جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 تير 1393     
افت فشارآب پایتخت درشب‌ها

مهر: محمد پرورش با تاکید بر افزايش تقاضا براي آب، موضوع كمبود آب را به‌ عنوان يكي از چالش‌ ها و بحران‌ هاي مهم پیش روي دولت‌ ها در قرن بيست‌ و يكم عنوان کرد و گفت: صرفنظر از ابعاد جهاني اين موضوع، در ايران نيز موضوع كمبود آب به يكي از دغدغه‌ هاي اصلی مسئولان و يكي از چالش های مهم اجتماعي جامعه ايراني تبديل شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران اظهارداشت: براساس برنامه سازمان محيط زيست سازمان ملل، ايران تا سال 2020 دچار كمبود آب خواهد شد. اين موضوع امسال در تهران بسيار جدي‌ تر شده و اين استان در شرايط اضطرار آب قرار گرفته است.

پرورش ادامه داد: برای جمعیت حدود 14 میلیون نفری استان تهران حدود یک میلیارد و 350 هزار مترمکعب آب تولید می‌شود که بيش از 70 درصد از اين ميزان آب، از منابع سطحي و سدها و مابقي از منابع زيرزميني تامين مي‌شود؛ منابع سطحي آب تهران از 4 سد لار، لتيان، اميركبير و كرج تامین می‌شود و سد ماملو نیز تا چند ماه آینده وارد مدار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آب استان تهران در این روزها حدود چهار میلیون و 200 هزار مترمکعب است که حدود سه میلیون و 200 هزار مترمکعب آن در شهر تهران مصرف می‌شود؛ در واقع مردم استان تهران روزانه معادل ظرفیت دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران افزود: متوسط مصرف هر نفر تهرانی در روز حدود 240 لیتر است و مقایسه این میزان با دیگر کشورها به‌ ویژه کشورهای اروپایی که حدود 100 تا 140 لیتر در روز مصرف دارند، نشان از مصرف بسیار بالای تهرانی‌ها دارد.

به گفته پرورش، سال گذشته آبي تهران با 270 میلیمتر بارندگی بدترین وضعیت را در کشور داشت در حالی‌ که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پیش از آن با کاهش 30 درصدی بارندگی مواجه بودیم. در حال حاضر، حدود نيمي از ذخایر حجم سدها کاسته شده و روز‌ به‌ روز نیز از حجم آب کم می‌شود و تنها در سدهای لتیان و لار در شرق تهران حدود 70 درصد ذخیره آب کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به پیش‌ بینی نرمال بودن وضعیت بارندگی در سه‌ ماهه چهارم سال‌ آبی جاری، باید برنامه‌ ریزی کنیم تا آبرسانی مدیریت شود و امیدواریم تغییری در بارش‌ها صورت گیرد و تا پایان سال آبی (شهریورماه 93) به حالت پایدار برسیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: هم‌ اكنون کارهای فیزیکی، اجرایی و کارهای مدیریت مصرف برای آبرسانی تهران آغاز شده و در حوزه اجرا، برداشت از سد لتیان را به کمترین میزان رساندیم تا برای 3 ماه آخر سال آبی هم ذخیره داشته باشیم. از طریق 3 خط اصلی، آب را از سامانه غرب تهران به سامانه شرق منتقل می‌کنیم و در زون‌های فشاری تغییر ایجاد کردیم تا کمترین برداشت از سامانه شرق صورت بگیرد.

پرورش اظهارداشت: همچنين تصمیم گرفته ايم به سرعت 60 حلقه چاه حفر كنيم که در مرحله نخست 34 حلقه چاه و در مرحله بعدی 26 حلقه چاه حفر و وارد مدار می‌شوند و در مجموع حدود 1500 لیتر (1.5 مترمکعب) به ظرفیت منابع آبی تهران افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: با اينكه سازمان هواشناسی وضعیت نرمال برای سه‌ ماهه آخر سال‌ آبی جاری پیش‌بینی کرده است ریسک نمی‌کنیم و اقدامات لازم را برای تامین آب در نظر خواهیم گرفت. ما خود را آماده مي‌كنيم تا در صورت نبود بارندگی در سه‌ ماهه چهارم، شرایط کم‌ آبی را پشت سر بگذاریم.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران بیان داشت: مهم‌ترين اقدام در گذر از بي‌آبي موجود، مدیریت مصرف از سوي شهروندان است چرا كه ایجاد ظرفیت‌های مذکور نیز مدتی زمان می‌برد؛ بنابراین بهترین کار، مدیریت مصرف توسط مشترکان است.

پرورش گفت: متاسفانه در حالي كه ما از شهروندان خواسته بوديم 20 درصد مصرف را كاهش دهند، مشترکان كمتر از 5 درصد صرفه‌ جویی کردند و اميدواريم در ادامه با مديريت مصرف آب، در عبور از اين شرايط هشداري كمک كنند.

وی تصریح کرد: جیره‌ بندی خط قرمز ما است و هيچگاه جیره‌بندی را در دستور کار قرار نمی‌دهیم، اما براي مديريت و عبور از اين شرايط، فشار آب مدیریت خواهد شد و اين افت فشار به‌ صورت پله‌ای پیش می‌رود.

مدیرعامل آبفای استان تهران افزود: در حال حاضر در 20 درصد از مناطق تهران افت فشار اتفاق می‌افتد و اکنون فقط شب‌ ها افت فشار داریم اما در صورت عدم صرفه‌ جویی در طول روز نیز از فشار آب کاسته خواهد شد، به‌ گونه‌ای که احتمال دارد طبقه‌ های بالایی ساختمان‌ ها آب نداشته باشند.

پرورش ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم کمبود 50 میلیون مترمکعب آب را در شش‌ ماهه دوم سال جبران کنيم اما آب مشترکان پُرمصرف در صورت بی‌توجهی قطع می‌شود و برای این کار هماهنگی‌های لازم انجام شده و کمیته‌ای برای مدیریت این کار تشکیل شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: