جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 26 بهمن 1401     
امیدها به احیای برجام بازمی‌گردد

 دنیای اقتصاد: روزنامه چاینا دیلی همزمان با سفر رئیس‌‌‌جمهوری ایران به چین به بررسی ابعاد این سفر و تاثیر آن بر روابط دو کشور پرداخت و آن را تلاشی از سوی هر دو طرف برای افزایش همکاری‌‌‌های دوجانبه توصیف کرد. به گزارش «ایسنا»، در ادامه این مطلب آمده است: مقامات و کارشناسان بر این باورند که سفر رئیس‌جمهور ایران به چین، حمایت دوجانبه و جدی دو کشور و همچنین تعهد و اقدامات پایدار پکن برای ارتقای صلح و رفاه در خاورمیانه و همچنین جهان را برجسته خواهد کرد.

امیدها به احیای برجام بازمی‌گردد
 
رئیس‌جمهور شی جین پینگ با رئیسی گفت‌‌‌وگو کرد تا «به طور مشترک مسیر توسعه آینده روابط دوجانبه را ترسیم و مسیر توسعه آینده را تعیین کند». این دو همچنین در مورد موضوعات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک تبادل نظر خواهند داشت. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت: روابط چین و ایران مبتنی بر دوستی سنتی است و تقویت و توسعه روابط، انتخاب استراتژیک مشترک دو طرف است. وانگ در یک کنفرانس خبری در پکن اظهار کرد: پکن مشتاقانه منتظر همکاری با تهران است تا از این دیدار به عنوان فرصتی برای تلاش در جهت پیشرفت بیشتر در مشارکت راهبردی جامع میان ایران و چین استفاده کند.
 
وی افزود: دو کشور همچنین به دنبال «نقش‌‌‌های سازنده در تقویت وحدت و همکاری میان کشورهای خاورمیانه و تسهیل امنیت و ثبات منطقه» خواهند بود. چاینا دیلی در یادداشت خود به افزایش تعاملات تجاری میان دو کشور اشاره کرد و نوشت: بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، تجارت این کشور با ایران در ۹ ماهه سال گذشته (میلادی) به ۳۲/ ۱۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸‌درصد رشد داشته است. رئیس‌جمهوری ایران همچنین بر اساس قرارداد همکاری‌‌‌های همه‌جانبه چین و ایران، طرحی که دو کشور در سال ۲۰۲۱ آن را امضا کردند، همکاری دوجانبه بیشتری را پیش‌بینی کرده است.
 
لی شائوسیان، مدیر موسسه تحقیقاتی چین و عربی دانشگاه نینگ شیا در این باره گفت: چین و ایران سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند و شرکایی هستند که از منافع اصلی یکدیگر حمایت می‌کنند. وی ادامه داد: ایران کشوری ایده‌آل در خاورمیانه برای پیشبرد طرح «یک کمربند و یک جاده» است و همکاری با چین برای توسعه اقتصادی ایران کلیدی است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: