جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 1 تير 1393     
برداشت 85 درصدی از ذخایر آبی در سال های اخیر نتیجه بی تدبیری است

 

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:برداشت 85 درصدی از ذخایر آب زیرزمینی ایران طی سال های گذشته نتیجه بی تدبیری و مایه تاسف است.

معصومه ابتکار در سومین نشست مشاوران زن وزرا و دستگاه های اجرایی، با انتقاد از میزان بالای مصرف آب در بخش کشاورزی، گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی در 8 سال گذشته آنچنان افزایش یافت که بخش زیادی از ذخایر زیرزمینی آب نیز برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.

ابتکار اظهار کرد: ذخایر زیرزمینی آب یک پشتوانه است و طبق استاندارد جهانی فقط 20 تا 40 درصد این آب می تواند مورد استفاده قرار گیرد در حالی که طی چند سال گذشته در ایران حدود 85 درصد از ذخایر آب زیر زمینی کشور برداشت شده است و به این معناست که دیگر آبی وجود ندارد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه الگوی مصرف آب در کشاورزی قابل قبول نیست، گفت: بنابراین نیازمند انقلاب اساسی در رفتار ایرانیان در مدتی کوتاه در زمینه مصرف آب هستیم و زنان می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند، زیرا هیچ گزینه دیگری وجود ندارد، نه رییس جمهوری و نه من نمی توانیم آب را از جایی بیاوریم.

وی همچنین به پدیده گرم شدن زمین اشاره کرد و گفت: زنگ خطر این پدیده هم اکنون به صدا درآمده است و کم شدن میزان برف و باران ناشی از همین مساله است. در چنین شرایطی کشورهای خشک، خشک تر می شوند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و چه بسا تاثیر بیشتری هم پذیرفته باشد.

ابتکار گفت: وضعیت ایران در تمام شاخص های مهم نظیر آب، انرژی، تنوع زیستی و فرسایش خاک نامطلوب است و قطعا لطمه به محیط زیست آسیب به بهداشت و سلامت، اقتصاد و در نهایت به زندگی است.

ابتکار با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب در کشور، افزود: متاسفانه در ایران در بخش خانگی دو برابر متوسط جهانی آب مصرف می شود در حالی که با اصلاح الگوی مصرف توسط خانواده و مدیریت آن توسط مسوولان می توان این مصرف زاید را کنترل کرد.

وی توضیح داد: در گذشته در شهرهای کویری کشور، فرهنگی به نام احترام به آب وجود داشت اما متاسفانه این هویت و فرهنگ دچار بحران شده است.

*** بدترین شرایط آلودگی هوا در سال های 89 و 90

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی از هر 8 مرگ و میر یکی مربوط به آلودگی هواست، افزود: با توجه به آلودگی هوایی که کشور در سال های اخیر با آن مواجه بود به ویژه شرایط بسیار بد سال های 1389 -1390 که میزان بنزن موجود در بنزین به شدت افزایش یافت و مسایل بهداشتی و سلامتی با سکوت خبری مواجه شد، شرایط در کشور ما وخیم تر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه در جهان از آلودگی هوا به عنوان قاتل خاموش یاد می شود، اظهار کرد: رویت نکردن آسمان شب در کشور که از مواهب و لذت های طبیعی است بر اثر همین آلودگی هوا و نور است.

*** نقش کلیدی زنان در اصلاح الگوی مصرف و تغییر رفتار و نگرش ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زنان سهم بیشتری از محیط زیست دارند و از این رو بیشتر در معرض آسیب های آن هستند، گفت: مشارکت آنها در بهبود و ارتقای برنامه های محیط زیستی و اصلاح الگوی مصرف در شاخص های مختلف همچون آب و انرژی بسیار مهم است.

ابتکار زنان را عاملان اصلی تحولات در اصلاح الگوی مصرف توصیف کرد و گفت: ناگزیریم از اندیشه و نظر زنان در این زمینه برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نقد و ارزیابی عملکردها استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زنان سهم بیشتری از محیط زیست دارند و از این رو بیشتر هم در معرض آسیب های آن هستند، گفت: در نتیجه مشارکت آنها در بهبود و ارتقای برنامه های محیط زیستی و اصلاح الگوی مصرف در شاخص های مختلف همچون آب و انرژی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: زنان کشاورز هم به علت مصرف زیاد سموم آسیب بیشتری می بینند و هم نقش بسیار کلیدی در اصلاح مصرف دارند. مهمترین نقش زنان تغییر رفتار و نگرش است و ما ناگزیریم از زنان در زمینه هایی مانند سیاست گذاری، برنامه ریزی و ارزیابی بهره ببریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دنیا 400 و در ایران 200 نوع مشاغل سبز تعریف شده است که می تواند با مشارکت زنان به مرحله اجرا برسد.

ابتکار، وضعیت الگوی مصرف انرژی را نیز مانند الگوی مصرف آب نامناسب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون مصرف سوخت خودرو و خانگی در کشور ما در مقایسه با بدترین کشورها 4 برابر و در مقایسه با بهترین کشورها 20 برابر است.

*** توسعه کشاورزی از عوامل خشکی دریاچه ارومیه

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: اگرچه دولت در وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نقش داشته ولی بخش اصلی آن مربوط به مصارف کشاورزی و از بین رفتن حقابه دریاچه ارومیه بوده است.

ابتکار افزود: پیش از این در بخش کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه انگورکشت می شد، اما پس از مدتی تصمیم گرفتند سیب بکارند، این در حالی است که سیب پنج برابر بیشتر از انگور به آب نیاز دارد، بنابراین یکی از کارهای مهم اصلاح الگوی مصرف است، چون در حال حاضر الگوی مصرف با شاخص های اسلامی -ایرانی همخوانی ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش بستن تصویر یوزپلنگ آسیایی بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران، گفت: پس از پیگیری های فراوان فیفا قبول کرد که تصویر گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی نقش ببندد و ما تنها کشوری هستیم نماد گونه در حال انقراضمان روی پیراهن تیم ملی کشورمان درج شده است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام، اقدامی فرهنگی است، تصریح کرد: فوتبال از جمله پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی است که جوانان با دیدن تصویر این حیوان بر پیراهن تیم ملی، برایشان سئوال به وجود می آید و بعد به دنبال پاسخ می روند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: شکاربی رویه، از بین رفتن زیستگاه ها و غیره به انقراض حیواناتی مانند یوزپلنگ ایرانی منجر می شود در حالی که نمی توانیم بدون این گونه ها زندگی کنیم، از این رو باید در جهت جلوگیری از شکار بی رویه آن تلاش کرده و از نهادهای مدنی فعال در حوزه محیط زیست بهره ببریم.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف نیازمند فداکاری جمعی است گفت: در تعالیم آسمانی نیز به این مساله اشاره شده است که در برخی موارد انسان باید صبوری کرده و همچنین از خود مایه گذارد تا به نسل آینده خدمت کند.

معاون رییس جمهوری با اشاره به مفهوم توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار به توسعه ای گفته می شود که بر اثر آن منابع برای نسل های آینده نیز باقی می ماند.

*** انحراف در حوزه زنان لطمات جدی به جامعه وارد کرده است

وی با بیان اینکه در سال های اخیر نسبت به برخی مبانی اصیل انقلاب اسلامی فاصله به وجود آمده، افزود: از جمله این انحرافات موضوع زنان است و بزهکاری و آسیب های اجتماعی ریشه در نگاه نادرست و مغایرب با دیدگاه های اصیل حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دارد.

معاون رییس جمهوری گفت: متاسفانه این دیدگاه ها به یک رویه تبدیل شده و روز به روز چالش های جدی تری را سبب شده است.

وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم تعمدی بود که هویت زن به عنوان نقش مادری، همسری بیشتر تعریف شود تا نقش زن به عنوان هویتی انسانی، افزود: من با کمال تعجب و تحیر در یکی از برنامه های تلویزیونی دیدم که یکی از خواهران عزیز بر اساس سیاست های دولت دهم می گفت برای ما ابتدا نقش های همسری و مادری اهمیت دارد این سخن به معنای آن بود که نباید چندان به هویت زنانه اشاره کنیم.

ابتکار افزود: باید ابتدا به کرامت ذاتی و هویت انسانی زن احترام گذاشت و سپس از او تکلیف و مسئولیت خواست.

*** چالش های فراوانی در بحث حجاب داریم

ابتکار چالش های موجود در بحث حجاب را فراوان دانست و گفت: در این حوزه شکاف و فاصله عمیقی وجود دارد و به وسیله روش کنونی، موفق به پر کردن این شکاف ها نشده ایم.

وی افزود: در سفر اخیر ریاست جمهوری به ترکیه شاهد بودیم که در شرایطی که حجاب در این کشور اجباری نیست و هنوز هم با ممنوعیت هایی مواجه است، بیش از 70 درصد از زنان ترکیه حجاب اسلامی دارند.

به گفته ابتکار، این از اختیار و کرامت انسان هاست که می توانند حق تعیین مشی زندگی خود را داشته باشند.

سومین نشست مشاوران زن وزرا و دستگاه های اجرایی روز گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: