جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 15 تير 1393     
نکات تغدیه ای برای روزه داران

ایران اسلامی: رعایت برخی نکات تغذیه ای در ماه رمضان، می تواند تا حد زیادی از مشکلات روزه داری مثل ضعف و تشنگی در روزهای گرم و طولانی تابستان بکاهد. دکتر ایرج خسرو نیا، متخصص داخلی و رییس جامعه پزشکان داخلی ایران در گفتگو با خبرنگار ایران اسلامی نکات مفیدی در مورد تغذیه روزه داران به خصوص در زمان افطار و سحر بیان کرده است:

- هنگام افطار با شیر یا آب ولرم و خرما روزه را افطار کنید واز خوردن آب سرد و نوشیدنی های خیلی خنک در ابتدای افطار پرهیز کنید.

- بعد از افطار مقداری شام پرکالری و کم چرب میل کنید.

- در فاصله افطار تا سحر از آب، نوشیدنی ها، میوه و سبزیجات استفاده کنید.

- برای خوردن سحری حتما بیدار شوید. بعضی افراد عادت دارند در ماه رمضان به یک وعده غذا اکتفا کنند و هنگام سحر، غذایی نمی خورند. نزدیک به 17 ساعت روزه داری، بدون خوردن سحری به کبد و کلیه ها آسیب می رساند.

- هنگام سحرغذاهای مفید، سبک، کم چرب و کم نمک بخورید. برای اینکه تشنه نشوید از لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

- برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید از خوردن میوه ها و مواد غذایی که ادرارآور است مانند هندوانه و خربزه در وعده سحری پرهیز کنید، چراکه مقدار زیادی آب بدن از راه ادار دفع می شود و باعث تشنگی در طول روز می شود. 

خوردن عسل از ضعف جلوگیری می کند

 

- برای جلوگیری از ضعف و افت قند خون هنگام سحر عسل، میوه جات، شیر وعسل که قند طبیعی دارند، مصرف کنید. چراکه قند معمولی بعد از مصرف خیلی سریع جذب بدن می شود و این باعث می شود در طول روز بدن افت قند پیدا کند و شما را دچار گرسنگی، ضعف و بی حالی کند.

- همچنین برای اینکه دچار ضعف نشوید، اگر در محیط باز هستید از جای خنک و سایه رفت و آمد کنید و از فعالیت های جسمی خیلی شدید خودداری کنید.
چند توصیه به بیماران دیابتی، فشار خون بالا و بیماران دستگاه گوارشی 

* افراد دیابتی در صورت تزریق انسولین می توانند هنگام افطار و سحر تزریق انسولین را داشته باشند و به شرطی که قند خونشان خیلی بالا نباشد، می توانند روزه بگیرند. در این بیماران با کاهش دریافت کالری مقدار انسولین مصرفی نیز کمتر می شود. این افراد باید نظر پزشک خود را در این باره جویا شوند.

* بیماران فشار خون بالا، اگر دچار عارضه ای هستند و فشارخون بالای 19 تا 20 دارند در اغلب موارد نمی توانند روزه بگیرند وباید با پزشک خود مشورت کنند. اما اگر فردی فشار خون 17 تا 18 دارد و به موقع داروهای خود را مصرف می کند، می تواند روزه بگیرد.

*بیماران دستگاه گوارشی هم به 2 دسته تقسیم می شوند: بیماران حاد و مزمن

- بیمارانی که خونریزی فعال از معده دارند و بیماران حاد دستگاه گوارشی بهتر است برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند اما افرادی که بیماری های مزمن مثل ترش کردن معده، اسهال و یبوست متناوب دارند، برای روزه گرفتن مشکلی نخواهند داشت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: