جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 14 تير 1393     
آلمان سفیرآمریکارااحضارکرد

 وزارت خارجه آلمان روز جمعه در پی بازداشت فردی به اتهام جاسوسی برای آمریکا، سفیر این کشور در برلین را احضار و خواستار شفاف‌سازی وی در این رابطه شد.

فارس: وزارت خارجه آلمان روز جمعه در پی بازداشت فردی به اتهام جاسوسی برای آمریکا، سفیر این کشور در برلین را احضار و خواستار شفاف‌سازی وی در این رابطه شد.

به گزارش پایگاه «هیل»، وزارت خارجه آلمان روز جمعه سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که سرویس‌های اطلاعاتی آلمان، فردی را به اتهام جاسوسی برای آمریکا، بازداشت کردند.

بنا بر اعلام برلین، «جان امرسون» سفیر آمریکا «در ارتباط با یکی از تحقیقات دادستانی فدرال» فراخوانده شده است. وزارت خارجه آلمان از امرسون «خواسته تا به شفاف‌سازی فوری» در مورد این پرونده، کمک کند.

دادستانی فدرال آلمان می‌گوید یک تبعه 31 ساله این کشور روز چهارشنبه به ظن فعالیت برای آژانس‌های اطلاعاتی خارجی، بازداشت شده است. آلمان هنوز رسما اعلام نکرده است که این فرد برای کدام سرویس اطلاعاتی کار می‌کرده است.

با این حال، روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گزارش داده است که این فرد که ابتدا قصد ارتباط با عوال اطلاعاتی روس را داشته، اطلاعات محرمانه آلمان را به آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده داده است.

اهمیت این پرونده به حدی بود که «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان شخصا در جریان جزئیات آن قرار داده شده است. «استفن سیبرت» سخنگوی مرکل گفته است: «این یک رخداد بسیار جدی است. دولت منتظر جمع‌بندی تحقیقات دادستانی فدرال و پلیس جرایم فدرال است.»

روزنامه‌های آلمانی هم گزارش داده‌اند که این فرد اطلاعات مربوط به تحقیقات یک کمیته پارلمانی در مورد فعالیت‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و دیگر کشورها در آلمان را در اختیار واشنگتن قرار داده است. این فرد اقرار کرده است که از سال 2012، با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری داشته.

این چندمین بار در یک سال گذشته است که جاسوسی واشنگتن از برلین خبرساز می‌شود. سال گذشته انتشار اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا توسط «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی، و روشن شدن ابعاد جاسوسی واشنگتن از شخص مرکل، تنش کم‌سابقه‌ای را در روابط دو کشور ایجاد کرد.

مقامات آمریکایی هنوز به رخداد اخیر واکنشی نشان نداده‌اند، اما انتظار می‌رود پرونده اخیر سرآغاز تنشی جدید در روابط دو کشور باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: