جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 22 تير 1393     
هدیه گازی چینی‌ها

مهر: با گذشت حدود سه سال از شعله ور شدن گاز در کوه های مجاور چاه بابا حبیب در استان لرستان، این کوه آتشفشانی با مشارکت شرکت های داخلی به طور کامل خاموش شد.
دی ماه سال 1389 شرکت چینی CNPC به عنوان پیمانکار اکتشافی بلوک باب حبیب حفاری یک حلقه چاه اکتشافی را به منظور کشف هیدروکربور در سازندهای ایلام و سروک آغاز کرد .
با ادامه حفاری این چاه اکتشافی تا عمق دوهزار و 630 متری به دلیل مشکلات فنی تراوش گسترده گاز و شعله‌های آتش در ارتفاعات اطراف دکل حفاریدر فاصله یکزار و 500 متری از شکاف‌های سنگ‌های کربناته سازند تله زنگ از کوه مجاور مشاهده شد.
با شعله ور شدن این کوه در مجاورت چاه اکتشافی بلوک بابا حبیب اقدامات شرکت چینی CNPC بریا مهار شعله های گاز و آتش نافرجام ماند و در نهایت با مشارکت شرکت های ایرانی این آتش با گذشت سه سال به طور کامل مهار شد.
هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تشریح فعالیت های مهار و خاموش سازی شعله‌های گاز در بلوک اکتشافی باب حبیب، گفت: از اسفند ماه سال گذشته با استقرار یک دستگاه دکل حفاری عملیات خاموش سازی شعله‌های گاز در بلوک اکتشافی بابا حبیب آغاز شد.
این مقام مسئول با اعلام اینکه در 6 مرحله با تزریق دوغاب سیمان میزان گازسوزی ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت، تصریح کرد: با فعالیت یک دستگاه دکل حفاری شرکت ملی حفاری ایران عملیات حفاری انحرافی تا عمق حدود یکهزار و 800 متری زمین در دستور کار قرار گرفت.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در نهایت در عمق یکهزار و 581 متری با انجام عملیات پیچیده حفاری در نهایت شعله های گاز به طور کامل خاموش شد، تاکید کرد: با مهار آتش فعالیت‌های اکتشافی به طور طبیعی و عادی در این بلوک اکتشافی ادامه می یابد.
شرکت CNPC چین دی ماه سال 1390 با وجود سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری در بلوک اکتشافی کوهدشت به دلیل عدم دستیابی به ذخایر تجاری نفت، صنعت نفت ایران را دست خالی به سمت پکن ترک کرد اما توسعه این بلوک نفتی برای ایران دارای توجیه اقتصادی است.
بر اساس قرارداد چهار سال گذشته شرکت ملی نفت ایران و CNPC چین، قرار بود این شرکت آسیایی در بلوک اکتشافی کوهدشت با انجام سرمایه گذاری 18 و سپس 50 میلیون دلاری ذخایر جدید نفت خام و یا گاز طبیعی شناسایی کند.
این شرکت چینی در نهایت برای کشف ذخایر نفت و گاز در بلوک کوهدشت حدود 600 کیلومتر لرزه نگاری و 2 حلقه چاه اکتشافی تا عمق 4500 متر حفاری کرده که این تلاشها در نهایت منجر به کشف میدان نفتی بابا حبیب در این بلوک شد.
به عبارت دیگر با توجه به اینکه در قرارداد اکتشافی بلوک کوهدشت ریسک تمامی هزینه‎های اکتشاف بر عهده شرکت CNPC چین بود از این رو این مجموعه به دلیل عدم کشف ذخایر تجاری نفت نتوانست هزینه‌های خود را از شرکت ملی نفت ایران دریافت کند.
قرارداد بلوک اکتشاف – توسعه کوهدشت در زمان اجرای برنامه چهارم توسعه با یک شرکت چینی امضا شد که در این پروژه باید پیمانکار خارجی 600 کیلومتر عملیات لرزه نگاری و 2 حلقه چاه اکتشافی حفاری می‌کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: