جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 تير 1403     
کشتار نظامیان اسیر روس به دست مزدوران آمریکایی

 نیویورک‌تایمز از قول یک پزشک نظامی آلمانی نوشت، اعضای گروه به‌اصطلاح «کمپانی منتخب» که یک گروه مزدور بین‌المللی است که از جانب اوکراین می‌جنگد، به صورت مداوم در جنایات جنگی شامل کشتار سربازان روسی زخمی یا اسیر دست داشته است.

 
به گزارش ایسنا، نیویورک‌تایمز از قول «کاسپار گروس» سرباز سابق آلمانی که به عنوان پزشک در این گروه مشغول است و شاهد این جنایات جنگی بوده، این گزارش را منتشر کرده است.
 
وی به رویدادی که در اوت ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، اشاره کرده زمانی که یک سرباز روس که به شدت از ناحیه سر زخمی بود و درخواست کمک داشت، توسط یکی از اعضای این گروه مزدور به ضرب گلوله به قفسه سینه کشته شد.
 
این پزشک آلمانی همچنین گفت: «این سرباز زخمی روس هنوز نفس می‌کشید و روی زمین می‌غلتید که یک نیروی دیگر این گروه مزدور به سرش هم شلیک کرد.»
 
کاسپار گروس همچنین به مورد دیگری اشاره کرد که در آن یک سرباز یونانی به نام «زئوس» یک نارنجک را به سوی ۲ سرباز روسی که یکی از آنها به شدت زخمی بود و به سختی حرکت می‌کرد، پرتاب کرد. سرباز دیگر روس با دست‌های بالا برده شده می‌خواست به مزدوران نزدیک شود که در همان زمان انفجار نارنجک او را از پای درآورد. همچنین یک تیم پهپادی اوکراینی نیز در آن زمان تایید کرد که سرباز روس تلاش کرده تا خودش را تسلیم کند.
 
با این حال ارتش اوکراین ویدئویی از این قسمت را برای نشان دادن قدرت خود در میدان نبرد منتشر کرد، اما قسمت تسلیم شدن سرباز روس را سانسور کرد.
 
این پزشک آلمانی به رویداد دیگری در اواسط اکتبر ۲۰۲۴ اشاره کرد که در آن پیامی متنی از یکی از اعضای این گروه مزدور دریافت کرده مبنی بر اینکه گروه، سربازان روس را به اسارت گرفته است. به نظر می‌رسید اسیران جنگی توسط «زئوس» به ضرب گلوله کشته شدند که بعدا در مورد این قتل‌ها با افتخار صحبت کرده بود.
 
گروس به نیویورک‌تایمز گفت: «من به آنها گفته بودم که چون من پزشک هستم، می‌خواهم زندانیان تحت مراقبت من باشند و کسی نتواند به آنها شلیک کند.»
 
بر اساس مفاد کنوانسیون ژنو ۱۹۴۹، «با اعضای نیروهای مسلحی که اسلحه خود را زمین گذاشته‌اند و افرادی که به دلیل بیماری، زخم یا بازداشت در معرض جنگ قرار گرفته‌اند» باید به صورت انسانی رفتار شود. هر نوع قتل، مثله کردن و شکنجه زندانیان جنایت جنگی است.
 
به دنبال گزارش نیویورک‌تایمز، «رودیون میروشنیک» سفیر غیر مقیم روسیه در امور رسیدگی به جنایات اوکراین، گفت مسکو از سازمان‌های بین‌المللی با نمایندگانی در اوکراین می‌خواهد این اطلاعات را تایید کنند که در صورت تایید، به منزله «نقض هنجارها و اصول کلیدی حقوق بشر و جنایات جنگی است.»
 
در این میان، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز به خبرنامه ایزوستیا و در واکنش به مقاله نیویورک‌تایمز درباره قتل سرباز اسیر روسی توسط مزدوران خارجی در جنگ با اوکراین گفت، حقایقی در مورد سوء استفاده رژیم کی‌یف در دونباس توسط طرف روسی ارائه شد، اما رسانه‌های ایالات متحده هر کاری کردند تا این حقیقت را نبینند.
 
وی ادامه داد: «این مضحک است که تماشا کنیم که چگونه گزارشگران، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، تلویزیون و پلتفورم‌های اینترنتی ایالات متحده وانمود می‌کنند که ظاهرا چیزی در مورد سوء استفاده از غیرنظامیان دونباس از رژیم کی‌یف به مدت هفت سال نمی‌دانند. آنها وانمود می‌کنند که از شکنجه افرادی که توسط نیروهای مسلح اوکراین، گردان‌های ملی‌گرا و غیره دستگیر شده‌اند، بی‌اطلاع هستند. و اکنون می‌بینید، یک پزشک آلمانی شروع به باز کردن چشمان آنها می‌کند یا آنها شروع به وانمود می‌کنند که این مساله برای آنها چیز جدیدی است.»
 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: «نباید گرفتار ترفند و ندیدن مساله اصلی شد؛ تمام حقایق توسط طرف روسی، توسط ساکنان دونباس و خبرنگارانی که این اطلاعات را به قیمت جان خود به جامعه جهانی منتقل کردند، ارائه شده است. گزارشگران آمریکایی، خبرگزاری‌های آمریکایی و نیویورک‌تایمز هر کاری کردند تا این حقیقت دیده نشود.»
 
تیراندازی به سرباز غیرمسلح و مجروح روسی یکی از چندین مورد قتل و کشتار است که «کمپانی منتخب» را گرفتار کرده است. این یکی از شناخته‌شده‌ترین واحدهای نیروهای بین‌المللی است از طرف اوکراین می‌جنگند.
 
خاطرات کاسپار گروس تنها مدرک موجود از قتل آن سرباز روس است، اما گزارش‌های او از موارد دیگر با یادداشت‌های همزمان، فیلم‌های ویدئویی و پیام‌های متنی‌اش که توسط اعضای واحد رد و بدل شده و توسط نیویورک‌تایمز بررسی شده است، تقویت می‌شود.
 
در مورد دیگری، پیام‌های متنی نشان می‌دهد که اعضای این گروه مزدور در یک گفت‌وگوی گروهی درباره کشتن اسیران جنگی روسی در طول یک ماموریت در ماه اکتبر به خود می‌بالیدند. سربازی که در آن روز برای مدت کوتاهی فرماندهی می‌کرد، با استفاده از یک کلمه عامیانه برای تیراندازی به قتل‌ها اشاره کرد و گفت مسئولیت را بر عهده می‌گیرد.
 
«رایان اولری» فرمانده دوفاکتو این گروه مرگ که از گارد ملی سابق ارتش ایالات متحده از آیووا است، در مصاحبه‌ای انجام جنایات جنگی توسط اعضا را رد کرد. او گفت نیروهایش روس‌های مجروح را کشته‌اند، اما فقط آن‌هایی را که می‌توانستند بجنگند.
 
به گزارش نیویورک‌تایمز، داوطلبان آمریکایی بدون حمایت دولت ایالات متحده، که نمی‌خواهد وارد نبرد مستقیم با روسیه شود، می‌جنگند اما وزارت دادگستری ایالات متحده هم می‌تواند تحقیق کند زیرا رایان اولری و سایر اعضای این گروه مزدور، آمریکایی هستند. وجود این شرکت یکی از ویژگی‌های عجیب و غریب تلاش‌های جنگی اوکراین است. ارتش اوکراین که از کمبود پرسنل رنج می‌برد، پس از تهاجم گسترده روسیه در فوریه ۲۰۲۲، صفوف خود را به روی هزاران داوطلب بین‌المللی باز کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: