جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 23 بهمن 1401     
در مواجهه با فرد دچار سوختگی چه کار کنیم؟

 ایسنا: یک مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها ۸ برابر متوسط جهانی دچار سوختگی می‌شوند، گفت: اگر اندازه محل سوختگی بیشتر از کف دست است یا در محل مفاصل، قفسه سینه یا اندام تناسلی است، باید حتما مصدوم به مرکز درمانی منتقل شود.

"میثم عزیزی" با بیان اینکه سوختگی یکی از شایع ترین مصدومیت‌ها در کشور است به طوری که هموطنان ما ۸ برابر متوسط جهانی دچار سوختگی می‌شوند.با رعایت نکردن نکات ایمنی در مواجهه با وسایل حرارتی،عدم  احتیاط با ترقه و وسایل آتش‌بازی در چهارشنبه سوری‌ها،خودکشی، عدم توجه به دورنگه داشتن و نگهداری صحیح سموم و مواد شیمیایی و ‌... از طریق تماس با بدن یا ورود به بدن سوختگی ایجاد می‌شود.
 
در مواجهه با فرد دچار سوختگی چه کار کنیم؟
 
وی گفت: سوختگی نوعی صدمه به پوست و یا بافت است که می‌تواند بر اثر حرارت، برق گرفتگی، تماس با مواد شیمیایی، اصطکاک یا پرتو به وجود آید و با توجه به شدت آن می‌تواند به صورت سطحی، لایه های زیرین پوستی یا حتی به عضلات و استخوان‌ها هم آسیب برساند.
 
این مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی  درباره تقسیم‌بندی سوختگی گفت: سوختگی درجه۱ سوختگی سطحی است  که در آن لایه بیرونی پوست آسیب می‌بیند و بسیار دردناک است و علائمی همچون قرمزی و التهاب جزئی را دارد که بر اثر آفتاب سوختگی ، درجه نامناسب لیزر،تماس به سطوح داغ و...به وجود می آید.
 
عزیزی ادامه داد: سوختگی درجه۲عمیق تر و وخیم تر از درجه ۱ است، چرا که  آسیب دیدگی از لایه سطحی پوست فراتر رفته و این نوع آسیب، تاول زدن، قرمزی، زخم و التهاب شدید پوست را به دنبال دارد و  به علت مایعات داغ و بخار آب بوجود می‌آید.
 
وی در خصوص سوختگی درجه۳ نیز گفت: سوختگی درجه ۳ شدیدترین نوع سوختگی است که با بیشترین  میزان آسیب دیدگی و در تمام لایه‌های پوست همراه است و گاهی حتی به اندام‌های اصلی، گردش خون و استخوان‌ها صدمه می‌زند و  تصـور اشـتباهی وجـود دارد کـه سـوختگی درجـه ۳ دردناکتریـن نـوع  سـوختگی اسـت؛ امـا این طـور نیسـت. در واقع میـزان آسـیب دیدگی در این نوع سـوختگی آن قدر شـدید و گسـترده اسـت که احتمال دارد بیمار به دلیل  صدمـه دیدن عصب‌ها هیچ دردی احسـاسف نکند.
 
این مدرس فوریت‌های پزشکی تاکید کرد: سفید و مومی شدن، سوختن و تیره شدن ، به رنگ قهوه‌ای تیره درآمدن و برآمده و چرمی شدن پوست از آثار این نوع سوختگی است که به علت تماس با مایعات بسیار داغ،فلزات داغ،سوختگی با مواد سوختنی مانند بنزین و نفت،مواد شیمیائی و سوختگی با برق بوجود می‌آید.
 
عزیزی تصریح بر دقت در اقدامات اولیه دربرخورد با مصدومین دچار سوختگی تاکید کرد و گفت: از جمله این اقدامات  این است که در ابتدا خونسرد باشید و با اورژانس 115 تماس بگیرید. همچنین از ایمنی صحنه مطمئن شوید و ناحیه آسیب‌دیده را سرد کنید.
 
 وی با بیان اینکه در این نوع سوختگی‌ها باید  محل آسیب‌دیده را به مدت حداقل 20 دقیقه زیر شیر آب خنک کرد، ادامه داد: اگر لباس فرد مصدوم داغ یا حاوی مواد شیمیایی است، آن را خارج کنید اما اگر لباس به بدن او چسبیده است، آن را جدا نکنید و پس از برش اطراف آن، لباس را خارج کنید و در صورت شستشوی چشم، آب را از گوشه چشم وارد کرده و طوری روی چشم بریزید که پسماند آن به چشم دیگر سرایت نکند.
 
این مدرس فوریت‌ها با بیان اینکه باید  هرگونه لباس تنگ، حلقه و جواهر را درآورد و در صورت امکان، اندام آسیب‌دیده را برای جلوگیری از تورم، بالا نگه داشت، ادامه داد: اگر اندازه محل سوختگی بیشتر از کف دست است یا در محل مفاصل، قفسه سینه یا اندام تناسلی است، باید حتما مصدوم به مرکز درمانی منتقل شود.
 
عزیزی ادامه داد: اگر مصدوم احساس غش می‌کند باید بلافاصله او را به پشت خواباند و  از یک پانسمان استریل و سبک استفاده و  از قرار دادن یخ به‌طور مستقیم روی زخم خودداری کرد.
 
وی گفت: در این گونه موارد باید  از روش‌های ابداعی و سنتی مانند زدن خمیردندان، کرم، سیب‌زمینی و... خودداری کرد و تحت هیچ عنوان تاول‌ها را پاره نکرد و بیمار را گرم نگه داشت.
 
عزیزی درمورد اقدامات اولیه در سوختگی درجه یک نیز گفت: پوست سوخته باید تمیز نگه داشته شود، با آب و صابون محل سوختگی را شست‌وشو داد و ناحیه سوخته را 20 دقیقه در آب تمیز و سرد و سپس 20 دقیقه در آب تمیز و ولرم غوطه‌ور کرد چون این کار سبب کاهش درد خواهد شد و  برای مراقبت از پوست محل سوختگی، میتوان روی محل سوختگی پماد حاوی  روغن ماهی ،پماد سوختگی مانند پماد اکسیدروی و یا سیلورسولفادیازین مالید  و باید این نکته را همواره مد نظر داشت که درمان و بهبود زخم‌های سوختگی خیلی زمان‌بر است پس پیشگیری بهتر از درمان است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: