جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 26 مرداد 1393     
امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

به گزارش شهرداری نیوز؛ در نشست خبری که برای امضای تفاهم نامه میان" معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و ستاد پیشگیری و مدیریت بحران ،  با حضور مسئولان و مدیران ارشد این دو سازمان انجام گرفت ، معاون حمل و نقل شهرداری تهران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در خصوص زوایای مختلف این تفاهمنامه به پرسش های حاضران و اصحاب رسانه پاسخ داده و ابعاد این همکاری را تشریح کردند.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی (معاون حمل و نقل و ترافیک  شهرداری تهران) گفت: با توجه  به نیاز سنجی های اولیه که در زمینه همکاری ها میان معاونت حمل و نقل و ستاد مدیریت بحران صورت گرفته است ، یکی از نکات برجسته  طرح ، " به کارگیری شبکه راه های اضطراری " و "مکان های اسکان اضطراری" در شهر تهران است.

دکتر صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران در خصوص اهمیت نقشی که فضاهای اسکان اضطراری در مواقع ایجاد بحران و  پدافند های غیر عامل می تواند داشته باشد، بیان داشت: با توجه به در نظر گرفتن زیرساخت های لازم در ساخت جدید فضاهایی مانند "مترو" ، می توان امیدوار بود که در شرایط وقوع چنین بحرانهایی می توان از آن به عنوان فضاهای امن استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: در تمامی پروژه های جدید در زمینه راه های تهران _خصوصا مترو_ زیرساخت های اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است و یکی از مفاد این تفاهمنامه استفاده از این مکان ها برای اسکان اضطراری در شرایط بحران است .

دکتر صادقی با اشاره به نوع خدماتی که در بحران ها باید در نظر گرفت، گفت: بحران ، انواع و اقسام مختلف دارد . خدماتی که در زمان وقوع  زلزله باید ارائه شود با خدمات مدیریت بحران در زمان سیل، طوفان یا بمباران های در مواقع حمله ... بسیار متفاوت است .

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ممکن است در موقع وقوع بحران، دچار قطع سیستم برق در شبکه مترو شویم ، برای مترو برق اضطراری پیش بینی شده است . با توجه به قطع برقی که برای مترو در شرایط بحران در نظر گرفته شده است ، دقایقی پس از حادثه با  برقراری برق اضطراری می توان از امکان شبکه راه مترو برای امداد رسانی ، انتقال تجهیزات و  کمک رسانی استفاده کرد.

دکتر صادقی گفت: در زمینه برنامه ریزی برای هر کدام از بحران ها باید سناریو خاص آن بحران تعریف شود و بر مبنای آن اقدامات در زمینه مقابله با بحران آغاز و پی گیری شود. متاسفانه تا کنون عمده سناریو مقابله ای بحران در تهران بر اساس زلزله طراحی و تنظیم شده بود که  سند کاهش خطر پذیری برای تمام محلات تهران  در راستای همین طرح تهیه شده است .

وی در ادامه افزود: اخیرا با توجه به  دستور اکید جناب دکتر قالیباف در زمینه  تهیه سناریو بر اساس تمامی مخاطرات شهر تهران  و نیز رویکرد جدید سازمان مدیریت بحران و شهرداری تهران، 38 مخاطره  برای شهر تهران شناسایی شده است که سناریو مقابله با این مخاطرات بر اساس نوع آن و منطقه مورد نظر در  شهر تهران متفاوت خواهد بود. 

دکتر صادقی در خصوص اهمیت هر کدام از بحران ها بدون در نظر گرفتن سطح و حجم آن بیان داشت: طوفان اخیر در شهر تهران نشان داد که باید برای حتی یک درخت خشکیده در شهر نیز برنامه داشت و باید به عنوان یک مخاطره برای آن سناریو تنظیم کرد . ضمن اینکه ممکن است در یک منطقه ، موضوعی مخاطره تلقی شود و در منطقه دیگر همان مورد مخاطره  تهدید کننده ای نباشد.

دکتر صادقی در خصوص این  پرسش که موضوعاتی از قبیل آلودگی هوا و معاینه فنی را می توان جز بحران ها به حساب آورد یا خیر بیان داشت: در طرح جامع  که مصوب مجلس شورای اسلامی است ، تعریف جامعی از مدیریت بحران داده شده و آن را شامل 4 مرحله ؛ "پیش بینی و پیشگیری" ، "آمادگی" ، "مقابله" و" بازسازی" دانسته اند. به عبارتی این تعریف از مدیریت بحران معطوف به حوادثی است که غیر مترقبه بوده و برای حوادثی که متولی اش را سازمان مشخصی قرار داده اند، مانند بحران های امنیتی ، اجتماعی  و یا آلودگی هوا ، سازمان هایی مشخص مسئولیت سامان دادن به آن را بر عهده دارند.

وی در ادامه افزود: آن دسته از حوادث که متولی خاصی برای آن از نظر قانونی لحاظ نشده و  به حوادث و مسائل قهری بر می گردد و برای بازگرداندن شرایط به وضع عادی نیاز به یک قوه قهریه است ، در آن شرایط وظایف و مسئولیت های مدیریت بحران معنا پیدا می کند. در چنین شرایطی نقش سازمان مدیریت بحران برای ایجاد هماهنگی میان نهاد های کمک کننده و نیز تسهیل امر امداد و نجات و باز گرداندن شرایط بحرانی به شرایط عادی  آغاز می شود.

صادقی در خصوص برنامه های جدید سازمان مدیریت بحران گفت: درنسخه ای جدید، شرح وظایف  و برنامه های سازمان مدیریت بحران  از سال 94 به بعد برنامه ریزی شده است .  وزارت کشور نیز عمده پیشنهادش تغییر نام سازمان مدیریت بحران به " ستاد حوادث غیر مترقبه بوده است  که البته این تغییر نام توجیه مناسبی برای آنکه بتوانیم مدیریت بحران را در  تعریفی  جامع از لحاظ عملی لحاظ کنیم، نیست.  

دکتر صادقی در خصوص مراکز مورد نظر برای طرح اسکان اضطراری در این تفاهمنامه همکاری  گفت: سوله ها ، پارگینگ های عمومی  و مترو  از جمله مراکزی است که برای اسکان اضطراری روی آن بحث شده و البته سوله ها با توجه به نقش و جایگاه پشتیبانی که برای آن در نظر گرفته ایم ، در نواحی و محلات و مناطق با استقرار نیروهای امدادی در آن کار کمک رسانی را آغاز و پشتیبانی می کنند .

وی در ادامه افزود: در حال حاضر این اماکن ،در صورت وقوع زلزله در تهران،  ظرفیت اسکان اضطراری 3 میلیون نفر را دارا هستند و در زمینه شبکه اضطراری راه ها نیز با مرکز مطالعات لرزه ای ژاپن "جایکا" در حال نهایی کردن شبکه راه های اضطراری در تهران هستیم .

مهندس تشکری هاشمی در خاتمه بیان داشت: با توجه به این امر که داشتن یک شبکه  ایمن در تهران برای استفاده در مواقع بحران یکی از ضروریات است و در این طرح به تمام موارد معارض ، گسل ها و برج ها توجه ویژه ای شده است، "شبکه راه های اضطراری" با در نظر گرفتن  نقش ارگانهای زیربط و با کمک یک گروه مهندسان مشاور پیشنهاد و طراحی شده است و امید است که امضای این تفاهمنامه زمینه ساز انجام اقداماتی موثر در زمینه شبکه راه های اضطراری و اسکان اضطراری باشد. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: