جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 7 تير 1393     
دولت به عنوان متولی اصلی احیاء بافت های فرسوده از برنامه توسعه کشور عقب مانده است

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز،مطابق قوانین و اسناد بالا دستی 30 سازمان متولی احیای بافت فرسوده هستند که در این میان در پایتخت شهرداری تهران در سال‌های اخیر به وظایف قانونی خود در این حوزه به خوبی عمل کرده است اما در مقابل دولت به عنوان متولی اصلی احیاء بافت های فرسوده از برنامه توسعه کشور عقب مانده است.

 عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت نیز به مانند شهرداری تهران مکلف به نوسازی بافت فرسوده در کلانشهری همچون تهران است، گفت: طبق قانون بیش از 30 سازمان متولی احیای بافت فرسوده در کشور معرفی شده‌اند به رغم آنکه در سال‌های اخیر برای انجام این برنامه مهم این سازمان‌ها بودجه‌هایی را دریافت کرده‌اند اما در عمل اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده‌اند.

کمال علیپور خنکداری با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس ناظر بر نحوی اجرای قوانین از سوی دولت و سازمان‌های مسئول هستند،  افزود: در سال‌های اخیر شهرداری تهران با تغییر رویکرد خود در احیای بافت‌های فرسوده توانست گام‌های بلندی را در این زمینه در شهر تهران بردارد. اما تلاش‌های این نهاد اجتماعی به تنهایی برای به سازی بافت فرسوده شهر تهران کافی نیست و لازم است که دولت نیز به تعهدات قانونی خود در این حوزه عمل کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیریت شهر تهران با اعطای تسهیلاتی در صدور پروانه ساخت برای نوسازی بافت‌های فرسوده وظایف خود را انجام داده است، ادامه داد: مطابق قانون دولت موظف است تا 10 درصد از بودجه خود را از محل ساخت مسکن مهر و یا مسکن جوانان به احیای بافت‌های فرسوده اختصاص دهد که عملا این اتفاق در دو دولت گذشته نیفتاد.

علیپور با اشاره به اینکه لازم است دولت یازدهم  نگاه ویژه‌ای به بازسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار در پایتخت و سایر کلانشهرهای کشور داشته باشد ، یاد آور شد: حوادث طبیعی اخیر مانند سیل و یا زلزله در برخی از استان‌های کشور نشان داد که بافت های فرسوده و ناپایدار یکی از بحران‌ها و مشکلاتی است که دولت و شهرداری‌ها با آن روبرو هستند و لازم است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این حوزه برنامه‌های منسجم و قابل اجرایی را برای رفع این مشکل اجرایی کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اجرای طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی برای در دسترس قرار دادن مسکن ارزان قیمت برای اقشار آسیب‌پذیر ایده خوبی است، بیان کرد: به نظر می رسد که دولت قبل از اجرای این ایده‌ها برنامه خود را برای احیای بافت‌های فرسوده در تهران و سایر کلانشهرها اعلام کند. به نظر می‌رسد که اجرای طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی می‌تواند در بافت فرسوده اجرایی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای برون رفت تهران و سایر کلانشهرهای کشور از بحران بافت فرسوده که در آینده نه چندان دور به یک مشکل غیر قابل جبران در کشور تبدیل خواهد شد، یاد آور شد: همکاری شهرداری تهران با دولت از یک سو و از سوی دیگر اعطای تسهیلات مالی به ساکنان بافت فرسوده از سوی دولت می‌تواند گامی مثبت در جهت احیای بافت فرسوده در تهران باشد.

 وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر شهرداری تهران توانست با ترغیب ساکنان بافت های فرسوده باعث احیای این بافت‌ها در تهران شود، اضافه کرد: رویکرد اجتماعی شهرداری تهران برای احیای بافت فرسوده در تهران به عنوان پایتخت کشور تجربه موفقی بود که می تواند این رویکرد در سایر کلانشهرهای کشور نیز اجرایی شود. در واقع به جای اجرای طرح‌هایی که بار مالی زیادی را برای شهرداری‌ها به دنبال دارد، می توان نوسازی بافت‌های فرسوده را از درون مردم و ساکنان این بافت‌ها شروع کرد و شهرداری‌ها می‌توانند به عنوان یک نهاد نظارتی وارد عمل شوند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی لازم است که دولت طرح‌های خود را در احیای بافت‌های فرسوده به مجلس ارائه کند، بیان کرد: اما تا کنون هیچ کدام از وزارتخانه‌های زیربنایی به ویژه وزارت راه و شهرسازی طرحی را در این زمینه به مجلس ارائه نکرده است.

علیپور در پایان یکی از مهمترین مشکلات سر راه عدم اجرای قوانین مصوب در حوزه احیای بافت‌های فرسوده را در تهران و سایر کلانشهرها عدم اجرای مدیریت یکپارچه شهری در کشور دانست و تاکید کرد: در این میان شورای شهر تهران می تواند اجرای این قانون را در تهران تسریع بخشد و از سازمان‌های متولی در این زمینه پاسخ قاطعانه بخواهد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: