جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 24 آبان 1395     
تأكيد استاد مركز تحقيقات سرطان بر سرطان زا بودن آلودگي هوا:
1000 ليتر هوای آلوده؛ سهم روزانه هر شهروند از آلودگي هوا

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، استاد مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اعلام اين كه آژانس بين‌ المللي سرطان (IARC)، ارتباط آلودگي هوا با خطر ابتلا به سرطان را مورد تأیيد قرار داده، گفت: مردم، روزانه هزاران تنفس انجام می دهند که اگر هوا آلوده باشد، منجر به مصرف یک هزار لیتر هوای آلوده در روز می شود و در نتیجه ریه، دُز قابل  توجهي از آلاينده ها را دريافت مي كند.

 دكتر محمد اسماعيل اكبري افزود: آلودگي هوا با سرطان ‌هاي متفاوتي از جمله سرطان مثانه، لوسمي حاد (خون)، دستگاه فوقاني، دهانه رحم و به ويژه سرطان ريه و مرگ و مير ناشي از اين سرطان ها ارتباط دارد.

وي با اشاره به اين كه ارتباط معناداري بين آلودگي هوا و بروز سرطان ريه وجود دارد و تركيبات دود ناشي از سوخت خودروها سرطان زا هستند، اظهار كرد: اين تركيبات سرطان زا، منجر به جهش مي گردند و انباشتگي جهش هاي اضافه شده، مي توانند موجب تبديل سلول نرمال به سلول توموري و تشكيل تومور شوند.

دكتر اكبري با بيان اين كه دود ناشي از سوخت خودروها با مكانيسم سرطان ريه ارتباط دارد و منجر به جهش در تومورهاي ريوي مي شود، تصريح كرد: ذرات ريز در مسيرهاي هوايي رسوب كرده و غلظت بالايي از ذرات از طريق تنفس وارد ريه شده و با بر هم خوردن تعادل در رشد سلول و افزايش سيكل سلولي، در نهايت منجر به سرطان ريه مي شود.

استاد مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در پايان با تأكيد بر اين كه گزارشات علمي، حاكي ازيافته هاي قطعي مبني بر تأثير آلودگي هوا بر روی كل جمعيت شهرهاي آلوده به ويژه بر روي كودكان و نوزادان ساكن در اين شهرهاست، خاطرنشان كرد: همچنين بر اساس مطالعات انجام شده بر روي گرو هایي همچون نيروهاي پليس راهنمايي و رانندگي، نشان دهنده تأثير آلودگي هوا بر روی افرادی است كه به صورت مستقيم در معرض آلاينده ها قرار دارند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: