جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 10 تير 1393     
بررسی قانون معافیت معاینه فنی خودروها تا پنج سال پس از تولید توسط مجلس

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ؛ مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو در خصوص تغییر قانون معافیت معاینه فنی خودروها تا پنج سال پس از تولید توسط مجلس خبر داد و گفت: قانون معافیت معاینه فنی خودروها  که در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در قوانین جرائم راهنمایی و رانندگی نیز گنجانده شد،  این روزها به دلیل پیامدهایی که داشته بزودی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مورد بررسی  و بازبینی قرار خواهد گرفت .

محمدرضا گویا در خصوص دلایل بررسی مجدد طرح در مجلس به خبر نگار شهرداری نیوز گفت: پیش از تصویب این قانون و افزایش معافیت ، مطابق با سایر کشورهای دنیا مدت معافیت خودروها از معاینه فنی دو سال پس از تولید بود ، که متاسفانه پس از تصویب این قانون با این مساله مواجه شدیم که علاوه بر کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی ، مشکلات بسیاری در طی این چند سال  در خصوص افزایش آلودگی هوا در شهرها و پایین آمدن سطح ایمنی خودروها بوجود آمده است.

گویا در پاسخ به این پرسش که چرا در سال 89 این طرح در قالب 5 ساله به تصویب رسید ، بیان داشت: از دلایل مربوط به تصویب این قانون ، ازدحام در مراکز معاینه فنی و کم بودن تعداد مراکز، پایین بودن استانداردهای انجام معاینه فنی در سطح کشور و نبودن نظارت کافی بر عملکرد مراکز مطرح گردیده است ، اما دیدیم که با تصویب و اجرای این  طرح نه تنها مشکلی حل نشد بلکه تنها موجب تعطیلی و پایین آمدن صحت عملکرد آن مراکز شد .

وی افزود:  این مسئله واضح است که اکثراین مراکز توسط بخش خصوصی اداره می شود و باید درآمدزا باشند . با ادامه این روند دیگر سرمایه گذار بخش خصوصی تمایلی برای راه اندازی مراکز معاینه فنی نخواهند داشت. ضمن اینکه  کم بودن مراجعات تنها موجب رو آوردن بخش خصوصی به کسب درآمدهای غیر اصولی خواهد شد.

گویا در ادامه  گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز در خصوص اعمال نظارت بر این مراکز گفت : مهمترین مسئله ارتقاء سیستم نظارتی بر مراکز معاینه فنی است که براساس مصوبه هیئت دولت بزودی سیستم یکپارچه نرم افزاری جهت گرداوری اطلاعات خودروهای معاینه فنی شده در سطح کشور و اعمال نظارت بهتر در مراکز نصب خواهد شد.

مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو خاطر نشان کرد : در حال حاضر 450 مرکز معاینه فنی در سطح کشور وجود دارد و تعداد زیادی از این مراکز به دلیل مراجعه کم و عدم توجیه اقتصادی در حال تعطیلی هستند. البته خوشبختانه  نمایندگان مجلس نیز به این نتیجه رسیده اند که طرح باید از شکل 5 ساله به دو ساله باز گردد.

وی در خصوص تعداد مراکز فعال معاینه فنی در تهران گفت: تهران 14 مرکز معاینه فنی دارد که تحت نظارت شهرداری تهران است و پراکندگی بسیار مناسبی در سطح مناطق 22 گانه  تهران دارد. این مراکز دارای 40 خط معاینه فنی جهت آزمون مکانیزه خودرو های سبک و 10 خط معاینه موتور سیکلت هستند که در حال حاضر تعداد مراجعه روزانه آنها به زیر 1000 خودرو رسیده است.

گویا در خاتمه گفت: در سال 93 به رغم مراجعات کم به مراکز بحث کیفی سازی متوقف نشده و تا پایان سال ، نوسازی 25 خط معاینه فنی در دستور کار ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران قرار دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: