جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 26 آبان 1395     
تأكيد استاد مركز بيماري هاي پوست بر تأثير وسايل نقليه بر پوست:
ذرات معلّق عامل اصلي پيري پوست است

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، استاد مركز آموزش و پژوهش بيماري هاي پوست دانشگاه علوم پزشكي تهران با تأكيد بر اين كه تا مدت ها تغييرات پوست ناشي از عوامل خارجي را به طور عمده مربوط به مواجهه با اشعه خورشيد مي دانستند، گفت: ولي به تازگي شواهدي مبني بر نقش ديگر فاكتورهاي محيطي از جمله مواجهه پوست با آلاينده ‌هاي هوا به عنوان يك فاكتور پاتوژنيك در پيري پوست مطرح شده است.

دكتر عليرضا فيروز افزود: اثرات سوء ذرات معلق موجود در هوا كه منشاء عمده آنها عملكرد وسايل نقليه است، عامل اصلي پيري پوست محسوب شده و منجر به ايجاد واكنش هاي اكسيداتيو در پوست مي شوند.

وي با اشاره به توجيه علمي ارتباط ميان ذرات معلق موجود در هوا به ويژه ذرات معلق ناشي از احتراق سوخت با پيدايش لكه هاي پوستي، تیره شدن و پيري پوست، اظهار كرد: ذرات آلاينده، توانايي نفوذ به پوست را دارند و جاي شك نيست كه اين ذرات بر اساس اندازه خود مي توانند به داخل فوليكول هاي مو نيز نفوذ كنند.

دكتر فيروز با بيان اين كه ذرات معلق مي توانند به سلول هاي زنده در لايه هاي عمقي تر پوست برسند و به صورت مستقيم عملكرد سلول هاي پوست را تحت تأثير قرار دهند، تصريح كرد: علاوه بر اثرات سوء آلودگي هوا بر سلامت كلي پوست و پيري زودرس، ارتباط آن با برخي از بيماري هاي پوستي از جمله «كهير» گزارش شده و ارتباط در خور توجهي بين كيفيت هوا و «كهير»‌ وجود دارد.

استاد مركز بيماري هاي پوست دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان با تأكيد بر اين كه بر اساس مطالعات انجام شده، ارتباط قوي ميان فاصله از خيابان هاي اصلي با «اگزما» وجود دارد، خاطرنشان كرد: بر اين اساس، ارتباط مثبتی ميان مواجهه با دي اكسيد نيتروژن و «اگزما» وجود دارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: