جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 20 مرداد 1401     
سایه تردید بر سر بورس باقی ماند!

شاخص کل بورس در این هفته با افزایش ۰.۷۷ درصدی به یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد رسید.

 

در این هفته شاخص کل هم وزن با افزایش ۱.۴۴ درصدی به ۳۸۹ هزار و ۶۰۳ واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۵۳ درصدی در ارتفاع ۱۹ هزار ۱۵۱ واحدی ایستاد. البته در هفته‌ای که گذشت بورس سه روز کاری را سپری کرد.

۷ هزار و ۳۲ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد در هفته کاری که گذشت/صنایع سایر معادن در این هفته با رشد ۱۳.۹۱ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع داشت

آقای کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات خرد به ترتیب در روز شنبه دو هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان، سه‌شنبه دو هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان ثبت شد. در کل ارزش معاملات خرد در این هفته کاری برابر با ۷ هزار و ۳۲ میلیارد تومان بوده است.

ارزش معاملات خرد در هفته قبل نیز در مجموع ۱۰ هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان بوده است.

خروج پول حقیقی ادامه پیدا کرد

او می‌گوید: در این هفته کاری به جز شنبه که ورود پول افراد حقیقی به بازار به میزان ۱۸۰ میلیارد تومان اتفاق افتاد، روز سه‌شنبه و چهارشنبه بازار شاهد خروج پول افراد حقیقی بود که به ترتیب ۲۴۵ میلیارد و ۲۰۱ میلیارد تومان از بازار خارج شد. عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز به این شکل بود که یک روز ورود پول و دو روز شاهد خروج پول بوده اند و در مجموع ۲۰۴ میلیارد تومان ورود پول برای این صندوق‌ها ثبت شد.

در هفته قبل نیز ۳۶۵ میلیارد تومان آمار ورود پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بود.

سرانه خرید و فروش افراد حقیقی افزایشی شد

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. میانگین سرانه فروش افراد حقیقی نیز برابر با ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

در هفته کاری قبلی میانگین سرانه خرید هر شخص حقیقی برابر با ۱۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و همچنین میانگین فروش هر شخص حقیقی برابر با ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

آسایش می‌گوید: در این هفته گروه سایر معادن با رشد ۱۳.۹۱ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع داشت و بعد از آن نیز صنعت خودرو با رشد ۹.۷۸ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفت. اما بیشترین بازده منفی از آن شاخص فرآورده نفتی بود که منفی ۲ درصد کاهش داشت.

آقای امید پورمحمود تحلیلگر بازار سرمایه گفت: نرخ بهره بین بانکی یکی از بزرگترین ریسک های بازار در چند وقت اخیر بود که در نتیجه کاهش نرخ بهره بین بانکی و قرار گرفتن  آن در محدوده زیر ۲۱ درصد بر روند این هفته بازار اثر داشت. علاوه بر این وضعیت تحولات عرصه سیاست خارجین یز بر روند بازار اثر داشت و منجر به نوسانی شدن آن شد.

او می‌گوید: تعطیلات دو روزه که در این هفته وجود داشت، بازگشایی برخی از نماد‌ها پس از برگزاری مجامع، شرایط نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها نیز از جمله عوامل اثر گذار بر روند بازار در این هفته کاری بودند.