غلبه رويكردها و سياستهاي سودجويانه و ماديگرايانه در عرصه فرهنگ و هنر كه استفاده تجاري از مجموعه تالار وحدت براي تبليغ خودروي رنو يكي از نمونههاي آن به شمار ميرود، وضعيتي را به وجود آورده كه ...
جوان آنلاین: غلبه رويكردها و سياستهاي سودجويانه و ماديگرايانه در عرصه فرهنگ و هنر كه استفاده تجاري از مجموعه تالار وحدت براي تبليغ خودروي رنو يكي از نمونههاي آن به شمار ميرود، وضعيتي را به وجود آورده كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ولنگاري فرهنگي ياد ميكنند. اين رويكرد به طور طبيعي به لايههاي مختلف فعاليتهاي جامعه فرهنگي و هنري تسري پيدا ميكند. مهاجرت تعدادي از بازيگران و عوامل دستچندم سينماي كشور به شبكه جم با انگيزههاي مادي و سرخوردگي آنها را بايد نتيجه تفوق سياستها و اولويتهاي منفعتجويانه مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قلمداد كرد.
پس از انتشار نامهاي به امضاي رئيس شبكه ضد انقلابي جم كه در آن براي ادامه همكاري با برخي بازيگران و عوامل دستچندم مهاجرتكرده، به تركيه شرط و شروطهايي ذكر شده بود، از جمله اينكه به تعدادي از اين افراد ابلاغ شده كه فقط در صورت استفاده در پروژههاي مدتدار به آنها حقوق تعلق خواهد گرفت و حقوق ثابت آنها قطع خواهد شد، حالا خبر ميرسد كه اين شبكه ليستي منتشر و با تعدادي از اين افراد اتمام حجت كرده است.
سرخوردگي مهاجران در كشور غريبه
هرمز سيرتي بازيگر سريال «شهر قشنگ»، ماريا كريمي بازيگر و دوبلور، محمدرضا كريميان بازيگر، ادريس بهرامي بازيگر و دوبلور، مجتبي شمس بازيگر و دوبلور، ماهور بساكي بازيگر و آتنا محمودي برنامهريز و دستيار كارگردان از جمله افرادي هستند كه نام آنها در ميان گروه دوم تعديلشدگان از اين شبكه پرحاشيه به چشم ميخورد. بايد منتظر ماند و ديد اين حذفشدگان به كشور بازخواهند گشت يا آنكه همكاري پروژهاي با شبكه مذكور را ادامه خواهند داد؟
گفته ميشود كه اين افراد در وضعيت بلاتكليف معلق ماندهاند و براي تصميمگيري مردد هستند و به عبارتي نه راه پس دارند و نه راه پيش. دو روز پيش حجتالله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي از تلاش براي باز نگهداشتن مسير بازگشت سينماگراني سخن به ميان آورد كه جذب برخي شبكههاي ماهوارهاي فارسيزبان شدهاند، اما اكنون از راهي كه رفتهاند پشيمانند و در پي بازگشت به ايران هستند. البته بيان اين حرف از سوي رئيس سازمان سينمايي به معناي اين نيست كه راه براي ادامه فعاليت اين افراد باز است، ضمن اينكه شبكه جم جزو مجموعههاي فرهنگي ضد انقلاب محسوب ميشود و فعاليت در اين شبكه ميتواند عواقب حقوقي را گريبانگير افراد كند، ولي باز بودن راه بازگشت براي فريبخوردگان شبكه جم سخن درستي است. طبق اخبار و به عنوان نمونه هرمز سيرتى يكي از بازيگران مهاجرت كرده به تركيه كه در چند سريال اين شبكه بازى كرده، به ايران بازگشته است. او روز گذشته در دادسراى انقلاب اسلامى تهران ديده شده است.
صحنه براي نادمان باز است
در اين ارتباط چندي پيش حسين نوشآبادي، سخنگوي وزارت ارشاد در يك نشست مطبوعاتي گفته بود: «اخيراً خبرهايي به گوش ميرسد كساني كه سراب حضور در فيلمهاي خارجي داشتند و بيمحابا به اين شبكههاي ماهوارهاي فارسيزبان پيوستند، عزم برگشت دارند كه البته من بعيد ميدانم به همين راحتيها بتوانند نسبت به بازگشت خود اقدام كنند. به هر صورت آنها از عمل خود پشيمان شدهاند و با توجه به اينكه در آنجا نتوانستهاند به خواستههاي مادي خود برسند، تمايل به بازگشت به ايران دارند. صحنه براي نادمان باز است و ميدانيم كه آنها نهتنها هيچ منفعتي براي خود به همراه نياوردند، بلكه خود را نيز بدنام كردند و شايد اين اتفاقات درس عبرتي براي كساني باشد كه قصد مهاجرت به آن سوي مرزها را دارند. به هر حال به زودي خبرهايي را ميشنويد كه بسياري از اين خبرها دال بر بازگشت بازيگران مهاجرت كرده دارد.»
گفته ميشود كه رابعه اسكويي نيز به تازگي با مديران شبكه جم به اختلاف خورده و خواهان بازگشت به كشور شده است. خبر ديگري هم مبني بر تعديل برخي از همكاران دفتر آنتالياي جم و از جمله سعيد ابراهيميفر، كارگردان محصول سينماي گلخانهاي منتشر شده است. يك سايت سينمايي خبر داده كه اسكويي به خاطر اينكه گمان ميبرده «همان رفتارهاي توأم با احترامي كه در پروژههاي داخل ايران با او صورت ميگيرد» در شبكه جم هم وجود داشته باشد، اما «بعد از ترتيبدادن جلساتي مشترك و به نتيجه نرسيدن» در دوراهي جدايي يا ادامه همكاري «بهرغم توهين»ها قرار گرفته است. اسكويي وقتي رفتارهاي مبتديانه و به شدت غيرحرفهاي مديران بالادستي را با عوامل پروژه و نگاه ابزاري آنها ديده بعد از ترتيب دادن جلساتي مشترك و به نتيجه نرسيدن، در دوراهي جدايي يا امتداد كار بهرغم توهينها قرار گرفته است.
مهاجرت بازيگران، معلول ولنگاري فرهنگي
برخي مهاجرت بازيگران و برخي عوامل سينما و تلويزيون ايران به شبكههاي ماهوارهاي ضد انقلاب را محصول دوران مديريت سازمان سينمايي دولت يازدهم و عملكرد ضعيف خانه سينما و همچنين بحران مالي سازمان صداوسيما ميدانند. با اينحال نميتوان طمع افراد فريب خورده و بي قيدي ايشان را نسبت به ارزشها و اعتقادات ملت ايران به عنوان اصليترين دليل مهاجرت اين افراد تلقي نكرد. اين مسئله بيترديد جنبه فرهنگي پيدا ميكند و بروز و ظهور پديده مهاجرت بازيگران معلول و زاييده دوراني است كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ولنگاري فرهنگي ياد كردهاند. ريشه سراب مهاجرت بازيگران و برخي عوامل درجه چندم به خارج را بايد در قالب رويكردها، اولويتها و سياستهاي كلان فرهنگي وزارت ارشاد در چند سال اخير جستوجو كرد. تفوق تفكرات ماديگرايانه در عرصه فرهنگ كه نمونه بارز آن در رويكردهاي معاونت هنري وزارت ارشاد قابل ديدن است به طور طبيعي فضايي را ايجاد ميكند كه عرصه فرهنگ و هنر را آلوده و به لايههاي مختلف فعالان اين عرصه سرايت ميكند. استفاده تجاري از تالار وحدت از طريق تبليغات خودروي رنو در اين مركز يكي از صدها نمونهاي است كه نشان از غلبه رويكردهاي منفعتطلبانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ميدهد.