جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 2 تير 1393     
مدیر کل دفتر آب و خاک از لزوم تدوین سند ملی برنامه مدیریت فاضلابها خبر داد

 

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با استفاده از تصفیه و استفاده مجدد از پسابها می توان این تهدید آبی را به فرصتی ویژه در این حوزه تبدیل کرد.

حسن پسندیده مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تهیه شاخصهای برنامه مدیریت راهبردی فاضلاب توسط سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: یکی از مهمترین چالشهای زیستمحیطی تهدید منابع آب به دلیل عدم بکارگیری سیستمهای تصفیه فاضلاب در بخشهای شهری و روستایی، خدماتی، صنعتی و کشاورزی و در نتیجه ورود فاضلابها و پسابها به منابع آب سطحی و زیرزمینی است.

وی یکی از اقدامات لازم و ضروری جهت برون رفت از شرایط تنش آبی در کشور را تصفیه، بازیابی مجدد انواع فاضلابها، پسابها و بنابها برشمرد و اذعان داشت: با توجه به فاصله معنی دار میانگین سرانه مصرف آب در کشور که رقمی در حدود 1400 متر مکعب در سال است با میانگین سرانه جهانی که حدود 400 متر مکعب کمتر است، باید برنامههایی جهت کنترل، کاهش مصرف و بازیابی، بازچرخانی و تصفیه آب تهیه و اجرایی شود.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر حدود 120 میلیارد متر مکعب از منابع آب تجدیدپذیر در کشور در دسترس است که از این میزان 90 درصد در بخش کشاورزی با راندمان آبیاری حدود 30درصد، 8 درصد نیز در بخش شرب با هدررفت 30 درصدی در شبکه توزیع و 2 درصدی نیز در بخش صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

پسندیده با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش شبکه های جمعآوری و تصفیه خانه های فاضلاب رقمی کمتر از 65 درصد جمعیت کشور است و بخش اعظمی از شهرکها، مجتمعها، واحدهای تولیدی و صنعتی نیز فاقد سیستم تصفیهخانه فاضلاب با کارآیی مناسب، منظم و کارآمد هستند، گفت: این منابع از مهمترین منابع آلاینده آبهای سطحی و زیرزمینی کشور هستند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده، میزان کل پساب تولیدی در بخشهای کشاورزی، صنعتی و شهری در سال 1380 حدود 29 میلیارد متر مکعب بوده که براساس برآوردها در سال 1400 این میزان به رقمی حدود 40 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

وی تأکید کرد: با استفاده از تصفیه و استفاده مجدد از پسابها می توان این تهدید آبی را به فرصتی ویژه در این حوزه تبدیل کرد. بطوریکه این امر ضمن جلوگیری از آلودگی منابع زیستی، بخش اعظمی از نیازهای کشور به منابع آبی را نیز جبران نماید.

لزوم تدوین سند ملی برنامه مدیریت فاضلابها

پسندیده افزود: برای مدیریت صحیح فاضلابها و استفاده مجدد از آن در مصارف کشاورزی، آبیاری فضای سبز، صنعتی، شرب باید سند ملی برنامه مدیریت فاضلابها در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت تدوین گردد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان با تاکید بر ضرورت تهیه اطلس جامع منابع آب و ارتقاء سلامت و جایگاه محیطزیست کشور در رتبه بندی شاخص گفت: استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده از طریق تغذ یه آبهای زیرزمینی برای افزایش پایداری این منابع با توجه به کاهش چشمگیر آن در سالهای اخیر راهکاری مناسب است و از طرفی افزایش کیفیت پساب تصفیه شده تا حد استانداردهای محیطزیست نیز از ضروریات برنامه جامع مدیریت فاضلابها بوده و استفاده مجدد از آن، نیازمند ارتقاء راندمان تصفیهخانههای فاضلاب شهری و صنعتی و کنترل و مدیریت زهابهای کشاورزی است.

تصریح کرد: نظارت بر برنامه و عملکرد دستگاهها در مباحث زیست محیطی از طریق تشکیل کارگروه ویژه مدیریت زیستمحیطی فاضلاب از اولویتهای مهم سازمان است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: