جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 3 تير 1393     
ورود گاز ایران به قاره سبز

مهر: کشورهای اروپایی یکی از بازارهای گازی ایران است و حتی تاکنون تهران- آنکارا برای ترانزیت گاز ایران به کشورهای اروپایی به یک توافق عملیاتی دست یافته اند.

علی ماجدی معاون امور بین‌الملل وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره تعریف سه مسیر برای صادرات گاز ایران به اروپا، گفته است: ترکیه اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت گاز به کشورهای اروپایی است.

ماجدی همچنین با رد هرگونه رقابت با روسیه برای صادرات گاز به اروپا پس از تحولات اکراین، تصریح کرده است: ایران برای صادرات گاز پروژه‌های بلند مدت را در دستور کار قرار داده است.

در همین حال عزیز الله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با چهار کشور عضو اتحادیه اروپا برای صادرات گاز، از ترکیه به عنوان یکی از مسیرهای صدور گاز به قاره سبز یاد کرده است.

موسسه انگلیسی برتیش پترولیوم انگلیس هم هفته گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرده است: برای دومین سال متوالی جمهوری اسلامی ایران با پیشی گرفتن از روسیه و با در اختیار داشتن بیش از 33.8 تریلیون متر مکعب ذخایر متعارف گاز به بزرگترین دارنده ذخایر متعارف گاز طبیعی جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر در حال حاضر ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران حدود 600 میلیون متر مکعب است که با برنامه‌های شرکت نفت قرار است تا سه سال آینده با بهره‌برداری از تمامی فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز ایران به یک میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

از این رو با توجه به تحولات بین‌المللی در شرق اروپا و اختلافات گازی مسکو- کیف، مركز مطالعات حوزه خزر برلين با مشارکت موسسه بین المللی انرژی ایران برگزاری نشست هم‫انديشي تحت عنوان ايران و امنيت انرژي اروپا – فرصت‫ها و تهديدها را در دستور کار قرار داده اند.

در این نشست بین‌المللی در تهران قرار است چندین چهره شناخته شده حوزه انرژی اتحادیه اروپا سخنرانی کنند به طوری که یکی از سخنرانان این نشست پرفسور "لوتس مز" مدير مركز مطالعات حوزه خزر برلين سخنرانی خواهد کرد.

در حال حاضر ایران با کشورهای همچون ترکیه، عراق، پاکستان قرارداد صادرات گاز، ترکمنستان قرارداد واردات و با کشورهای آذربایجان و نخجوان قرارداد سوآپ گاز دارد که برخی از این قراردادهای تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: