جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 3 تير 1393     
شکاف اطلاع رسانی میان سازمان مدیریت بحران و هواشناسی قابل بررسی است

 

به گزارش گروه مناطق شهرداری نیوز، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص توجه به مساله آلودگی و پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه احتمالی در آینده به نقش و اهمیت ستاد مدیریت بحران اشاره کرد و گفت : با توجه به این مساله که پی گیری ها در زمینه طوفان اخیر در تهران از طریق مراجع زیربط ، وزارت راه و نیز مجلس در حال بررسی است ، همانطور که تمام سازمان های مسئول جهت آمادگی بیشتر باید اقدامات آتی خود را از سر بگیرند ، ستاد مدیریت بحران وظایف خویش را چون گذشته و با توجه به فلسفه وجودی این سازمان در حال برنامه ریزی و انجام است.

رامین رادنیا در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز بیان داشت : حوادث طبیعی یکی از عوامل عمده در ایجاد خسارت و مرگ و میر عمومی هستند در دهه های اخیر پرداختن به مساله مهار عواملی که از جانب طبیعت انسان را مورد تهدید قرار می دهد ، به یک مساله فراگیر و مورد توجه جوامع بین الملل قرار گرفته است . دهه 90 از جانب سازمان ملل به دهه مقابله با حوادث و سوانح طبیعی نامگذاری شد و طی جلساتی که توسط این سازمان برگزار شد ، مقرر گشت که همه کشور های جهان در این خصوص فعالیت کنند و کشور ما نیز یکی از این کشور هاست که سالانه گزارش عملکرد خود را جهت مقابله ، آمادگی و اقدامات پیشگیرانه در زمینه سوانح طبیعی به این سازمان ارائه می کند و توانسته موفقیت هایی را نیز بدست آورد.

 مدیر روابط عمومی و بین الملل سازمان مدیریت بحران در پاسخ به این پرسش که وضعیت ایران در زمینه کنترل و غلبه بر بلایای طبیعی چگونه است گفت : با توجه به اقدامات خوبی که در ایران انجام شده است هنوز به شرایط مطلوب نرسیده ایم .

وی در ادامه افزود : در زمینه کنترل بلایای طبیعی قوانین و زیر ساختهای خوبی بوجود آمده است . بطور مثال در حوزه ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله آیین نامه های خوبی به تصویب رسیده است که میتوان به آیین نامه 2800 که پس از زلزله رودبار از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و ابلاغ شد ، اشاره کرد . بدین ترتیب می بینیم که در ساختمانهایی که از سال 70 به بعد ساخته شد پایداری و مقاومت در برابر زلزله به استاندارد نزدیک تر شد. البته استاندارد تمهیدات قانونی در زمینه ساخت و سازها با توجه به دوره بازگشت زلزله تا نقطه ای است که سازه بتواند در برابر تکانه ها مقاومت کند و سالم بماند و جان انسان را حفظ کند.

وی در ادامه به تمهیداتی که در ساخت مکانهای عمومی استفاده می شود اشاره کرد و گفت : با توجه به آیین نامه هایی که برای ساختمانهای با کاربری عمومی وجود دارد ، ساختمانهایی چون ادارات – سازمانها –     وزارتخانه ها – بیمارستان ها – دانشگاه ها و نیز تاسیسات و ساختمان شرکت های آب – برق – گاز و مخابرات و همچنین مترو با کیفیت و استاندارد بالاتری به نسبت ساختمانها و منازل مسکونی ساخته می شود .

رادنیا در خصوص نادر بودن طوفانی که در 12 خرداد امسال اتفاق افتاد بیان داشت : سازمان مدیریت بحران وظیفه ایجاد هماهنگی میان بخشهایی را دارد که در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه باید به کمک مردم بشتابند  با توجه به این وظیفه سازمان و ستادهای مدیریت بحران است که می توان به مساله طوفان در تهران و نقش و وظایف ستاد مدیریت بحران شهر تهران پرداخت. در مورد این حادثه باید گفت که وقوع چنین طوفانی جزء موارد نادر به حساب می آید و آمادگی در برابر چنین حوادثی که هر نیم قرن ممکن است اتفاق بیفتد به مسایل مختلفی ربط پیدا می کند ؛ از جمله قابل پیش بینی بودن ، اطلاع رسانی ، و آمادگی بخش های کمک رساننده به شهروندان .

وی در خاتمه در زمینه ایجاد آمادگی در برابر حوادث نادر گفت : آنچه موجب غافل گیری در مقابله با پیامدهای طوفان شد ، به مساله شفاف اطلاع رسانی میان سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی و سایر نهادهای  زیر بط مربوط می شود که در حال بررسی و پی گیری است .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: