جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 17 آذر 1401     
تولید خودروهای بدون محدودیت قیمت‌گذاری و عرضه در بورس در اولویت است

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر حذف شرایط محدودیت‌زا در تولید خودرو تاکید کرد و گفت: عرضه در بورس به سود خریدار و خودروساز است و فروش در بورس می‌بایست به یک رویه عمومی تبدیل شود.

جعفر قادری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازنگری نسبت به قوانین حاکم بر قیمت‌‌‌گذاری آزاد مواد اولیه به ویژه تولید داخل و عرضه آن به خودروسازان بر مبنای نرخ فوب خلیج فارس و قیمت‌های جهانی وجود دارد، در حالی که تعیین قیمت محصول نهایی خودروسازان به شکل دستوری تعیین می‌شود، اظهار داشت: زمانی که مواد اولیه با نرخ آزاد خریداری می‌شود، قیمت‌گذاری دستوری خودرو معنای خود را از دست می‌دهد.
 
وی افزود: در این شرایط خودروسازان می‌بایست محصولات تولیدی را در بورس عرضه نمایند تا خودرو با قیمت‌ رقابتی واگذار شود.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عرضه تعدادی از خودروهای داخلی در بورس هر چند با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب کارخانه به فروش رسیده‌اند، گفت: در این شیوه عرضه، قیمت نهایی از قیمت بازار بسیار پایین‌تر بوده و قیمتی میان نرخ مصوب کارخانه و بازار کشف می‌شود که البته به سود هر دو طرف خریدار و تولیدکننده است.
 
قادری با تاکید بر اینکه به موجب قیمت‌گذاری دستوری بی‌دلیل یک نوع رانت برای ثبت‌نام کنندگان خودرو شکل گرفته است، تصریح کرد: می‌بایست این محدودیت‌ها برداشته شود و اجازه دهیم تا خودروسازان بیشتری اقدام به تولید خودرو نمایند و شرایط محدودیت‌زا برای تولید خودرو را حذف نماییم.
 
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری منطقی نیست و توجیهی ندارد، افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات این است که قیمت‌های دستوری زیان‌های قابل توجهی به سایت‌های تولیدی ایران خودرو و سایپا در شهرستان‌ها تحمیل نموده اما در عین حال به دلیل الزام و فشار وزارت صمت بر تداوم تولید، مجاز به تعطیلی و توقف تولید نیستند.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نظر می‌رسد وزارت صمت می‌بایست این الزام و فشار را از دوش تولیدکنندگان بردارد و تولید به سمت خودروهایی که محدودیت قیمت‌گذاری برای آنها وجود ندارد و همچنین عرضه در بورس برود.
 
قادری گفت: رانت‌ ناشی از قیمت دستوری و قرعه‌کشی خودرو مسئله‌ساز می‌شود و به چه دلیل می‌بایست صرفا به دلیل شرکت در قرعه‌کشی این رانت به عده معدودی تعلق بگیرد.
 
وی در پایان در خصوص مقدمات تسریع و تسهیل حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو به عرضه برخی از خودروها در بورس از سوی خودروسازان اشاره و خاطرنشان کرد: سایر خودروهای داخلی نیز می‌بایست در بورس عرضه شوند و فروش در بورس به یک رویه عمومی تبدیل شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: