جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 13 مرداد 1401     
شهردار تهران:
در سیلاب اخیر، حادثه‌ای در سطح شهر تهران نداشتیم

 به گزارش تهرانی نیوز، شهردار تهران با اشاره سیلاب‌ اخیر شهر تهران و اقدامات شهرداری در این رابطه گفت: سال گذشته آب گرفتی در شهر تهران نسبت به سال قبل خود بسیار کمتر بود و امسال نیز از چند روز مانده به حوادث و سیلاب های اخیر آمادگی مجددی داده شد و اقداماتی انجام شد. محصول این اقدامات آن بود که کانال‌های اصلی شهر پر آب بود و این پر آبی نشان می‌داد آب به خوبی منتقل می‌شود و حادثه‌ای در سطح شهر نداشتیم.

 علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه کمیته پدافند غیر عامل شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در سیلاب اخیر آبگرفتگی در مناطقی مثل الهیه و تجریش وجود داشت، اظهار کرد: سال قبل از ۱۲۳ ناحیه فقط یک ناحیه در یک مرحله‌ قرمز شد و آن روز حدود ۱۰ هزار نفر کف خیابان بودند و کار می‌کردند و نقاط حادثه خیزی که وجود داشت را شناسایی و رصد کرده بودیم. در حادثه اخیر نیز حجم باران زیادی ناگهان رخ داد.
 
وی ادامه داد: گاهی خود معابر کشش ندارد و گاهی با عدم لایروبی شهرداری و کوتاهی، مانع ایجاد شده است. اما با این حجم زیادی از آب که اخیرا آمد و خطر سیلاب وجود داشت، توانستیم آب را تخلیه کنیم. چند نقطه نیز آب گرفتگی داشتیم که توانستیم به سرعت جبران کنیم و نگذاشتیم به سمتی رود که حادثه‌ای ایجاد کند.
 
زاکانی افزود: ما سال گذشته طی یک برنامه فشرده توانستیم ۵۳۰ کیلومتر شبکه آب های سطحی احداث شده را بررسی کنیم و از سوی دیگر تلاش کردیم بررسی ۱۷۰ کیلومتر الباقی را نیز با قراردادهایی که می‌بندیم به ویژه در غرب تهران و منطقه ۲۲ سرعت دهیم و این را در دستور کار قرار داده و اجرا می‌کنیم.
 
شهردار تهران همچنین در این جلسه که با حضور سردار غلامرضا جلالی - رئیس سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ هزار هکتار فضای سبز پیرامون شهر تهران و ۱۳ هزار هکتار فضای سبز داخل شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: حدود  ۸ هزار هکتار از این ۱۳ هزار هکتار فضای سبز در داخل شهر تهران را پارک‌ها تشکیل می‌دهند. با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان از این فضاها در مواقع وقوع بحران و بزنگاه‌ها استفاده کرد.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سیل اخیر در تهران، تصریح کرد: این سیل سابقه داشت و حداقل دو بار در ۶۰ سال اخیر این بحران اتفاق افتاده بود.
 
زاکانی با طرح این پرسش که چه می‌شود علیرغم اعلام شرایط خاص از سوی سازمان هواشناسی کشور و صدور هشدار نسبت به عدم حضور در کنار گذرگاه‌ها، کسی به این هشدارها توجه نمی‌کند؟، توضیح داد: برای مثال ما اعلام می‌کنیم پارک هایی که در نقاط حادثه خیز و یا در جوار این نقاط قرار دارند به دلیل خطر سیل تعطیل است، اما وقتی همین پارک‌ها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم مردم در کنار پارک‌ها حضور ندارند اما در جایی بدتر و محلی پر خطرتر اتراق کرده‌اند و می‌گویند اگر سیل آمد فرار می‌کنیم، در حالی که حادثه در یک لحظه اتفاق می‌افتد.
 
شهردار تهران در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش و اطلاع رسانی و حساس کردن مردم در جهت ایجاد خودآگاهی برای مقابله با بحران، تصریح کرد: وظیفه داریم این آموزش و اطلاع رسانی را به صورت جدی دنبال کنیم تا در شب حادثه گرفتار نشویم. بهترین حالت این است که این امر در قالب مشارکت با مردم و نخبگان انجام شود تا یک شهر ایمن با رعایت اصول پدافند غیر عامل داشته باشیم.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ۷۵۳ پل تهران طی چهار ماه گذشته بررسی و نقاط ضعف آنها در حال حذف است، درباره وضعیت پل‌های تهران و ضرورت توجه به ایمنی پل‌های شهر گفت: روزی که کار را تحویل گرفتیم حدود ۵۰ درصد پل‌ها خراب و حدود ۴۲ درصد ناایمن  بود. حدود ۹۳ درصد این پل‌ها اجبارا از رده خارج کردیم اما در حال حاضر حدود ۹۰ درصد این پل‌ها با ایمنی به چرخه خدمت برگشته است.
 
زاکانی با بیان اینکه تهران شهری با عرض و طول گسترده و جمعیت روزانه بالغ بر ۱۳ میلیون نفر و ساکن ۱۰ میلیون نفر است و شرایط خاص و حساسی دارد، خاطر نشان کرد: این کلانشهر با وجود گسل و خطرات سیلاب و مشکلات متعدد در حوزه فرونشست زمین شرایطی را دارد که اگر در مدیریت این موارد پیشگیری نشود، پس از حادثه عملا کار چندانی نمی‌توان کرد. لذا این اقتضائات طبیعی به ما یادآوری می‌کند که باید خود را قبل از حادثه مهیا کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه باید از عامل غفلت عبور کنیم، بیان کرد: نباید خودمان غافل شویم و نباید بگذاریم جامعه این غفلت را داشته باشد. امروز نیز طی این جلسه بنا داریم پایه یک حرکت اجرایی برای کلانشهر تهران را ایجاد کنیم. پیشگیری مقدم است و در این راستا نیازمند مطالعه، دقت و کار دانش بنیان هستیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: