جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 تير 1393     
بلایی که کی روش سرفوتبال ایران میاورد

سرویس ورزشی «فردا»- امیر قربانی-  این روزها فوتبال ایران درگیر انتخاب سرمربی آینده تیم ملی فوتبال کشورمان است و با توجه به پایان قرارداد سرمربی پرتغالی همزمان با پایان بازی های جام جهانی، همه منتظر تصمیم فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی آینده تیم ملی فوتبال کشورمان هستند.  
 
کی روش بعد از عملکرد نسبتا خوبی که در رقابت های جام جهانی از بعد فنی داشت هواداران بسیاری پیدا کرد و حالا عموم مردم بر این باورند که کی روش باید بماند و راهی را که برای کسب موفقیت برای تیم ملی آغاز کرده را ادامه دهد. این نظریه البته از سوی بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال مردود است و این عده نیز معتقدند ماندن کی روش به صلاح فوتبال ایران نیست.  
 
در این بین البته عادل فردوسی پور و یارانش در برنامه 2014 از جمله عوامل اصلی راه اندازی کمپین حمایت از کی روش در رسانه ها و عموم مردم بودند و با توجه به تاثیرگذاری فردوسی پور، این اعتقاد در جامعه ایجاد شد که فوتبال ایران می تواند با کی روش روزهای موفقی را سپری کند. در این خصوص نیز مجری برنامه 2014 معتقد است که عملکرد فنی کی روش در جام جهانی به خصوص در بازی مقابل آرژانتین بی نظیر بوده و او می تواند کمک های بسیاری در سال های آینده به فوتبال ایران نماید.  
 
اما در مقابل مربیان و کارشناسان بسیاری هستند که می گویند مگر چه اتفاقی در رقابت های جام جهانی رخ داده که این همه از کی روش تقدیر و تمجید بعمل می آید. نه تیم ملی ایران به مرحله بعدی رقابت ها صعود کرده و نه اینکه جایگاهی بهتر از رتبه چهارم و کسب یک امتیاز از مجموع 3 بازی کسب کرده است. بنابراین این عده از بعد فنی نیز کارلوس کی روش را مورد نقد قرار می دهند.  
 
حالا فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مانده اند و نظرات مختلف و گوناگونی که این روزها در فضای فوتبالی جامعه شکل گرفته است. علی کفاشیان نیز از ارائه بسته پیشنهادی این فدراسیون به سرمربی پرتغالی تیم ملی خبر داد و منتظر ماند تا کی روش نیز پاسخ این نامه را تحویل رئیس فدراسیون فوتبال دهد.  
 
بندهای بسته پیشنهادی فدراسیون به کی روش
 
در این خصوص گفته می‌شود بسته پیشنهادی فدراسیون فوتبال شامل ۷ بند می‌باشد. اول - مبلغ پیشنهادی فدراسیون به کارلوس کی‌روش سالانه یک میلیون و پانصدهزار یورو (معادل حدودی ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان) است. دوم - پیشنهاد فدراسیون به کی‌روش قرارداد چهارساله مشروط است. سوم- کی‌روش تنها می‌تواند ۲ دستیار خارجی را با خود به ایران بیاورد. همچنین کی‌روش باید یک دستیار ایرانی را در کادر فنی بپذیرد. چهارم- پاداش فقط در صورت قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا، صعود به جام جهانی روسیه و صعود از مرحله گروهی در جام جهانی روسیه پرداخت می‌شود. پنجم- کی‌روش و اعضای کادر فنی تیم ملی باید تعامل کامل و سازنده‌ای با کمیته فنی فدراسیون داشته باشد. ششم- تقسیم وظایف مسوولین تیم ملی برعهده فدراسیون و کادر فنی برعهده کی‌روش است. در این بند به صراحت آمده که سرمربی تیم ملی حق دخالت در انتخاب سرپرست تیم و مسایل مربوط به این حوزه را ندارد. هفتم- فدراسیون متعهد می‌شود تا تمامی امکانات لازم از قبیل زمین تمرینی مناسب، اجرای برنامه‌های اردویی در داخل و خارج از کشور، ‌ تامین البسه مناسب و... برای آماده‌سازی تیم ملی در راه جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ و جام جهانی ۲۰۱۸ را فراهم سازد.
 
فدراسیون فوتبال به کی روش اطمینان می کند؟
 
بندهایی که فدراسیون فوتبال برای قرارداد با کی روش آماده کرده در ابتدا همه مسائل را به سود فدراسیون فوتبال رقم می زند. اما وقتی به گذشته و اقدامات سال های اخیر کارلوس کی روش نگاهی بیندازیم و کارنامه انضباطی سرمربی پرتغالی را مرور کنیم به نکات قابل توجهی دست خواهیم یافت.  
 
اول- یکی از بندهای اصلی قرارداد کارلوس کی روش انتخاب دستیار ایرانی برای سرمربی پرتغالی است. این احتمال نیز وجود دارد که کی روش بدون هیچگونه بحثی این بند از قرارداد را بپذیرد. اما آیا مسئولان فدراسیون فوتبال اقدامات گذشته کارلوس کی روش با مربیان ایرانی را فراموش کرده است. کی روش با ترابیان سرپرست سابق تیم ملی، والی زاده، نمازی و در همین اواخر با مجید صالح به عنوان دستیاران ایرانی چه کرد؟ شاید خاطره مجید صالح، دستیار ایرانی انتخاب شده برای کی روش فدراسیون فوتبال را بیشتر به این فکر وادارد که کی روش چه بلایی می تواند سر دستیاران ایرانی خود بیاورد. مصاحبه ای که مجید صالح در آن دست به یک افشاگری زد و عنوان کرد که کی روش کرش از من خواست مواظب رفت و آمد بازیکنان در هتل باشم که با کفش استوک رفت و آمد نکنند و یکسری موارد انضباطی که ربطی به شرح وظایف من نداشت. من به عنوان مربی باید به مسایل تاکتیکی می‌پرداختم که اتفاقا یکی از بازی‌های حریفان تاکتیکی را آنالیز کردم که‌‌ همان هم شد اما با این حال کرش نمی‌خواست دور بدهد و دست آخر هم اشاره کرد جای تو روی سکوهاست. او حتی تاکید کرد که در برزیل هم همین هست تا دستیاران برزیلی و آرژانتینی‌اش را روی سکو ببرد. در ضمن کی روش در شرایطی همکاری خود با نمازی، دیگر دستیار ایرانی خود را نیز قطع کرد که اصلا کی روش نمازی را یک ایرانی نمی دانست و معتقد بود از آنجایی که نمازی از 12 سالگی در آمریکا بزرگ شده نمی توان او را یک ایرانی به حساب آورد و حتی مارکار آقاجانیان را یک ارمنی مسیحی می دانست. اما با این حال بازهم تاب همکاری با دستیاران ایرانی را نداشت و بلایی سر آنها آورد که دیگر نتوانند در نیمکت تیم ملی بمانند. با این شرایط سوالی که مطرح است این است که کی روش نمی تواند از این به بعد نیز با دستیاران ایرانی خود اینچنین برخورد کند و بند قرارداد فدراسیون فوتبال را به این شیوه دور بزند؟  
 
دوم- یکی از بندهای قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال این است که تقسیم وظایف مسوولین تیم ملی برعهده فدراسیون و کادر فنی برعهده کی‌روش است. اما آیا علی کفاشیان رفتار ماه های اخیر کی روش با خود را فراموش کرده است. رفتاری که اینگونه وانمود می کرد که کی روش رئیس و کفاشیان مرئوس سرمربی پرتغالی شده است. این مسئله تا جایی پیش رفت که حتی شنیده شد کی روش در برزیل جواب سلام کفاشیان را هم نمی داده و به نوعی او را تحویل نگرفته است.  
 
سوم – یکی دیگر از بندهای قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال به مسئله تعامل وی با کمیته فنی فدراسیون فوتبال است. در این بین این سوال مطرح می شود که آیا کارلوس کی روش مربیان و کارشناسان ایرانی را قبول دارد که بخواهد از آنها حرف شنوی نیز داشته باشد یا اینکه این کمیته فنی همان "کشک" معروف خواهد بود.
 
چهارم- سوال دیگر این است که فدراسیون فوتبال چگونه می خواهد جلوی سفرهای گاه و بیگاه سرمربی پرتغالی تیم ملی به خارج از کشور را بگیرد. در دوره گذشته همه شاهد بودیم که تعداد روزهایی که کی روش در خارج از کشور به سر کرد از تعداد روزهایی که در ایران حضور داشت بیشتر هم بود. حتی سرمربی پرتغالی برای خروج از کشور اجازه ای هم از مسئولان فدراسیون فوتبال نمی گرفت و بدون اطلاع قبلی از ایران خارج می شد. این در حالی بود که یکی از قراردادهای گذشته کی روش حضور وی در ایران و رسیدگی به فوتبال پایه بوده است. اما در طول سال های گذشته کی روش چه کمکی به فوتبال پایه ایران انجام داد که امروز و در آینده بخواهد آن را انجام دهد.   
 
البته گفتنی است که یکی از مسببان اصلی برخوردهای نامناسب کی روش با فوتبال ایران در سال های اخیر همین فدراسیون فوتبال ایران بوده است. فدراسیونی که نتوانست مدیریت سرمربی پرتغالی را بدست بگیرد و حتی کار به جایی رسید که مدیریت فدراسیون فوتبال و هدایت آقای رئیس نیز به کی روش رسید. با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که آیا این فدراسیون توانایی ادامه همکاری با کارلوس کی روش را خواهد داشت یا اینکه بازهم مثل گذشته کی روش رئیس خواهد بود و علی کفاشیان مرئوس؟  
 
 
 
 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: