جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 23 آذر 1392     
حمل و نقل شهري پايدار جزيي از توسعه پايدار شهري است

به گزارش شهرداری نیوز ، خانم راشل كيت در مصاحبه با آخرین شماره فصلنامه بين المللي گلوبال (Global) گفت: يك سيستم حمل و نقل عمومی ایده آل بايد راحت، سريع، ايمن، پاك و در استطاعت شهروندان باشد و مشخصه كليدي آن تلفيق و يكپارچه سازي سيستم هاي مختلف حمل و نقلی نظیر مترو و بی آر تی است.
وی ساختار سنتي سيستم هاي حمل و نقل عمومي را از موانع اصلی ایجاد حمل و نقل پایدار عنوان کرد و افزود: هزينه بالاي سيستم هاي حمل و نقل عمومي با ظرفيت بالا و تصور عموم جامعه از آن، از دیگر موانع موجود در این زمینه به شمار می آید.
در جهان سوم استفاده از حمل و نقل عمومی نشانه عدم استطاعت مالی است
خانم کیت رانندگي خطرناك، ايجاد آلودگي، فشردگي خدمات در مسيرهاي پر مسافر و كمبود خدمات در مسيرهاي کم مسافر را از معایب ساختار سنتي سيستم هاي حمل و نقل عمومي بر شمرد و اظهار کرد: اگر چه در این روش ممکن است خدمات ارائه شده ارزان تر تمام شود ولي از كيفيت پاييني برخوردار خواهد بود.
وی مانع دوم در پايداري سيستم حمل و نقل عمومي را ظرفيت بالا در بخش مالي دانست و تصریح کرد: اين مشكل در مترو به دلیل هزینه بالا در بخش ساخت و نگه داری بارزتر است، چرا که اين هزينه ها از طريق دريافت كرايه قابل جبران نیست و براي ايجاد پايداری در اين موارد نياز به منابع درآمدي كمكي در كنار اخذ كرايه است.
قائم مقام ریيس بانك جهاني سومین مانع حمل و نقل پایدار را تصور عمومی جامعه از حمل و نقل عمومي بر شمرد و خاطرنشان کرد: در كشورهاي رو به توسعه، مردم افزايش درآمد خود را با گرايش به وسیله نقلیه شخصي به نمايش مي گذارند و در اين جوامع وسایل نقلیه عمومي به عنوان انتخاب افرادي نگريسته مي شود كه استطاعت مالی برای خريد خودروي شخصي ندارند.
تهران از شهری خودرو محور به شهری انسان محور تبدیل می شود
در همین ارتباط معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرصت ها و ظرفیت ها و نیز تهدیدها و محدوديت‌هاي حمل و نقلی پیش روی تهران گفت: حمل و نقل شهري پايدار جزيي از توسعه پايدار شهري به شمار می‌رود و چشم‌انداز تهران براي سال 2025 ميلادي، شهري برخوردار از سيستم حمل و نقل عمومی يكپارچه، در دسترس، ايمن، روان، راحت و پاك است.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که مديريت شهري تهران به منظور برون‌رفت از وضعيت موجود ترافیک، ضمن اتخاذ تغييرات اساسي در چارچوب سياست‌هاي جاري، اهداف جديدي را به منظور در اولويت قرار دادن حمل و نقل عمومي هدف گذاری كرده، افزود: به این منظور حركت به سمت «حمل و نقل كيفي» به جاي «حمل و نقل كمّي» از طریق تلاش در جهت تبديل تهران به «شهر انسان محور» به جاي «شهر خودرو محور» با رعایت ملاحظات زیست محیطی را در دستور کار قرار داده ایم.
تحقق حمل و نقل شهری پایدار با چالش های بسیاری رو به روست
وی با تأکید بر ارائه خدمات حمل و نقل عمومی مطلوب از طريق طراحي سيستم های حمل و نقلی با محوريت مترو و بی آر تی، اعلام کرد: به منظور ايجاد حمل و نقل انسان محور و سازگار با محيط زيست، ضمن ترويج دوچرخه‌سواري از طريق احداث خطوط ويژه دوچرخه و سعی در افزايش سهم اين وسيله در حمل و نقل شهري، ارتقاي تردد ايمن، راحت و لذت‌بخش عابران پياده از طريق احداث پياده‌راه‌ها و سنگ‌فرش كردن پياده‌روها مورد توجه قرار گرفته که نمونه آن را در محدوده بازار شاهدیم.
معاون شهردار تهران در پایان توجه مديريت شهري به تحقق حمل و نقل شهري پايدار را مورد تأكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: هر چند به منظور تحقق اين مهم با چالش‌هاي بسیاری رو به رو هستیم اما با اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیداتی از جمله توسعه جهشی حمل و نقل عمومی در دو بخش مترو و بی آر تی به موازات تکمیل شبکه معابر جهت نیل به این هدف گام بر می داریم




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: