جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 29 دی 1401     
چاووش اوغلو و بلینکن در بیانیه ای توافق کردند

 تهران- ایرنا- مولود چاووش اوغلو و آنتونی بلینکن وزیران امورخارجه ترکیه و آمریکا در بیانیه مشترک خود که چهارشنبه شب قرائت شد بر توسعه مشارکت دفاعی از جمله "نوسازی ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ آنکارا تأکید کردند.

 
چاووش اوغلو و بلینکن در بیانیه ای توافق کردند
 
به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره" قطر"، دو طرف در این بیانیه مشترک همچنین بر حمایت کامل خود از حاکمیت اوکراین، تمامیت ارضی و یافتن راه حلی برای پایان یافتن جنگ این کشور با روسیه تأکید کردند.
 
بلینکن و همتای ترک وی همچنین شرایط شرق دریای مدیترانه را بررسی کرده و بر حفظ ثبات و شبکه‌های ارتباطی توافق کردند.
 
در این بیانیه آمده است که وزیران امورخارجه دو کشور همچنین اجرای یادداشت توافقنامه سه جانبه ترکیه با فنلاند و سوئد در مادرید برای پیوستن این دو کشور به ناتو را مورد بررسی قرار دادند.
 
بلینکن و چاووش اوغلو در این بیانیه همچنین بر پایبندی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند.
 
در پایان این بیانیه همچنین آمده است: دو کشور برای حفظ هماهنگی در مبارزه با تروریسم بویژه گروهک تروریستی داعش و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برنامه ریزی کردند.
 
پیش از این بیانیه مشترک، چاووش اوغلو گفت که کشورش هیچ گونه شرطی از واشنگتن درخصوص عملیات زمینی در شمال سوریه که آنکارا برای آن برنامه ریزی می کند، دریافت نکرده است.
 
وی در دیدار با "آنتونی بلینکن" همتای آمریکایی‌اش در واشنگتن نیز ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده با فروش جنگنده اف ۱۶ به کشورش موافقت کند.
 
چاووش اوغلو در این باره افزود: بار دیگر درخواست خرید اف ۱۶ در گفت وگوها را مطرح خواهیم کرد و امیدواریم که این مسأله به راه حل مثبتی منتهی شد، چرا که این مسأله نه تنها برای ترکیه، بلکه برای پیمان ناتو حائز اهمیت است.
 
اظهارات چاووش اوغلو مبنی بر نبود هیچ گونه پیش شرطی در خصوص خرید جنگنده اف-۱۶ درحالی مطرح می شود که چند روز پیش روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکا از مشروط شدن فروش این جنگنده به ترکیه، با موافقت آنکارا برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو خبر داد.
 
 
 
 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: