جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 تير 1403     
الهام علی‌اف و فیدان در شهر شوشا رابطه با ارمنستان را بررسی کردند

 وزیر امور خارجه ترکیه و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به دیدار یکدیگر در شهر «شوشا» در قره‌باغ رفته و در این دیدار درباره روابط با ارمنستان که همسایه مشترک آنهاست، مذاکره کردند.

 
به گزارش ایسنا، روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان با ارمنستان از مدتها قبل تیره شد اما در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از تحولات احتمالی در این روابط بروز یافته است.
 
به نوشته خبرگزاری آناتولی، «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه به دیدار «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در شهر شوشا رفته و در این دیدار موضوع روابط با ارمنستان را مورد بحث قرار داد.
 
وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به نشستی میان علی‌اف، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان طی روزهای گذشته در شهر آستانه پایتخت قزاقستان بیان کرد یک چنین نشست‌های سه‌جانبه‌ای در آینده ادامه پیدا خواهند کرد.
 
فیدان در ادامه با اشاره به شهر شوشا در منطقه قره‌باغ که پیش از این توسط جمهوری آذربایجان از چند دهه اشغالگری ارمنستان آزادی پیدا کرد، گفت: «در این دیدار اعلامیه ۲۰۲۱ شوشا، که پایه و اساس روابط نزدیک بین جمهوری آذربایجان و ترکیه را به ویژه در خود شهر شوشا تشکیل داد، برجسته شد.»
 
بر اساس این بیانیه مقام‌های ۲ کشور به ابراز رضایت نسبت به توسعه موفقیت آمیز روابط مبتنی بر برادری، دوستی و ائتلاف بین آنها در همه حوزه‌ها پرداخته و بر اهمیت اتحاد و همبستگی میان ترک‌زبانان جهان تاکید کردند.
 
بر اساس بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه ترکیه در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر ساخت فیدان دیداری نیز با «جیحون بایراموف»، همتایش در کابینه جمهوری آذرابیجان برگزار کرد.
 
بایراموف نوشت: «ما با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه کشور برادرمان، ترکیه یک تبادل نظر سودمند بر سر مسائل امنیت بین‌المللی، منطقه‌ای و ائتلاف انجام دادیم.»
 
فیدان روز جمعه وارد شهر شوشا شد تا در یک اجلاس ۲ روزه غیررسمی با شرکت سران اعضای سازمان کشورهای ترک‌زبان شرکت کند.
 
«جودت ییلماز»، معاون رئیس جمهور ترکیه به نمایندگی از کشورش در این اجلاس حضور پیدا کرد چون اردوغان برای تماشای مسابقه فوتبال میان ترکیه و هلند در جام ملتهای اروپا به آلمان سفر کرده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: