشاره می‌کنم که در یکی از این پرونده‌ها که در منطقه ۲ است زمینی به وزارت راه اختصاص داشته و قرار بوده که ساخت و سازی در آن صورت گیرد که شهرداری ۴۷۱ درصد تراکم در این پرونده که در شهرک هما است را پذیرفته، یعنی خانه‌های این شهرک دو طبقه است و حالا ما مجوز پروژه ۱۰ طبقه داده‌ایم و حتی کاربری تثبیت مسجد از روی پلاک برداشته شده است و در یکی از پرونده‌های دیگر ۴۵۰ درصد تراکم پذیرفته شده است.
 
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مقایسه مالی پرونده‌های کمیسیون ماده ۵  با یکی از مصوبات شورا نشان می‌دهد که مصوبات کمیسیون ماده ۵، ۵۴ هزار میلیارد تومان آثار مالی دارد، گفت: اهمیت کمیسیون ماده ۵ این است که تصمیماتش در مسائلی همچون جمعیت و مسائل مالی اثرگذار است و باید وقت ما در شورای شهر معطوف به این مسائل بیشتر شود.
 
وی با اشاره به وظایف شوراها در قانون گفت: تمام طرح‌های موضعی و موضوعی شهرداری باید به تصویب شورای شهر برسد و اساسا شورای شهر باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد جمعیت تهران به این میزان افزایش یابد یا نه؟ و باید بررسی دقیق‌تری در این خصوص صورت گیرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: