جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 تير 1393     
کاهش‌سرمایه‌گذاری‌صنعتی‌

ایسنا: براساس تازه ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سال 1392 بیش از 86 هزار و 639 میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در استانهای کشور صورت گرفت که در این بین سه استان بوشهر، فارس و تهران به ترتیب با 13، 10.9 و 7.3 درصد بیشترین سهم سرمایه گذاری را در مدت زمان یادشده به خود اختصاص دادند.

به عبارتی می توان نتیجه گرفت که 31.2 درصد از سرمایه گذاری صنعتی انجام شده در کشور در سال گذشته مربوط به این سه استان بوده است.

سرمایه گذاری صنعتی در سال قبل در استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی، هرمزگان و یزد با کاهش مواجه شد. کاهش سرمایه گذاری در برخی از استانهای کلیدی مانند آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و یزد نیز از نکات تامل برانگیز محسوب می شود.

در بین شش منطقه آزاد نیز که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار آنها را منتشر کرده سال قبل سرمایه گذاری صنعتی در منطقه آزاد ارس با افت مواجه شده و سرمایه گذاری در سایر مناطق آزاد رشد را تجربه کرد.

اما نکته جالب اینجاست در حالی ارزش سرمایه گذاری صنعتی براساس پروانه های بهره برداری صادر شده در سال 1392 رشد حدودا 38 درصدی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرد که براساس تازه ترین اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت طی سالهای اخیر 14 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده تعطیل شده اند.

طبق آمارهای ارائه شده صنایع کوچک و متوسط حدود 92 درصد از کل صنایع کشور را شامل می‌شوند و اشتغال موجود در آنها نیز بالغ بر یک میلیون نفر می‌شود که این رقم حدود 45 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را در بر می‌گیرد. از همین رو رصد وضعیت صنایع کوچک و متوسط عملا می‌تواند بیانگر کل وضعیت صنایع کشور با احتساب صنایع بزرگ باشد.

به تازگی محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی به هیات دولت در زمینه آخرین وضعیت صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور خبر داد که 14 هزار واحد صنعتی در حوزه صنایع کوچک و متوسط طی سالهای گذشته به دلیل مشکلات مختلف تعطیل و متوقف شده اند.

نعمت زاده این را هم گفته که می توان با ارائه تسهیلاتی معادل 40 هزار میلیارد ریال به بخشی از این واحدها که قابلیت راه اندازی مجدد را دارند در کوتاه مدت اشتغالی معادل 11 هزار و200 نفر ایجاد کرد.

هیئت وزیران نیز پس از بررسی گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست را مامور بررسی پیشنهادهای ارائه شده به منظور تقویت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: