جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 19 بهمن 1401     
معاون سازمان حفاظت محیط زیست:
۴۶ درصد کشور زیرپوشش تصفیه فاضلاب قرار دارد

 به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان این که ۴۶ درصد کشور زیرپوشش تصفیه فاضلاب قرار دارد و این میزان در مازندران ۱۳ درصد است، گفت: روزانه سه هزار تن زباله از ۵۵ هزار تن زباله کشور مربوط به مازندران است و این نشان می‌دهد برنامه‌ای در این بخش وجود ندارد.

ایرج حشمتی دیشب در مراسم افتتاحیه پایگاه اطفای حریق میانکاله با اشاره به اهمیت دانش در حوزه محیط زیست از آن به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل هم یاد کرد و افزود: مازندران با داشتن ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، بیش از یک میلیون هکتار معادل ۵۷ درصد از جنگل هیرکانی که فسیل‌های زنده هستند را در بردارد.
 
 ‌وی با بیان این که در حوزه اقلیم نیز مازندران غنی است و از اقلیم جلگه‌ای، کوهستانی و جنگلی دارد، اظهار کرد: بیشترین تنوع زیستی در این اکوسیستم است، توسعه ناپایدار در اکوسیستم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیر دارد و امروز شاهد ریزگردهایی هستیم که منشاء خارجی دارند.
 
معاون زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: باید در بهبود کانون‌های گرد و غبار اقدام شود و در روابط سیاسی باید مذاکره کنیم تا آسیب ریزگردها به کشور نرسد.
 
این مسئول با تاکید بر برنامه‌های آمایش سرزمینی، گفت: سرانه میزان زباله در استان یک‌هزار گرم است و این میزان در کشور ۶۰۰ گرم است.
 
وی با اشاره به پراکنش و دفن زباله در جنگل‌ها و روستاهای استان، گفت: روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ مترمکعب شیرابه در استان مازندران تولید می‌شود و هر مترمکعب زباله حجم زیادی از اکوسیستم را نابود می‌کند.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که زباله در استان مدیریت نمی‌شود، گفت: باید نگاه را نسبت به منابع ارتقا دهیم و زمانی که نیازها برای اهداف مشخص مهیا نشود، دچار بحران می‌شویم.
 
حشمتی خاطرنشان کرد: وجود مسافر و ‌حضور گردشگر یک ظرفیت است اما وقتی برای بحث‌زباله فکری جدی نشده یا کمبود آب وجود دارد محدودیت ایجاد می‌شود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از نبود بازچرخانی آب در استان، یادآور شد: برای زنده‌نگه داشتن‌ تلاش می‌کنیم سدهایی اضافه شود که هکتارهای زیادی از جنگل‌های هیرکانی را زیرآب می‌برد و در نهایت مشکل آب استان را حل نمی‌کند.
 
حشمتی  با بیان اینکه ارزش خدماتی اکوسیستم‌های تالابی در جهان طبق محاسبات سازمان ملل بسیار ارزشمند است، گفت: مهاجرت پرنده امید به تالاب مازندران از دیگر ظرفیت‌های استان به شمار می‌رود.
 
وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگری و افزایش درآمد باید ایجاد شود، گفت: هرچند اعتقاد داریم برای توسعه پایدار باید کارخانه ایجاد شود اما منفعتش از گردشگری بیشتر نیست.
 
حشمتی پایگاه اطفای حریق را راهکاری برای ارتقای تعامل و ارتباط با محیط زیست دانست و گفت: غفلت از آموزش و فرهنگ سازی از دیگر چالش‌های حوزه محیط زیست است و اگر گردشگری مسئولانه را تعریف کنیم بسیاری از مسائل در حوزه محیط زیست حل می‌شود.
 
این مسئول با اشاره به شروط توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار نباید برهم زننده نظم اجتماعی و مخرب محیط زیست باشد و علاوه براین حقوق نسل‌های آینده را باید حفظ کند و این نشان می‌دهد عقب ماندگی‌هایی در حوزه توسعه وجود دارد که باید کنترل شود.
 
حشمتی یادآور شد: علاوه بر ایجاد اشتغال، سلامت و حفظ زیستگاه‌ها، تنوع زیستی باید مدنظر قرار گیرد.
 
وی گفت: تمام تصمیمات محیط زیستی علاوه بر ایجاد اشتغال باید کمترین آسیب به اکوسیستم را در بر داشته باشد به طوریکه دستکاری ژنیتیکی و تغییر اکوسیستم برای گونه‌های زیست محیطی و انسان خطرآفرین است؛ همچنین در اجرای طرح‌ها باید منافع مردم نیز دیده شود تا مردم با تالاب آشتی کنند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: