جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 7 تير 1393     
حضور ابتکار در اولین مجمع محیط زیست ملل متحد و دیدار با وزرای محیط زیست

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رییس سازمان حفاظت محیط زیست که به منظور شرکت در اولین مجمع محیط زیست ملل متحد به نایروبی سفر کرده است، اعتمادسازی و پایبندی کشورهای توسعه یافته به تعهدات تاریخی خود برای مقابله با آثار تغییرات آب و هوا را ضروری دانست.

در حاشیه اولین مجمع محیط زیست ملل متحد، جلسه شام کاری به دعوت مشترک وزیران محیط زیست لهستان، پرو و فرانسه (روسای سه کنفرانس اخیر اعضای متعاهد به کنوانسیون تغییرات آب و هوا)، با حضور وزیران محیط زیست کشورهای جهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست آقای آخیم اشتاینر، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد بر اهمیت موضوع تغییرات آب و هوا و ضرورت پیشرفت مذاکرات تأکید کرد.

سپس هریک از وزیران میزبان مراسم بر انتظارات، مسیر پیش رو و دشواری های موجود در رسیدن به توافق جهانی اشاره و تأکید کردند که کشورها با مشکلات بسیاری روبه رو هستند و چاره‌ای برای بقا و دوام حیات بشر وجود ندارد مگر اینکه همه کشورها در عرصه کاهش گازهای گلخانه‌ای به سرعت گام بردارند.

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه به عنوان مهمان ویژه شرکت و در سخنانی پیرامون چگونگی پیشرفت و لوازم تنظیم توافقنامه ای همه جانبه گفت: اعتماد سازی میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به منظور حصول اطمینان از پایبندی کشورهای توسعه یافته به تعهدات تاریخی و تعهدات جدید خود ضروری است .

وی با اشاره به اینکه لازم است کشورهای صنعتی در مسیر دسترسی به توافقنامه جایگزین پروتکل کیوتو تلاش کنند، خاطر نشان کرد که رعایت توازن، انصاف و عدالت در سند و در تنظیم تعهدات بایستی مدنظر باشد و همه بدانند که اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت باید از محوری ترین ملزومات توافق نامه قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد پذیرش تعهدات از سوی کشورهای درحال توسعه از سال 2020 به بعد به پذیرش و اجرای تعهدات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، انتقال فناوری، ظرفیت سازی و تأمین منابع مالی توسط کشورهای توسعه یافته برای کشورهای درحال توسعه بستگی دارد و این موارد بایستی در دوره زمانی 2015 تا 2020 تحقق یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: افکار عمومی اکنون درباره تغییرات آب و هوا به آگاهی رسیده و اثرات آن را در همه جای جهان تجربه می کند. در منطقه ما خشکسالی و کاهش بارش از یک سو و سیل و تخریب اراضی کشاورزی از سوی دیگر امنیت غذایی را به مخاطره انداخته که اینها اثرات ملموس گرمایش جهانی است.

ابتکار با اشاره به اینکه ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که میانگین 1 تا 1.5 درجه سیلسیوس افزایش دما را تجربه کرده، بر ضرورت توجه به آسیب پذیری و شکنندگی محیط زیست این منطقه تأکید کرد.

هیأت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور در جلسات کارشناسی و عالی رتبه این مجمع، ملاقات های متعددی را نیز با مسئولین کشورهای مختلف تنظیم کرد که به ریاست دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان انجام شد.

دیدار با مشاور رئیس جمهور فرانسه، ملاقات با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد، ملاقات با وزیر محیط زیست، آب و منابع طبیعی کنیا، دیدار با وزیر محیط زیست ایتالیا، وزیر محیط زیست هند و وزیر محیط زیست فنلاند ملاقات های روز پنج شنبه هیات ایرانی را تشکیل داد.

دیدار با مشاور رئیس جمهور فرانسه در امور تغییرات آب و هوا

در این دیدار معصومه ابتکار در مورد برنامه های ایران در ارتباط با استراتژی جهانی مقابله با گرمایش جهانی گفت: ایران برنامه افزایش راندمان انرژی دارد و با تبدیل نیروگاههای خود به سیکل ترکیبی حدود 6 هزار مگاوات بر ظرفیتش خواهد افزود.

وی با اشاره به اینکه مصرف انرژی ایران نه به صورت ذغال سنگ، بلکه گاز سوز است، تاکید کرد که در گام های بعدی استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و زمین گرمایی مد نظر بوده و اظهار امیدواری کرد که با ایجاد جذابیت اقتصادی در دولت جدید، بخش خصوصی بالغ بر 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر احداث کند.

معاون رییس جمهور کشورمان همچنین ضمن تاکید بر اینکه توافقنامه جایگزین مورد بحث در این مجمع جهانی باید منصفانه، متوازن و عادلانه و متمرکز بر سازگاری بیش از تعدیل باشد، به تحریم های ناعادلانه علیه ایران اشاره کرد و گفت: این تحریم ها بسیار متضاد با منافع جهانی تغییرات آب و هوا عمل کرده و دنیا باید با درک شرایط ایران، نوعی همکاری دوجانبه در محیط زیست و تغییرات آب و هوا به ویژه در مسیر اجلاس پاریس 2015 داشته باشد.

در این ملاقات خانم ابروی - مشاور رییس جمهور فرانسه در امور تغییرات آب و هوا، ضمن ابراز علاقه مندی طرف فرانسوی نسبت به برنامه‌های ایران در زمینه انرژی های نو، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و انتظارات ایران در مورد پروتکل جدید در اجلاس پاریس در سال 2015 ، در مورد توسعه روابط و همکاری دو جانبه اظهار امیدواری کرد.

ملاقات با مدیر اجرایی یونپ

دکتر معصومه ابتکار در این ملاقات با اشاره به بحران آب و خشکسالی های اخیر، همچنین بحران در تالاب ها و افزایش گرد و غبار در منطقه ناشی از خشکسالی، خواستار حضور و کمک بیشتر یونپ به به حل این بحران منطقه ای و فرامرزی شد.

در این جلسه با توجه به سوابق همکاری میان ایران و یونپ و با اشاره به تفاهم نامه امضا شده میان دو طرف، بر گسترش همکاری ها تأکید شد و نظر به اینکه اخیرا برای تهیه گزارش وضعیت محیط زیست (SOE) ایران و ارایه کمک های فنی از سوی یونپ اعلام آمادگی شده بود، دو طرف ابراز امیدواری کردند که به زودی این موارد و نیز حضور ایران به عنوان منتخب در فرآیند UNEP-LIVE اجرایی شود.

در این دیدار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان پیراهن تیم ملی فوتبال ایران منقش به تصویر یوزپلنگ را به مدیر اجرایی یونپ اهدا کرد و در مورد نقش جدی و مثبت آقای سپ بلاتر رییس فدراسیون جهانی فوتبال در این مورد پس از حضورش در ایران توضیح داد.

آقای مناخیم اشتاینر نیز با اشاره به اینکه تاکنون مفاهیم زیست محیطی تا این حد به فیفا نزدیک نشده بود، از تلاش ایران در افزایش آگاهی عمومی در سطح بین المللی برای حفظ محیط زیست و پیوند میان ورزش و محیط زیست تقدیر کرد.

وی همچنین از موضوع ارایه زیست توپ یا Bioball به جام جهانی توسط سازمان های مردم نهاد ایران و به تصویر کشیدن گونه های در حال انقراض کشورهای مختلف بر روی آن استقبال و قدردانی کرد.

ملاقات با وزیر محیط زیست، آب و منابع طبیعی کنیا

کنیا، میزبان مقر برنامه محیط زیست ملل متحد و از کشورهایی است که با تنوع زیستی جانوری و گیاهی در جلب طبیعت گرد بسیار موفق و دارای سود اقتصادی فراوان و قابل توجه است.

در دیدار معصومه ابتکار با وزیر محیط زیست، آب و منابع طبیعی کنیا، دو طرف ضمن اشاره به فواید طبیعت گردی، به گسترش روابط در قالب امضای تفاهم نامه همکاری با موضوعات متمرکز بر توسعه پایدار، اکوتوریسم و بهره برداری پایدار از منابع آب و حفاظت از تنوع زیستی تاکید کردند.

بنابراین مقرر شد نظر به جلسه کمیسیون مشترک آتی میان دو کشور در تهران، طرف ایرانی در این زمینه اقدام نماید.

دیدار وزیرمحیط زیست ایتالیا

در ملاقات معصومه ابتکار با آقای گیان لوکا گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا دو طرف درخصوص موضوعات محیط زیستی درحال بحث در مجمع محیط زیست ملل متحد و مسیرهای گسترش همکاری گفتگو کردند.

ایتالیا از ابتدای جولای 2014 رئیس دوره ای اتحادیه اروپا خواهد بود و خواهان همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

دو طرف همچنین نسبت به تبادل تفاهم نامه درخصوص تغییرات آب و هوا و تدوین برنامه های ملی اقدام برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در ایران اعلام آمادگی کردند.

در این ملاقات از از شرکت های ایتالیایی فعال در زمینه محیط زیست برای شرکت در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در تهران دعوت شد.

دیدار با وزیر محیط زیست هند

آقای براکش جوادکار وزیر محیط زیست هند در این دیدار با اشاره به پیشینه تاریخی و مشترکات فرهنگی دو کشور گفت که موضوعات مختلفی در چارچوب توسعه پایدار برای همکاری در حوزه محیط زیست وجود دارد.

وی تاکید کرد که هند و ایران می توانند در تبادل تجربیات برای حفظ تنوع زیستی و حیات وحش و انرژی های نو همکاری کنند.

نظر به اینکه مدتی از تاریخ اعتبار یادداشت تفاهم میان دو کشور گذشته، دو طرف اعلام آمادگی کردند با تجدیدنظر در متن یادداشت تفاهم با توجه به چالش های جدید محیط زیستی، طبیعت گردی، بهره وری پایدار از آب و منابع آبی و تغییرات آب و هوا، تفاهم نامه جدیدی امضا کنند.

در این دیدار برخی مسائل دوجانبه و منطقه ای اقتصادی در منطقه چابهار نیز طرح شد.

دیدار با وزیر محیط زیست فنلاند

در دیدار آقای ویل نی نیستو وزیر محیط زیست فنلاند با رییس سازمان محیط زیست، دو طرف از به دست آمدن فرصتی برای آغاز همکاری های محیط زیستی ابراز خرسندی کردند.

وزیر محیط زیست فنلاند نسبت به معضلات محیط زیستی منطقه غرب آسیا ناشی از جنگ و خشکسالی به ویژه درعراق و سوریه، همچنین اولویت های ایران در حل معضلات محیط زیستی همچون تغییرات آب و هوایی و بحران در تالاب ها، افزایش گرد و غبار در منطقه و تأثیر پذیری از کانون های گسترش آن در عراق و سوریه شناخت خوبی داشته و برای همکاری با ایران در کمک به کاهش این مشکلات اعلام آمادگی کرد. مقرر شد این همکاری ها در قالب تفاهم نامه همکاری تدوین شده و به امضا برسد.

معاون رییس جمهور کشورمان در این ملاقات با اشاره به نشست مشورتی وزیران محیط زیست اکو طی روز گذشته در نایروبی و طرح ضرورت گسترش استراتژی منطقه ای برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، به طرف فنلاندی پیشنهاد کرد سازمان همکاری های اقتصادی اکو را در اجرای این استراتژی یاری رساند.

وزیر محیط زیست فنلاند از این پیشنهاد استقبال کرد و مقرر شد از طریق برگزاری دوره های آموزشی و ظرفیت سازی برای کشورهای عضو اکو اقدام شود.

طرف ایرانی همچنین از فنلاند دعوت کرد تا ضمن تشویق شرکت و موسسات دوستدار محیط زیست فنلاندی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست شرکت کند.

شایان ذکر است در اغلب ملاقات های روز پنج شنبه با توجه به وضعیت کنونی منطقه و مسایل عراق و سوریه، معاون رییس جمهور کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران پیشقدم در حذف تروریسم بوده و نظر به اهمیت این موضوع دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران پیشنهاد «جهان ضدخشونت و افراطی گری» را به سازمان ملل ارایه داد که به عنوان یک قطعنامه به تصویب رسید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: