جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 مرداد 1401     
ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز در مسیر توسعه

 

به گزارش گروه اخبار کلان شهرها تهرانی نیوز، ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز به عنوان یکی از شاخص های مهم رشد و توسعه شهری این کلانشهر در ماه های اخیر و در راستای پاسخگویی به نیاز شهروندان مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و با شتاب بیشتری مسیر توسعه را می پیماید.

 

نقش و اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه آن در کاهش بار ترافیکی، آلودگی هوا، جابجایی ایمن و سریع مسافران، حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی کلانشهرها بر کسی پوشیده نبوده و هر فرد کوچک و بزرگی، کم و بیش به نقش این ناوگان در این مسایل آگاه بوده و به آن اذعان می کند.

 

کارشناسان از حمل و نقل عمومی به عنوان زیربنای توسعه شهرها به ویژه در کشورهای در حال توسعه نام می برند و بر توسعه و نوسازی زیرساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری از جمله قطارشهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی برای بهبود وضعیت شهرها در حوزه حمل و نقل، حفظ محیط زیست، برقراری عدالت اجتماعی و صرفه جویی در مصرف انرژی تاکید می کنند.

 

افزایش جمعیت شهری و رشد پیوسته بار ترافیکی به ویژه در کلانشهرها از جمله تبریز، ضرورت توجه به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر را به مسوولان گوش زد می کند و مسوولان حوزه مدیریت شهری نیز باید با نگاهی ویژه به این موضوع بنگرند و زمینه های توسعه این قبیل امکانات را برای استفاده مردم و شهروندان فراهم کنند.

 

به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل هر دستگاه اتوبوس معادل ۲۰ خودرو سواری امکان جابجایی شهروندان را دارد و برای عبور ۱۰ هزار نفر در ۲ جهت حدودا به پنج هزار خودرو شخصی نیاز است که این آمار خود نشاندهنده اهمیت و نقش ناوگان حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلایندگی هوا و آلودگی صوتی و سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی است.

 

مدیریت شهری تبریز در ماه های اخیر، اقدامات شاخصی در حوزه حمل و نقل عمومی انجام داده و قطارشهری تبریز و خطوط ۱ و ۲ آن، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تبریز مرکز ثقل توجه و فعالیت قرار گرفته و در این راستا اعتبارات ملی جذب و اوراق مشارکت منتشر شده و طرح‌های نوسازی در حال اجراست.

 

 

شهرار تبریز می گوید: در راستای توسعه حمل و نقل عمومی در این شهر تا پایان امسال خط ۱ قطار شهری بهبهره برداری می رسد و برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲ هزار دستگاه تاکسی درون‌شهری خریداری می شود.

 

یعقوب هوشیار، می افزاید: خط ۱ قطارشهری تبریز با تمام فراز و نشیب‌ خود در سال‌های گذشته، با رویکرد جدید مدیریت شهری در اخذ اعتبارات ملی، اوراق مشارکت و اهتمام مدیریت جدید آن در نصب روزشمار افتتاح ایستگاه‌ ۱۵ بالاخره تا پایان سال ایستگاه‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به بهره‌برداری می‌رسند.

 

وی اظهار می کند: روزشمار اتمام ایستگاه‌های خط ۱ آغاز شده و نیروهای سازمان حمل و نقل ریلی تلاش می‌کنند تا با اطلاع رسانی دقیق اقدامات در این ایستگاه‌ها، جزئیات عملکرد خود را در اختیار عموم مردم قرار دهند.

 

شهردار تبریز می گوید: با انتشار اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومانی، امید است تا پایان سال عملیات عمرانی در این سه ایستگاه اتمام و خط ۱ قطارشهری  تبریز به بهره برداری برسد.

 

هوشیار، ادامه می دهد: خط ۱ قطارشهری تبریز مطالبه عمومی شهروندان بوده و توفیق مجموعه حمل و نقل ریلی شهرداری در این زمینه، در همه فعالیت‌های شهرداری تاثیرگذار است.

 

وی با تاکید بر اینکه همت شهرداری و مجموعه سازمان حمل و نقل ریلی باید معطوف به اتمام خط ۱ تا پایان سال جاری باشد، یادآوری می کند: لازم است مشکل سیگنالینگ نیز در کمترین زمان ممکن مورد بررسی های دقیق کارشناسی قرار بگیرد و تا زمان اتمام این خط، این مشکل به صورت کامل رفع شود.

 

شهردار تبریز می گوید: فعالیت‌های سازمان قطارشهری تبریز منحصر به خط ۱ نبوده و در خط ۲ نیز اقدامات گسترده‌ای در دست انجام است و هم اکنون عملیات حفاری در ایستگاه‌های مختلف خط ۲ بخصوص در فاز اول آن از ایستگاه قراملک تا ایستگاه شهید محققی در حال انجام است.

 

هوشیار، با تاکید بر ضرورت اختصاص فاینانس ویژه در خط ۲ قطارشهری تبریز جهت اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده، می افزاید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ۲ سال آتی فاز ۱ خط ۲ از مسیر قراملک تا سه راه امین به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی اظهار می کند: پیشنهاد مدیریت شهری تخصیص اوراق مشارکت به مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خط ۲ بوده که امید است با تحقق این مبلغ، عملیات اجرایی در این مسیر تسریع یابد و اصلاح در جانمایی ایستگاه‌های خط ۲ نیز باید در اولویت‌ سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز قرار گیرد.

 

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز نیز با تاکید بر تمرکز این سازمان بر اتمام خط ۱ قطارشهری، می‌گوید: با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده، تلاش می‌ شود تا پایان سال تکلیف این خط مشخص شده و به اتمام برسد.

 

یعقوب وحیدکیا، با اشاره به نصب روزشمار اتمام عملیات عمرانی ایستگاه‌های ۱۵ می افزاید: این ایستگاه تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد و بر اساس زمان‌بندی‌های انجام شده، دیگر ایستگاه‌های ناقص این خط نیز تا پاییز و زمستان به اتمام می‌رسد.

 

وی اظهار می کند: متاسفانه در یک سال گذشته در بسیاری از بخش‌ها فعالیت های عمرانی تعطیل یا نیمه تعطیل شده بود که با حمایت‌های شهردار و سیستم مالی شهرداری بخشی از تعهدات مالی‌ این سازمان به پیمانکاران خط ۱ پرداخت شد و امید است طبق زمان‌بندی امور پیش برود.

 

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به پیش‌بینی هزینه‌کرد ۲ هزار میلیارد تومانی به منظور ادامه عملیات عمرانی در خط ۲ قطارشهری می‌گوید: با هدف‌گذاری انجام شده، امسال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی در این خط هزینه می‌شود.

 

وحیدکیا، ادامه می‌دهد: در خصوص تامین منابع مالی خط ۲ مشکل خاصی وجود ندارد و با توجه به اوراقی که از سال‌های قبل خریداری شده و اوراق سال ۱۴۰۰ که در حال تامین است، امور با هماهنگی سازمان و ستاد شهرداری در حال انجام است.

 

فرماندار تبریز نیز با بیان اینکه تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر پاسخگوی جمعیت تبریز نیست، می گوید: برای رفع این مشکل با حمایت دولت ۷۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است.

 

علی جعفری آذر، با بیان اینکه در روزهای آینده این تعداد اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز می شود، می افزاید: با افزوده شدن اتوبوس های جدید به ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه، ترافیک های شهری و سرعت انتظار شهروندان تا حدودی کاهش می یابد.

 

وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت زندگی و ارایه خدمات به صورت عادلانه در همه مناطق شهری جزو حقوق شهروندی مردم این شهر است، اظهار می کند: توسعه خدمت‌رسانی و رفع مشکلات مناطق کم برخوردار از اولویت های مدیران استانی و شهری بوده و همه مدیران بر توسعه خدمات و بهبود کیفیت زندگی مردم در این مناطق تلاش می کنند.

 

رییس شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی تبریز از راهبردهای اصلی شورای ششم و مجموعه‌ شهرداری است، می گوید: در این راستا اقدامات مناسبی از سوی مدیریت شهری با همکاری شورای اسلامی تبریز انجام شده است.

 

حجت الاسلام رسول برگی، با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و راه اندازی اتوبوس های برقی برای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر، می گوید: در این راستا فعالیت اتوبوس برقی به صورت آزمایشی در ناوگان اتوبوسرانی این شهر آغاز شد.

 

وی اظهار می کند: به همت شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تبریز، یک دستگاه اتوبوس برقی ساخت داخل به مدت پنج روز به صورت آزمایشی فعالیت کرد که در صورت کسب تاییدیه‌های کارشناسی، اتوبوس‌های برقی خریداری و به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبریز اضافه می شود.

 

حجت الاسلام برگی، ادامه می دهد: اتوبوس‌های برقی تا کنون در شهرهای اصفهان، مشهد و تهران به کارگیری شده است و امید است با اضافه شدن این اتوبوس‌ها، حرکت ناوگان حمل‌ و نقل عمومی تبریز به سمت حمل‌ و نقل پاک تسریع شود.

 

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان اتوبوسرانی از ضروریات حوزه حمل و نقل شهری است، می گوید: اتوبوس‌های فرسوده شهری از عوامل آلودگی هوای تبریز است که تلاش می شود تا پایان سال با خرید و الحاق ۳۰۰ دستگاه به ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه، گامی در جهت نوسازی این ناوگان و کاهش آلودگی هوا برداشته شود.

 

هوشیار، با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای در راستای تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوسرانی تبریز با امضا شهرداری و شرکت‌های خودروسازی رسیده است، می افزاید: هدف اصلی آن ارتقا کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی تبریز و حومه است و بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، مقرر شده این اتوبوس ها در یک‌سال آینده توسط شرکت گروه بهمن و خودروسازی اسنا تامین شود.

 

وی اظهار می کند: در فاز اول، بنابر نیاز ضروری شهر تبریز مقرر شده بلافاصله بعد از امضا این تفاهم‌نامه، قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری بین شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه منعقد شود.

 

هوشیار، ادامه می دهد: توسعه ناوگان اتوبوسرانی از اهداف اصلی مدیریت شهری جدید تبریز است و امید است راه‌اندازی آزمایشی اتوبوس برقی منجر به دستیابی شهر به حمل و نقل پاک شود.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی این شهر با ارایه لایحه شهرداری و تایید شورا و فرمانداری، نوسازی می‌شود، می گوید: این اقدام گام بلند شهرداری تبریز در حوزه حمل و نقل عمومی است.

 

علیرضا نوای باغبان، با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در همه حوزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، می افزاید: سالانه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی باید برنامه ریزی شود تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

 

وی اظهار می کند: همان گونه که ما در قطارشهری و اتوبوسرانی هزینه های کلانی صرف می شود باید با همان نگرش به حوزه تاکسیرانی هم توجه شود و حمایت از حمل و نقل عمومی یک گام مثبت از سوی شهرداری و شورا بوده که منجر به توسعه شهری خواهد شد.

 

نوای باغبان، ادامه می دهد: شهرداری باید از همه ظرفیت های قانونی برای تامین اعتبار لازم استفاده کند و چانه زنی با بانک های عامل را در دستور کار خود قرار دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد تغییر چهره ناوگان تاکسیرانی در شهر باشیم.

 

ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز در مسیر توسعه

 

۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد برای نوسازی تاکسی های درون شهری تبریز اعطا می شود

 

شهردار تبریز با بیان اینکه تاکسی‌های شهری سهل‌الوصل‌ترین ابزار حمل و نقل عمومی در سطح شهر هستند، می گوید: نوسازی آنها علاوه بر بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، موجب زیبایی بصری خاصی نیز در شهر می‌شود.

 

هوشیار، می افزاید: مدیریت شهری تبریز در ماه های اخیر اهتمام ویژه‌ای برای نوسازی این ناوگان داشته و با ارایه لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر و همراهی اعضای شورا طرح نوسازی تاکسی‌های درون شهری تبریز با نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکسی انجام می شود.

 

وی اظهار می کند: با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر در تصویب لایحه شهرداری تبریز مبنی بر مساعدت در اخذ تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تا پایان سال تاکسی‌های جدید در سطح شهر تردد و تاکسی‌های فرسوده جمع آوری می شود.

 

هوشیار، ادامه می دهد: در این راستا ۱۲۰ میلیون تومان برای نوسازی تاکسی‌های درون‌شهری تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد اعطا می شود ولی مدیریت شهری تبریز بر اساس برنامه جامع حمل و نقل و حمایت از تاکسیرانان شهر، ۱۴ درصد از نرخ کارمزد این تسهیلات را پرداخت خواهد کرد و تاکسیران‌ها این تسهیلات را تنها با چهار درصد کارمزد دریافت خواهند کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: