جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 5 تير 1393     
ماجرای پیام تبریک داعش به مسی

ابنا:  پس از پایان مسابقه تیم‌های ملی فوتبال ایران و آرژانتین که به پیروزی تیم آرژانتین با گل دقیقه ۹۰ لیونل مسی انجامید، خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، این گل را به مسی تبریک گفته است.

رسانه‌هایی که این خبر را منتشر کردند، تصویر پیام داعش را از یک حساب کابری در شبکه اجتماعی توئیتر با نام «اخبار داعش نیوز» پخش کردند.

شماری از رسانه‌های کشورمان نیز این خبر را منتشر کردند.

اما در میان رسانه‌های خارجی، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، این خبر را در صفحات خود منتشر کرده است. پس از واشنگتن پست که از جمله رسانه‌های معتبر به شمار می‌آید، برخی رسانه‌های دیگر نیز این خبر را بازپخش کردند.

اما درباره اصل خبر ابهاماتی وجود دارد که صحت آن را می‌تواند زیر سوال ببرد همان کاری که سایت تابناک انجام داده و تحت عنوان "چگونه پیام داعش به مسی، همه را سر کار گذاشت؟" تاکید می کند که این خبر صحت ندارد.

در متن خبر آمده است که داعش این پیام عربی را برای مسی در حساب کاربری خود منتشر کرده است: «داعش این برد را به مسی تبریک می گوید و او را برای پیوستن به صفوف جهاد دعوت می کند و لقب ابو مهداف آرژانتینی را به او می دهد و او را به امیری آمریکای جنوبی و حومه آن منصوب می‌کند.»
 

«ابو مهداف» یعنی دارنده مگسک تفنگ. در واقع کنایه از آن دارد که توپ را درست و دقیق به هدف زده است. یعنی کنایه‌ای است به ضربه دقیقی که مسی روانه دروازه ایران کرده است.

اما با نگاهی به حساب کابری توئیتر که این پیام از آن برداشته شده است، در درجه نخست می‌بینم که خود را با نام «داعش» معرفی کرده است.

در گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» به کار گیری کلمه «داعش» ممنوع است. این نام اختصاری را رسانه‌ها و سپس محافل سیاسی به این گروه داده‌اند. چندی پیش در خبرها آمده بود که این گروه فردی را به دلیل استفاده از کلمه «داعش» با زدن ۷۰ ضربه شلاق، مجازات کرد. این گروه تاکید دارد که با نام «الدوله الاسلامیه» خطاب قرار گیرد.

مساله دوم درباره حساب کابری این است که حدود دو هفته پیش، توئیتر اعلام کرد حساب اصلی گروه «دولت اسلامی عراق و شام» را بسته است.

مساله سوم به آرم به کار رفته توسط حساب کاربری باز می‌گردد. نام «داعش» در این آرم وجود دارد که باز به همان مساله بر می‌گردد که این گروه خود را با این نام اختصاری، معرفی نمی‌کند. در زیر این نام که با حروف بزرگ درج شده، نوشته شده است: «دولة النفاق و الشام و العراق». و اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا گروهی خود را با واژه «نفاق» معرفی می‌کند؟ دیگر آن‌که در مهری که در زیر آرم قرار داده شده، نوشته شده است «غدر، خیانة، اجرام»، یعنی «نامردی، خیانت، جنایت.» اینجا باز سوال قبلی تکرار می‌شود.

اگر بیشتر به حساب کاربری و نوع فعالیتش دقت کنیم، متوجه می‌شویم که این حساب، همواره اخبار تخریبی علیه داعش منتشر می‌کند.

با یک جستجو در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که گزارش شده این حساب کاربری، متعلق به یکی از گروه‌های اسلامگرای مخالف حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با نام «انصار الاسلام» است که با گروه «داعش» نیز سر جنگ دارد.

در گزارش واشنگتن پست آمده که در حساب تویتری گروه داعش در پاسخ به #Iran_Argentina نوشته شده است: "داعش به مسی تبریک می گوید و از او دعوت می‌کند تا به جهادیون بپیوندد و لقب "پدر گل آرژانتین" و "شاه آمریکای لاتین" را به او می‌دهد."

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که از آغاز بازیهای جام جهانی فوتبال در برزیل، هواداران داعش در تویتر از این سایت اجتماعی و #WorldCup2014 برای تبلیغ فتوحات خود در عراق استفاده می‌کنند. مسلمانان غربی از مخاطب‌های اصلی تبلیغات داعش در سایتهای اجتماعی هستند. این گروه تلاش بسیار دارد تا برنامه های تبلیغاتیش را به تمامی زبانهای غربی ترجمه شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: