جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 3 مرداد 1401     
معاون شهردار تهران عنوان کرد
وضعیت اسفناک اتوبوس‌ها/وعده وزارت کشور برای خرید ۹۰۰ اتوبوس نو در تهران

 به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری تهرانی نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از نیاز۵۳۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه ناوگان حمل و نقل شهر تهران خبر داد و گفت:

 مجتبی شفیعی ظهر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برگزار شد، گفت: بدون تعارف موضوع حمل و نقل یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات مدیریت شهری است که براساس نظرسنجی که انجام شده در ۸۰ درصد شهرهای بزرگ دنیا حمل و نقل جزو دغدغه‌های شهروندان است.
 
وی با بیان این‌که در شهر تهران نیز حساسیت حمل و نقل عمومی بالاست، تصریح کرد: اگر برای لحظه‌ای روند خدمت‌رسانی مختل شود می‌بینیم که در عرض چند دقیقه می‌تواند نظم شهر را برهم بزند.
 
معاون شهردار تهران با بیان این‌که حمایت جدی از حوزه حمل و نقل در طول سال‌های اخیر انجام نشده است، اظهار کرد: برهمین اساس ما دچار فرسودگی جدی در اجزاء مختلف ناوگان حمل و نقل و تجهیزات هستیم که البته با استقرار تیم جدید در مدیریت شهری تلاش داریم که این عقب‌ماندگی که در همه حوزه‌ها است را جبران کنیم البته عقب‌ماندگی به گونه‌ای است که تنها نمی‌توانیم بر روی یک موضوع تمرکز کنیم بلکه همه مدها به وضعیت اضطراری رسیده و نیازمند توجه جدی است.
 
شفیعی با بیان این‌که قرارگاه حمل و نقل تشکیل شده که ۶۰ پروژه در آن تعریف کردیم و تاکنون چهار جلسه با حضور شهردار تهران برگزار شده است، اظهار کرد: تجربه شهرهایی مانند تهران نشان داده شده است که باید سه رویکرد را در شهر دنبال کنیم که یکی از آنها توسعه حمل و نقل انسان‌محور است که به یک مساله کلیشه‌ای تبدیل شده؛ اما باید به صورت جدی آن را دنبال کنیم و هدف ما از حمل و نقل باید جابه‌جایی مسافر و نه خودرو باشد.
 
شهرداری نمی‌تواند به تنهایی مشکل حمل و نقل را حل کند

نیازمند توجه جدی دولت هستیم
 
معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان این‌که روش‌های مدیریت تقاضای سفر و توسعه حمل و نقل عمومی نیز به عنوان رویکردهای دیگر در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: برای تحقق برنامه‌هایمان در حوزه حمل و نقل عمومی به قیمت سال ۱۴۰۰ به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان احتیاج داریم و با رئیس جمهور نیز در این خصوص صحبت کردیم و می‌بینیم که تامین این رقم در توان شهرداری تهران نیست و با بودجه هم تناسبی ندارد و بدون تعارف هیچ وقت شهرداری نمی‌تواند به تنهایی مشکل را حل کند و نیازمند توجه جدی دولت هستیم؛ چرا که وضع موجود به دلیل عدم توجه و حمایت دولت و مدیریت شهری در سالهای مختلف است. هر چند که در چند ماه گذشته دولت عزم جدی داشته که این مشکلات را حل کند.
 
وی با بیان اینکه در گذشته تسهیلاتی از سوی دولت وجود داشته که حالا نیست گفت: مثلا در گذشته ۸۲.۵ درصد قیمت یک اتوبوس توسط دولت تامین شده و مابقی سهم شهرداری بود و در بهترین حالت که دولت اتوبوس را به شهرها تزریق کرد تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران ۴۸۰۰ دستگاه بوده که حالا این تعداد به ۲۳۰۰ اتوبوس رسیده است.
 
معاون شهردار تهران با بیان این‌که براساس توافقی که انجام شده بود یک سوم هزینه اتوبوس برعهده دولت، یک سوم برعهده مسافر و یک سوم باید توسط شهرداری تامین شود، ادامه داد: قرار بود دولت یارانه بلیت اتوبوس بدهد؛ اما عملیاتی شده اما الان به جایگاهی رسیده‌ایم که به طور میانگین ۱۰ برابر کرایه، هزینه جابه‌جایی مسافر می‌شود و این ۹۰ درصد هزینه جابه‌جایی برعهده شهرداری‌ها افتاده است.
 
سهم شهرداری‌ها از محل جرائم راهور به درستی پرداخت نمی‌شود
 
شفیعی با بیان این‌که در گذشته تسهیلات جایگزین برای توسعه حمل و نقل پرداخت می‌شد و یا علاوه بر تزریق نقدی فاینانس نیز به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت، اظهار کرد: اما حالا سهم شهرداری‌ها از محل جرائم راهور که وصل شده به درستی پرداخت نمی‌شود و ما در جلسه با رئیس جمهور این موضوع را به صراحت اعلام کردیم و او نیز تعجب کرد که چرا به این صراحت قانون عمل نمی‌شود و جالب است که ۴۰۰۰ میلیارد تومان اصل طلب ما در این حوزه است.
 
وی با بیان این‌که در رویکرد جدید در نظر داریم از منابع بخش خصوصی استفاده کرده و با رویکرد "تی او دی" وضعیت و مشکلات ترافیک را حل کنیم، تصریح کرد: همچنین ظرفیت ماده ۱۲ قانون تولید را فعال می‌کنیم که براساس آن یک ارتباط بین سرمایه گذاری و مصرف سوخت برقرار شده که هرچقدر سرمایه گذاری افزایش یابد مصرف سوخت کاهش یافته و در این حوزه به حمل و نقل یارانه تعلق می‌گیرد که بسته کاملی شامل مدهای مختلف حمل و نقل آماده کرده‌ایم که مد حمل و نقلی به چه میزان یارانه دریافت می‌کند و به چه میزان صرفه‌جویی در آن رخ می‌دهد که بتوانیم این ظرفیت ماده ۱۲ را فعال کنیم که این بسته در نوبت تصویب در شورای اقتصاد است.
 
معاون شهردار تهران در مورد وضعیت اتوبوس‌های پایتخت با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است، گفت: در گذشته ۴۸۰۰ اتوبوس فعال در تهران داشتیم چون از آنها حمایت نشد، روز به روز تعدادشان کاهش یافت و در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال به ۲۳۰۰ دستگاه رسیده است که عمر متوسط آنها ۱۳ سال است.
 
شفیعی با بیان این‌که شهر تهران به ۵۰۰۰ اتوبوس دیگر نیاز دارد، ادامه داد: وضعیت اتوبوسرانی به مرحله اسفناکی رسیده است و این ۲۳۰۰ اتوبوس را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم به گونه‌ای که آنقدر فرسودگی آنها جدی است که از نظر اقتصادی این نحوه فعالیت درست نیست و ما باید اتوبوس نو بخریم اما قیمت اتوبوس‌های نو آنقدر گران است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن را تهیه کند هرچند که وزارت کشور قول خرید ۹۰۰ اتوبوس نو را به ما داده است که آورده دولت ۸۰ درصد و آورده شهرداری ۲۰ درصد است و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان نیز پرداخت کردیم و اگر این ۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شود تحول زیادی در سامانه اتوبوسرانی رخ می‌دهد.
 
وی با بیان این‌که ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز توسط بخش خصوصی خریداری و وارد چرخه می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم از مهرماه تحویل اتوبوس‌ها شروع شود که بتوانیم با یک مدل اقتصادی شاهد فعالیت بخش خصوصی باشیم.

از زیر سنگ هم شده باید اتوبوس بیاوریم
 
معاون شهردار تهران با بیان این‌که ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیز باید امسال اورهال شود، گفت: ما در نظر داریم که از ظرفیت بخش خصوصی به روش خرید خدمت بیشتر استفاده کنیم و حتی بخش خصوصی پیشنهاد داده است که می‌تواند اتوبوس‌های با کیفیت کم‌کارکرد اروپایی وارد کند و من نمی‌دانم منتقدانی که از این روش‌ها برای خرید و تامین اتوبوس صحبت می‌کنند آیا تا حالا سوار اتوبوس شده‌اند؟ آیا وضعیت خراب اتوبوس‌ها را نمی‌بینند؟ ما با ناوگان در حال احتضار اتوبوسرانی مواجه هستیم که از زیر سنگ هم شده باید اتوبوس بیاوریم؛ چرا که ما باید با اتوبوس سه میلیون مسافر جابه‌جا کنیم اما حالا این عدد به زیر یک میلیون نفر رسیده است و وقتی بخش خصوصی می‌گوید که می‌تواند با هزینه اورهال اتوبوس، یک اتوبوس با کیفیت کم‌کارکرد بیاورد چه منطقی وجود دارد که مانع آن شویم؟.
 
وی اضافه کرد: بخش خصوصی می‌خواهد از این اتوبوس‌ها بهره‌برداری کند و این در حالی است که این اتوبوس‌های کم‌کارکرد از نظر زیست محیطی و حتی شکل ظاهری از اتوبوس‌های فعال بسیار بهتر است و پیش‌بینی می‌کنیم که رضایت نسبی مردم را جلب کند.
 
شفیعی درباره وضعیت تاکسی نیز با بیان این‌که ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است، ادامه داد: ۳۸۰۰ تاکسی نوسازی کردیم که البته توقع ما داشتن سرعت بیشتر بود چرا که قرار بود ۵۰۰۰ تاکسی نوسازی کنیم؛ اما دولت وعده خود در مورد آورده نوسازی تاکسی را عملیاتی نکرد.

با حذف خودروی ۴۰۵ و سمند از خط تولید، روند نوسازی تاکسی‌ها کندتر شد
 
وی با بیان این‌که با حذف خودروی ۴۰۵ و سمند از خط تولید، روند نوسازی کندتر شد، افزود: در حال حاضر خودروی سمند سورن را به عنوان تاکسی معرفی کرده‌اند که با وزارت صنعت مخاطره کردیم تا این مساله تسریع یابد، چرا که اگر خودرو گران باشد سهم راننده تاکسی در نوسازی افزایش یافته و ممکن است رانندگان از این روند استقبال نکنند.
 
معاون شهردار تهران با بیان این‌که جایگزینی ناوگان ون را در دستور کار قرار دادیم، گفت: ۶۰۰۰ دستگاه ون در ناوگان وجود دارد که تنها ۲۰۰۰ دستگاه فعال هستند که چند مدل ون با استانداردهای سختگیرانه پیدا کردیم که در فاز اول در تعامل با صندوق کارآفرینی امید در نظر داریم ۳۰۰ ون را جایگزین کنیم که این ون‌ها در قالب یک نرم‌افزار و با یک فرمول فعالیت می‌کنند که باید در مسیرهای مشخص تعداد مسافر مشخصی را جابه‌جا کنند تا بخشی از بازپرداخت تسهیلات به عنوان یارانه جابه‌جایی مسافر از طرف شهرداری پرداخت شود.
 
به گفته وی، بازسازی ۲۰۰۰ دستگاه ون نیز در دستور کار قرار دارد.

۲۰۰ دستگاه اتوبوس‌ وارداتی دست دوم در حال ورود به کشور
 
شفیعی با بیان این‌که روند فعالیت اتوبوس‌های دست دوم در تهران همیشگی نیست، گفت: اتوبوس‌ها از طریق چندین کانال بخش خصوصی در حال پیگیری است که تاکنون ۵۰ اتوبوس وارد کشور شده و ۲۰۰ دستگاه دیگر در حال ورود به کشور هستند؛ اما دقت داشته باشید که این اتوبوس‌های وارداتی سه مدل دارد که یک مدل آن دو طبقه پیشرفته، مدرن و با کیفیت است.
 
تست‌ نهایی یک رام قطار ملی تولید شده در حال انجام است



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: