جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 آبان 1395     
تأكيد استاد مركز بيماري هاي پوست بر تأثير ترافيك بر پوست؛
آلودگي هوا باعث پيري زودرس پوست مي شود

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، استاد مركز آموزش و پژوهش بيماري هاي پوست دانشگاه علوم پزشكي تهران با تأكيد بر ارتباط ميان آلودگي هوا و سلامت انسان از جمله اثرات سوء آلودگي هوا بر پوست و با تشبيه پوست به ريه به عنوان حد فاصلي ميان بدن و  اتمسفر اطراف، گفت: پوست به عنوان نخستين محل تماس با هواي پيرامون، بيشترين تاثير را از آلاينده ‌هاي هوا مي پذيرد.

دكتر آذين آيت الهي افزود: ذرات معلق موجود در هوا، اثرات منفي بر سلامت پوست دارد و از جمله مواجهه مزمن با ذرات معلق ناشي از ترافيك كه به راحتي در پوست نفوذ مي كنند، ارتباط در خور توجهي با پيري زودرس پوست دارند، ضمن اين كه تماس با دوده كه تركيبي از ذرات كربن است، قوي ترين ارتباط را با پيري زودرس پوست دارد.

وي با اشاره به اين كه ارتباط قوی ميان ذرات معلق با ايجاد تغييرات در پوست و ايجاد لكه هاي پوستي وجود دارد، اظهار كرد: البته هر كدام از آلاينده هاي هوا، احتمالاً تأثير توكسيك اختصاصي روي پوست دارند كه مي تواند به دليل اثرات از خارج به داخل يعني نفوذ آلاينده هاي هوا به پوست يا ناشي از مكانيسم داخل به خارج از طريق نفوذ ذرات معلق به ريه و ورود به گردش خون و اثر بر روي پوست باشد.

دكتر آيت الهي با بيان اين كه بررسي‌ هاي آزمايشگاهي نشان مي دهد ذرات ديزل با تشكيل لكه هاي پوستي و چروك پوست ارتباط دارد، تصريح كرد: اُزُن كه يك مولكول بسيار ناپايدار است، به صورت انحصاري به سطح پوست متصل مي شود و از اين رو، آلودگي هوا مي تواند منجر به اختلال عملكرد سد محافظتي پوست شود.

استاد مركز بيماري هاي پوست دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان با تأكيد بر اين كه پديده پيري پوست به دنبال مجموعه اي از عوامل داخلي و خارجي اتفاق مي افتد، خاطرنشان كرد: از نظر باليني، علائم پيري پوست به صورت چروك هاي عميق، تغيير رنگ پوست و بروز لكه هاي نامنظم و الاستوز است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: