جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 تير 1393     
بانک‌هاهرگزدرزیان‌شریک‌نبودند

شریان نیوز: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه بانکها در سرمایه گذاری هایشان در بخشهای مختلف، شریک صوری بودند و هرگز شریک واقعی نبودند گفت: بانکها همواره در سود شریک بوده و هرگز در زیان شریک نبودند که این برخلاف عقود اسلامی است و باعث بحران بسیاری از صنایع و کشاورزان و کارفرمایان ما شده است.
ناصر عاشوری در مورد وضعیت نظام بانکی گفت: سیستم بانکی ما به دلیل ضعف مدیریت پاسخگوی خواسته منطقی نظام بانکی نیست، چرا که منابع آن به شدت آسیب دیده و کاهش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از این منابع بانکی در سالهای گذشته در جایی هزینه شده که هیچ خروجی نداشته است گفت: متاسفانه بانکها در رابطه با طرح های صنعتی، معدنی، کشاورزی و دیگر طرحها، بر اساس کار کارشناسی تسهیلات ندادند، بلکه بر اساس میل و رغبت یا بهتر بگوییم تشخیص فردی مدیران بانکها سرمایه گذاری کردند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه بانکها در سرمایه گذاری هایشان در  بخشهای مختلف، شریک صوری بودند و هرگز شریک واقعی نبودند گفت: بانکها همواره در سود شریک بوده و هرگز در زیان شریک نبودند که این برخلاف عقود اسلامی است و باعث بحران بسیاری از صنایع و کشاورزان و کارفرمایان ما شده است.
وی با تاکید بر اینکه معنای شراکت آن است که طرفین در سود و زیان با هم باشند گفت: اگر یک سرمایه گذاری سود داشت، باید سود آنرا نصف کنیم و اگر هم زیان داشت، زیان زیانرا نصف کنیم. اما بانکها تاکنون در قبال پولی که داده اند، وثیقه یا ضامن گرفته و سپس تسهیلات داده اند و کاری هم به سرمایه گذار ندارند که با آن پول چه کار کرده است.
نماینده فومن شفت افزود: استدلال بانکها این است که اگر این سرمایه گذاری سود کرد، که سودمان  را می گیریم. اما اگر این سرمایه گذاری زیان داشت، باز هم بانک همان سود خودش را میگیرد و اگر کارفرمای بخت برگشته ورشکسته شد، بانک زیان نمی کند زیرا وثیقه ای دارد که آن را مصادره می کند و یا از ضامن بیچاره تاوان می گیرد که این کار باعث می شود تا هیچ کس جرات نکند ضامن سرمایه گذار بشود.
وی با یادآوری اینکه قرار بود از ابتدای انقلاب بانکداری اسلامی داشته باشیم گفت: نتیجه بانکداری در کشور اسلامی ایران این است که امروز منابع عظیم بانکها برای سرمایه گذاری غیر مفید در قالب واسطه گری و دلالی هزینه شده و کارخانه های بسیاری که نقدینگی و تسهیلات نیاز داشتند به دلیل مشکلات مالی ورشکست شده اند.
عاشوری با اعلام اینکه اگر پای درددل کارخانه داران  بنشینید، بانک را باعث بدبختی خود می دانند گفت: نکته مهمتر این است که تعداد قابل توجهی از آقایان که تا دیروز هیچ کس آنان را نمی شناخت؛ با رانت و رشوه تسهیلات سنگینی از بانکها گرفتند. این افراد با رانت توانستند میزان قابل توجهی از نقدینگی بانکها را بگیرند و در اثر پرداخت نکردن اصل و سود آن، این تسهیلات را قفل کنند.
وی با یادآوری اینکه آقایان این تسهیلات را نیز در مسیر تعیین شده برای رونق تولید به جریان نینداختند گفت: بیشتر کسانی که وام گرفته اند، تسهیلات بانکی را در مسیر دلالی و یا مسیرهای دیگری به جریان انداختند که باعث تورم شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: