جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 25 تير 1393     
تشخیص آلزایمربا تست بویایی

ایسنا: به گفته متخصصان روش مقرون به صرفه تست حس بویایی می‌تواند افرادی را که به معاینات بیشتر برای بررسی احتمال ابتلا به زوال عقل نیاز دارند، شناسایی کند. مخصصان در دو بررسی مختلف توانایی تشخیص بو را که با کاهش عملکرد سلول مغز و پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط است پایین آوردند.
«متیو گرودن»، متخصص ارشد یکی از این دو مطالعه از دانشکده پزشکی هاروارد گفت:‌ ما در تلاش هستیم تا بیماری آلزایمر را به موقع در بیمار تشخیص دهیم و مراحل درمان را پیش از آنکه فرصت از دست برود، آغاز کنیم. توانایی در بو کشیدن با اعصاب مغزی مرتبط است و اغلب اولین عضوی است که تحت تاثیر افت شناختی و ذهنی قرار می‌گیرد.
به گفته گرودن بخش‌های مغز که بوها را پردازش می‌کنند در برابر بیماری آلزایمر آسیب‌پذیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پلاک‌های آمیلوئید و آشفتگی «نورو فیبریلاتوری» در بخش‌هایی از مغز وظیفه تشخیص بو را دارند.
متخصص ارشد این مطالعه گفت: در بیمارانی که مورد بررسی قرار دادیم مشاهده کردیم افزایش سطح آمیولوئید در مغز با از بین رفتن تعداد بیشتری از سلول‌های مغزی و کاهش حس بویایی همراه است.
در این بررسی از 215 فرد 64 تا 88 اسکن مغزی، آزمایش ژنتیک و تست‌های دیگر به منظور شناسایی پلاک‌های آمیلوئید در قسمت لوب گیجگاهی که در حافظه نقش دارد گرفته شد. همچنین توانایی شناسایی بو در آنان مورد آزمایش قرار گرفت. به گفته این محقق، آزمایش شناسایی بو می‌تواند نسبت به تست‌های دیگر روش سریع‌تر و به صرفه تری باشد. همچنین در مطالعه دوم که در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک بر 757 بیمار انجام گرفت مشخص شد افرادی که در دست تشخیص بو عملکرد خوبی نداشتند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند.
به گزارش هلث دی نیوز، پزشکان هر دو مطالعه بر این باورند که یافته‌های آنان گام اولیه به حساب می‌آید و باید مطالعات گسترده تری برای تایید آن انجام شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: