جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 آبان 1401     
ورود ۵۰۰ اتوبوس شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور

 به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری تهرانی نیوز، از ابتدای دولت سیزدهم قرارداد تولید ۴۵۰۰ اتوبوس جهت ورود به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی وزارت کشور با شرکت‌های تولید کننده داخلی امضاء شده که در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۵۰۰ دستگاه به شهرداری‌ها واگذار شود که امروز نیز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تحویل به شهرداری‌ها به وزارت کشور واگذار شد.

 
 احمد وحیدی در آئین واگذاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری از سوی وزارت کشور به ناوگان حمل ونقل عمومی شهری گفت: تولید، قلب تپنده اقتصاد کشور است و اقتصاد بدون تولید اقتصادی مرده است. در حقیقت تولید به تحقیقات شکل می‌دهد و تحقیق نیز حاصل یک حرکت است که ظرفیت‌های علمی خوب را در کشور ایجاد می‌کند و به تبع آن نیز مراکز علمی و دانشگاه‌ها جان می‌گیرند.
 
وی افزود: در این زنجیره اگر نگاه کنیم موضوع از علم و دانش و تحقیق شروع می‌شود و نهایتا محصول و ایده آن پس از طراحی توسط افراد زیادی ساخته خواهد شد.
 
وحیدی ادامه داد: محصولی که با استاندارد لازم مورد سنجش قرار می‌گیرد و آماده عرضه در بازار می‌شود، این روند موجب می‌شود تولید نه تنها آثار اقتصادی، بلکه آثار اجتماعی نیز در بر داشته باشد. جریان تولید، اشتغال و اقتصاد هم پیوند می‌شوند و مسائل اجتماعی حول این روند شکل می‌گیرد.
 
وی تاکید کرد: بحث سرمایه اجتماعی در این مرحله مطرح می‌شود. بحث افتخار ملی مورد توجه قرار می‌گیرد. مدت‌ها برخی کشورها به لحاظ مالی یک محصول ارزشمند تولید می‌کردند که موجب سربلندی آنها بود و به این محصول افتخار می‌کردند. محصولی که عزت و افتخار ملی و به تبع آن همبستگی ملی می‌شود. در ایران عزیز در حوزه مفاهیم اجتماعی و سیاسی، استقلال و عزت ملی ضریب افزاینده‌ای دارد. در اینجا علم مورد تکریم است و استقلال از ارزش‌های اساسی کشور است. لذا بسیاری از ارزش‌ها حول این محصول خود را نشان می‌دهند و اگر این محصول مورد احتیاج باشد ارزش دو چندانی پیدا می‌کند.
 
وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تولید اتوبوس در کشور برای تامین نیاز داخلی اشاره کرد و افزود: در بحث تولید اتوبوس مشخص شد ایرانی قادر است اتوبوس‌های خوب تولید کند و تولید اتوبوس‌ها را به عمق ۷۵ درصد ساخت داخل برساند. ان‌شاءالله اگر گیربکس هم در گام بعدی در داخل تولید شود اتفاق بسیار بزرگی خواهد افتاد. وقتی با این مهندسی چنین محصول ارزشمندی ساخته می‌شود شعف ملی را به همراه دارد و نشان از قدرت تولید و طراحی در داخل کشور دارد.
 
وی افزود: شرکت‌هایی که این ظرفیت و توانمندی را دارند بسیار باید تلاش کنند تا مستمر در حوزه علم و دانش گام‌های بزرگ برداشته شود. اگر استانداردسازی مورد توجه بیشتر قرار گیرد محصولات ما می‌توانند در دنیا رقابت کنند و دستاوردهایی که توسط مهندسین و کارگران ما تولید شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. بی تردید ما وارد صحنه جدیدی از انقلاب صنعتی در دنیا شده‌ایم و دلیلی وجود ندارد کشور ما در این صحنه عقب بماند.
 
به گفته وزیر کشور، همه قراردادهای خود را با شرکت‌های داخلی بستیم و حتی یک مورد از خارج برای واردات قرارداد نبسته‌ایم. چرا که تولید کنندگان ما قادر به تولید هستند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر موضوع تولید داخلی و همچنین تولید علم و فناوری در کشور تاکیدات بسیاری داشتند. امیدوارم هر روز یک خبر خوش از درون مجموعه‌های بزرگ تولیدی کشور به گوش برسد.
 
وی ادامه داد: در قرارداد سازمان شهرداری‌ها با شرکت ایران خودرو دیزل از عملکرد این شرکت دوستان راضی بودند و به خوبی به تعهدات خود عمل کرده‌اند. نوسازی حمل و نقل عمومی هم به لحاظ صرفه جویی اقتصادی و هم توجه به موضوع آلودگی هوا و ترافیک از اهمیت بسیاری برخوردار است. با وجود مشکلات منابع مالی با سختی این منابع تامین شد و پس از یک وقفه ۱۰ تا ۱۵ ساله این قراردادها بسته شد و امروز در حال تحقق است. امیدواریم این محصولات به گونه‌ای تولید شود که در اقصی نقاط دنیا پرچمدار عزت ملی ما باشد و نشان دهد که یک ایرانی فکور و متکی به خود، چه محصولاتی را می‌تواند تولید کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: