جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 15 آذر 1401     
توافق‌نامه حل بحران سیاسی در سودان به امضا رسید

 خارطوم امروز (دوشنبه) با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، شاهد امضای توافقنامه‌ای سیاسی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیت انتقالی سودان بود که مبنای حل بحران سیاسی کنونی در این کشور می‌شود.

 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، براساس متن این توافقنامه، قدرت انتقالی باید کاملا مدنی و دموکراتیک و بدون مشارکت گروه‌های نظامی باشد و روی اصلاح نهاد امنیتی و نظامی متمرکز شود، نهادی که توسط یک ارتش حرفه‌ای هدایت می‌شود و در سیاست دخالتی ندارد.
 
در این توافقنامه مدت زمان دوره انتقالی ۲۴ ماه تعیین شده است که تاریخ آن از زمان انتخاب نخست وزیر دوره انتقالی شروع می‌شود. گروه‌های انقلابی با مشورت احزاب مدنی که بیانیه سیاسی را امضا کرده‌اند، نخست وزیر را انتخاب خواهند کرد.
 
همچنین توافق شد یک روند جامع برای تدوین قانون اساسی با نظارت کمیساریای تدوین قانون اساسی شروع شود.
 
براساس این توافقنامه، نیروهای واکنش سریع با نیروهای مسلح سودان براساس جدول زمانی مورد توافق ادغام می‌شوند، تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی ممنوع است و ماموریت نیروهای مسلح در دوره انتقالی احترام به قانون و دولت مدنی است.
 
مراسم امضای توافقنامه سیاسی که قرار است مبنای حل بحران سیاسی سودان باشد، با مشارکت کمیته سه‌جانبه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان توسعه "ایگاد"و کمیته‌ای از ایالات متحده آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات، اتحادیه اروپا، نمایندگان کشورهای عضو آن در سودان و هیئت‌های دیپلماتیک برگزار شد.
 
گروه‌های آزادی و تغییر، مخالف دولت فعلی سودان هم پیش از این اعلام کردند که با بخش نظامی تفاهم‌هایی حاصل شده است و انتظار می‌رود توافقنامه با نظامیان به زودی امضا شود و مسیر را برای رسیدن به توافقی جامع هموار کند؛ توافقی که تشکیل یک دولت مدنی ۲۴ ماهه را که به برگزاری انتخابات آزاد و شفاف منتهی می‌شود، تضمین کند.
 
ماه مه جلسات گفت‌وگوی مستقیم میان طرف‌های سودانی با نظارت کمیته سه‌جانبه با هدف حل بحران سیاسی این کشور آغاز شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: