جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 تير 1403     
پیشنهاد پاکستان به ۱۰۰ دانشجوی پزشکی غزه

 شورای پزشکی و دندانپزشکی پاکستان اعلام کرد که در راستای یک اقدام بشردوستانه قرار است تعدادی از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی از غزه در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های این کشور پذیرش شوند.

 
به گزارش ایسنا، در بیانیه رسمی این شورا آمده است: تعداد ۱۰۰ دانشجوی پزشکی از غزه می توانند برای تکمیل تحصیلات و آموزش خود در دانشکده‌های پزشکی پاکستان پذیرش بگیرند. در ادامه این بیانیه آمده است که اکثر موسسات آموزش پزشکی در غزه به دلیل جنگ ویران شده‌اند و هیچ سیستمی برای اطمینان از تکمیل تحصیلات دانشجویان پزشکی غزه باقی نمانده است.
 
این تصمیم پاکستانی در شرایطی اتخاذ شده که جنگ در غزه به زیرساخت‌های آموزشی از جمله دانشکده‌های پزشکی و دانشگاه‌ها آسیب رسانده است. دو دانشکده پزشکی واقع در نوار غزه ( دانشگاه اسلامی غزه و دانشگاه الازهر ) بر اثر حملات اسرائیل ویران شده‌اند. براساس این طرح، دانشجویان فلسطینی قرار است در چرخه آموزش بالینی قرار گرفته و با گذراندن دوره‌های آموزشی در بیمارستان‌های بخش دولتی، تجربه کسب کنند.
 
در این بیانیه آمده است: این دانشجویان با گذراندن تخصص‌های مختلف پزشکی در طول تحصیلشان در پاکستان، این فرصت را پیدا می‌کنند  تا زمینه‌های خاص مورد علاقه خود را دنبال کنند. آنها در رشته‌هایی همچون قلب و عروق، ارتوپدی، انکولوژی، اطفال یا جراحی مهارت‌های تخصصی به دست خواهند آورد و در ادامه می‌توانند نیازهای حیاتی در سیستم بهداشتی غزه را برطرف کنند. این طرح در چهار مرحله با پذیرش ۲۵ دانشجوی فلسطینی در هر مرحله اجرا می شود. در بیانیه این شورا در مورد نحوه تامین هزینه‌های مالی دانشجویان جزئیاتی ارائه نشده است.
 
 دکتر رضوان تاج، رئیس شورای پزشکی و دندانپزشکی پاکستان در این رابطه گفت: مسائل اداری از جمله معافیت از شهریه و نیازهای خوابگاهی برای دانشجویان پزشکی غزه که قصد ادامه تحصیل در پاکستان را دارند، به زودی حل خواهد شد.
 
دکتر تاج در ادامه گفت: غزه به زیرساخت‌های بهداشتی نیاز دارد که در جنگ جاری به طور کامل ویران شده است. ما امیدواریم زمانی که دانشجویان آموزش دیده از پاکستان به سرزمین خود بازگردند، بتوانند به سیستم بهداشتی آنجا کمک کنند. این یک کمک اندک ما به مردم رنج دیده غزه است.
 
در همین حال، محمد سیروس سجاد قاضی، وزیر خارجه پاکستان نیز اظهار داشت که این تصمیم یک اقدام دیپلماتیک است که به دلایل بشردوستانه گرفته شده است.
 
او در این باره گفت: این اقدام در واقع بخشی از هیچ برنامه تبادل دانشگاهی نیست. این بخشی از کمک به مردم مضطرب غزه است تا دانشجویان پزشکی آنها به خوبی آموزش دیده و در سرزمین خود که در آن شرایط اضطراری پزشکی وجود دارد، خدمت کنند. 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: