جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 مهر 1401     
ترامپ اسناد ریاست‌جمهوری را تحویل نداده است

 دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا به کنگره این کشور گفته که دولت دونالد ترامپ هنوز تمامی اسناد ریاست‌جمهوری را تحویل نداده است و این سازمان با وزارت دادگستری درخصوص اینکه آیا اقدامی برای بازگرداندن آن‌ها می‌کند یا خیر، رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه کارکنان و اعضای دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا اذعان داشتند که نمی‌دانند آیا تمامی اسناد ریاست‌جمهوری را از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دریافت کرده‌اند یا خیر، هیئت کنگره آمریکا در تاریخ ۱۳ سپتامبر به دنبال بازنگری فوری توسط این سازمان شد.
 
دبرا وال، آرشیودار موقت این سازمان روز جمعه‌ در نامه‌ای خطاب به "کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا" نوشت: «درحالیکه هیچ راه آسانی برای ایجاد پاسخگویی مطلق و واحد وجود ندارد، ما می‌دانیم که کنترل و سرپرستی هر آن چیزی که باید در اختیار ما باشد، نیست.»
 
وی افزود: دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا می‌داند که برخی از اعضای کاخ سفید تجارت‌های رسمی را بر روی حساب‌های پیام‌رسان شخصی انجام می‌دهند؛ پیام‌هایی که در حساب‌های رسمی آن‌ها کپی نمی‌شوند و این اقدام "قانون اسناد ریاست‌جمهوری آمریکا" را نقض می‌کند.
 
دبرا وال طی نامه‌ای که ابتدا توسط وال استریت ژورنال منتشر شد، گفت: دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا (NARA) قادر بوده است تا اسنادی را از تعدادی از مقامات پیشین دریافت کند و همچنین به پیگیری‌های خود جهت بازگشت برخی اسناد مشابه ریاست‌جمهوری از دولت سابق ادامه خواهد داد.
 
این آرشیودار گفت این آژانس فدرال (دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا) که مسئول محافظت از اسناد دولت است، با وزارت دادگستری آمریکا رایزنی خواهد کرد که آیا اقدامی برای بازگشت سندهایی که به طور "غیرقانونی" برداشته شده انجام می‌دهد یا خیر.
 
کارولین مالونی، نماینده دموکرات اهل ایالت نیویورک و رئیس کمیته نظارت در مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای عنوان داشت که هر آنچه از دستش بربیاید در راستای بازگشت تمامی اسناد انجام خواهد داد و از سوءاستفاده‌های آتی جلوگیری خواهد کرد.
 
مالونی در این بیانیه اظهار کرد: ترامپ رئیس‌جمهور سابق و کارمندان ارشدش به دلیل عدم تحویل اسناد ریاست‌جمهوری، نهایت بی‌احترامی را به قوانین و امنیت ملی ما نشان داده‌اند.
 
نمایندگان ترامپ اظهار نظری در این خصوص انجام ندادند.
 
مقام‌های اف‌بی‌آی در هشتم اوت اقدام به تفتیش عمارت مارالاگوی ترامپ در فلوریدا کردند و حین آن حدود ۱۱ هزار سند کشف شد که برخی از آنها مهر "محرمانه" و برخی دیگر مهر "فوق محرمانه" داشتند. اما ترامپ و تیم او هرگونه اتهام را رد کرده و مدعی هستند که در موارد مختلف گفته‌اند که این اسناد "غیرمحرمانه" شده‌ بودند و طبق امتیاز وکیل – موکل مصون هستند.
 
اما طبق قانون اسناد ریاست جمهوری آمریکا، هرگونه اسناد ریاست‌جمهوری چه محرمانه باشند چه نباشند، اموال دولتی به شمار می‌روند و امحا یا سوءاستفاده از آنها ممنوع است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: