جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 مهر 1401     
منابع ارزی واردات خودرو مشخص است؛
بازنگری در آیین‌نامه واردات خودرو از سوی دولت آغاز شده است

 به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تاخیر دولت در ابلاغ آیین‌نامه واردات و برخی از بندهای این آیین‌نامه توضیحاتی را مطرح کرد.

الله‌وردی دهقانی اظهار داشت: هدف از آیین‌نامه واردات خودرو تامین تقاضای داخل، ورود تکنولوژی، واردات خودروهای اقتصادی، هیبریدی و پاک است.
 
وی از بازنگری دولت نسبت به آیین‌نامه تنظیمی برای واردات خودرو به همراه اعمال نظرات مجلس نسبت به آن خبر داد و افزود: آیین‌نامه موردنظر هنوز نهایی نشده است.
 
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص شرط انتقال فناوری و اینکه آیا آیین‌نامه بر واردات به شرط تولید داخل الزام دارد، گفت: انتقال فناوری و تولید داخل می‌بایست یکی از شروط الزامی واردات باشد و در غیر این صورت به مصرف‌کننده صرف تبدیل می‌شویم.
 
دهقانی ادامه داد: اعطای امتیاز واردات می‌بایست به اشخاصی صورت بگیرد که با سرمایه‌گذاری و آورده‌ خود علاوه بر واردات خودروی کامل، هدف ورود تکنولوژی، ارتقای استاندارد و واردات خودروی ارزان را محقق سازند و این اشخاص بتوانند از فرصت ایجاد شده برای ساماندهی تولید و حتی صادرات برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تعویق واردات به دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات، موانع ارزی و مخالفت بانک مرکزی وجود دارد، بیان کرد: ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودرو و همچنین آیین‌نامه آن با لحاظ دشوارترین شرایط تحریمی تنظیم شده ضمن اینکه محل منابع ارزی آن مشخص بوده، میزان ارز موردنیاز آن دیده شده و می‌بایست تخصیص یابد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاحاتی که می‌بایست بر آیین‌نامه واردات اعمال شود، تصریح کرد: آیین‌نامه هنوز نهایی نشده و ممکن است تغییرات و حذف و اضافه‌هایی در آن صورت بگیرد. قیمت خودروهای وارداتی، نرخ تعرفه، سود بازرگانی و معافیت‌های مالیاتی از موضوعاتی است که تصمیم‌گیری نسبت به آن در حیطه اختیارات وزارت صمت و در حوزه اجرائیات است.
 
دهقانی در پایان در خصوص عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا خاطرنشان کرد: برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا می‌بایست سقف و کف قیمت لحاظ شود. با توجه به عدم تناسب عرضه و تقاضا و حدود 10 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور از آنجایی که عرضه در بورس محدود بوده و بالاترین قیمت پیشنهادی تعیین‌کننده است، عرضه در بورس از مباحثی است که می‌بایست با دقت انجام شود و منافع و زیان‌های آن دیده شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: