جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 9 تير 1393     
شیر 30درصد گران می‌شود

فارس: رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه پایش در مورد پرداخت یارانه شیر اظهار کرد: دولت یارانه را برای چهار ماه سال 92 مصوب کرد و مبلغ این یارانه ها به دامدارانی که شیر را تحویل کارخانه داده اند پرداخت می‌شود، تا کنون 200 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و 100 میلیارد تومان نیز هنوز پرداخت نشده است.

دبیر انجمن تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است، شیر گران شود، گفت: قیمت مصوب کارگروه کنترل بازار برای شیر خام یک هزار و 440 تومان است و نسبت به سال گذشته که قیمتش یک هزار و 110 تومان بود حدود 30 درصد افزایش قیمت دارد.

باکری در پاسخ به این سؤال که اگر قرار است قیمت شیر آزاد شود، پس چرا قیمت گذاری کرده‌اید، گفت: کارگروه کنترل بازار کالاها را دسته بندی کرده و شیر خام را در گروه یک کالا قرار داده است که قیمت گذاری آن توسط کارگروه کنترل بازار است، اما محصولات لبنی مانند شیر پاستوریزه، پنیر و ماست جزء گروه دو کالا هستند که قیمت گذاری آنها در اختیار بنگاه‌های تولیدی است و سازمان حمایت فقط بر صحت قیمت گذاری نظارت می‌کند.

عبدالله سامری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در ارتباط تلفنی خود با برنامه پایش و در واکنش به این نظر مجری که ایران جزء کشورهای با سرانه بسیار پایین مصرف شیر است، اظهار کرد: یکی از علت های بالا بودن سرانه مصرف شیر در برخی کشورهای جهان تبلیغات بالا در صدا و سیما است. اگر دولت در ایران یارانه این کالا را پرداخت می‌کرد، قطعاً مردم هم استفاده می‌کردند. در گذشته وقتی که دولت یارانه را پرداخت می‌کرد، مردم کم استفاده می‌کردند چه برسد به الان که می خواهد یارانه پرداختی را قطع کند و قیمت شیر آزاد شود، قطعاً تعداد مصرف کنندگان فعلی که بسیار کم هستند کاهش پیدا می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت فراوانی و قیمت شیر بهتر خواهد شد یا خیر گفت: فکر نمی کنم قیمت شیر و لبنیات ما یک سیر نزولی پیدا کند. صد درصد یقین دارم که این قیمت ها سیر افزایشی پیدا خواهند کرد. با توجه به عدم پرداخت یارانه به دامداران طبیعتاً قیمت ها افزایش پیدا می کند. بعد از اینکه یارانه این کالاها (محصولات لبنیاتی) برداشته شود ما شاهد یک افزایش قیمت در بازار خواهیم بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: