جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 10 اسفند 1394     
پرخاشگري در رانندگي از نگاه يك روانشناس‌:
خسارت درگيري بعد از تصادف صدها برابر خود تصادف است

به گزارش گروه گفتگوی شهرداری نیوز،يك رواشناس با اعلام اين كه احترام به قانون بايد از كودكي به افراد آموخته شود و اگر اين اتفاق در كودكي نيفتد، به زحمت مي توان آن را در بزرگسالي به فردي كه به قانون معتقد و متعهد نيست، تعلیم داد و تفهيم كرد، گفت: قوانين رانندگي، بخشي از مقررات شهري هستند كه كيفيت زندگي در شهرها به تبعيت از اين قوانين، بستگي دارد.

دكتر بهروز بيرشك افزود: فردي كه قوانين رانندگي را رعايت نمي كند، طبيعتاً ساير مقررات اخلاقي و اجتماعي را هم رعايت نمي كند و چنين فردي بر اثر بي توجهي به قوانين، چهره شهر را با زير پا گذاشتن حقوق شهروندي، مخدوش نموده و سطح امنيت اجتماعي را در جامعه، پايين مي آورد.

وي با اشاره به اين كه بسياري از ما چون به قوانين رانندگي پآيبند نيستيم، در نتيجه هيچ ميلي هم نداريم كه خشم خود را كنترل كرده و با ديگران به درستی رفتار كنيم، اظهار كرد: احترام به شخصيت ديگران، يك قانون اجتماعي و يك رفتار شهروندي است كه در همه كشورها، حتي در كشورهاي كمتر توسعه يافته نیز مشاهده مي شود اما در ايران، رفتارهایی همچون تجاوز به حريم شخصي افراد و بي احترامي به ديگران، عادي شده و ديدن چنين صحنه هایی، تعجب کسی را بر نمی انگیزد.

دكتر بيرشك با بيان اين كه براي مثال، در كشور ما كمتر كسي بعد از تصادف، از خودروي خود پياده مي شود و بدون دعوا و درگيري قضيه را حل و فصل مي كند، تصريح كرد: بعد از هر تصادف ساده، با عامل بسیار بدتري به نام تهاجم رو به رو هستيم كه بعضاً منجر به نزاع رانندگان و حتي مجروح و كشته شدن آنها مي شود كه هزينه ‌هاي آن، ده ‌ها و صدها برابر خسارت وارده به خودرو‌هاست.

وي با اشاره به اين كه چنين رفتارهايي، نشان مي دهد كه بسياري از ما آرامش نداريم و به خودمان اين حق و  اجازه را مي دهيم كه استرس و خشم دروني خود را از طريق پرخاشگري با ديگران تخليه كنيم، اظهار كرد: آلودگي صدا و هوا، عوامل ديگري هستند كه گر چه نقش شان كمتر از ويژگي‌ هاي شخصيتي و اجتماعي افراد در وقوع حوادث است اما نمي توان منكر آنها شد.

دكتر بيرشك با بيان اين كه هواي آلوده بر روي اعصاب فرد اثر منفي بر جاي مي گذارد و ترافيك بر روی روح و روان افرادی كه هر روز در معرض آن قرار دارند، تأثير مخرب فرسايشي به همراه دارد، تصريح كرد: عموماً كمتر به اين مسأله توجه مي شود كه چه اعصابي از مردم در خيابان ‌هاي پر رفت و آمد و در هواي آلوده، خُرد مي شود.

اين استاد دانشگاه در پايان با تأكيد بر اين كه آثار روحي و رواني آلودگي صدا و هوا بر روي افراد، به جرأت بيشتر از آثار فيزيكي و جسمي بر روی آنهاست، خاطرنشان كرد: امروز سر و صدا، به جزیی جدايي ناپذير از کلان شهرها تبديل شده و تأثير صحنه هاي ناخوشآيندي كه هر روز در اطراف خود مي بينيم و با آنها مواجه می شويم، بر ساختار شخصيتي ما انكار ناپذير است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: