جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 19 تير 1393     
آغاز فرایند تعویض کاتالیست تاکسی های پژو و سمند

به گزارش  گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ؛ مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی در خصوص تعویض کاتالیست در تاکسی ها گفت: با توجه به این که کاتالیست خودرو قطعه ای حائز اهمیت در جهت کاهش آلودگی هوا است، سلامت آن نیز به لحاظ وظیفه و نقشی که در پالایش هوای خودرو انجام می دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. 

عیسی محمد پور در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: بنا به استانداردهای تعریف شده اگر یک خودرو دارای 60 تا 70 کیلومتر پیمایش در روز باشد مخازن کاتالیست آن پس از یک سال پر خواهد شد . با توجه به کارکردی که از کاتالیست  انتظار می رود، کاتالیست از رد خارج به جای اینکه در روند کاهش آلایندگی هوا موثر باشد ، باعث وارد شدن دود های متصاعد از موتور به اتاق خودرو شده  و خود به عاملی برای صدمه زدن به سلامتی راننده و سرنشینان تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه هر تاکسی به طور روزانه و میانگین 200 کیلومتر پیمایش دارد، در مدت یکسال (300 روز) مخازن کاتالیستش پر شده و به عبارتی کاتالیست تاکسی ها باید پس از یک سال تعویض شود. اما از آنجا که هزینه تعویض آن حداقل پانصد هزار تومان است، رانندگان تاکسی از عهده  مخارج آن بر نمی آیند و متاسفانه با همان کاتالیست به کار خود ادامه می دهند . این امر در آلایندگی هوای تهران نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.  

محمد پور خاطر نشان کرد : البته پرداختن به این موضوع نیاز به پی گیری و فرهنگ سازی دارد که سازمان تاکسی رانی در سال های اخیر تصمیم گرفته در این بخش نیز گام های  موثری بردارد و از آنجا که محقق شدن این امر با توجه به مشکلات مالی رانندگان تاکسی نیاز به برنامه ریزی  داشت، طی اقدامات و کارشناسی های انجام شده دولت و سازمان محیط زیست و شهرداری به  این بحث ورود کردند و با توجه به برنامه جامعی که در جهت رسیدن به مدیریت جامع شهری در بحث حمل و نقل و رفع آلودگی هوای تهران مد نظر بود، تصمیم گرفتند بودجه مربوط به تعویض کاتالیستها  را  بپردازند .

وی افزود: در فاز اول ، طبق قراردادی که با سازمان حفاظت از محیط زیست  و شرکت سایپا منعقد شد، 1250 تاکسی پراید کاتالیست خود را تعویض کردند. در فاز دوم که از سال 92 آغاز شد نیز طی تفاهم نامه میان شهرداری و معاونت حمل و نقل  با شرکت سایپا، 1250 دستگاه پراید دیگر کاتالیست  خود را تعویض کردند. در حال حاضر نیز سازمان تاکسی رانی با در نظر داشتن این موضوع که بیش از 75 درصد خودروهایش از محصولات ایران خودرو هستند در نظر دارد تا با همکاری معاونت حمل و نقل و شورای شهر و ایران خودرو اقدام به تعویض کاتالیست 15 هزار تاکسی کند.

وی در خاتمه گفت : این تفاهم نامه در مراحل پایانی خود قرار دارد و ماه آینده شاهد آغاز کار تعویض کاتالیست تاکسی های پژو وسمند خواهیم بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: