هممیهن: خبر بودجه ۱۰ هزار میلیاردی سریال حضرت موسی با واکنشهای زیادی در در رسانهها و شبکههای اجتماعی مواجه شد. اینکه در شرایطی که با بحران شدید مخاطب مواجه هستیم و البته وضعیت بیکاری سینماگران و اقتصاد معیوب سینما، چرا باید برای سریالی بودجه سنگینی تعیین شود؟ یا این پرسش که فایده فرهنگی ساخت چنین سریالی باتوجه به بودجه میلیاردی چیست و چقدر میارزد؟
ساخت سریالی درباره حضرت موسی توسط ابراهیم حاتمیکیا از همان ابتدا با پرسشهای زیادی همراه بود. ازجمله اینکه چرا حاتمیکیا که هیچ سبقهای در ساخت سریالهای تاریخی-مذهبی ندارد و حتی در سینما هم نمونه چنین ژانری را تجربه نکرده، بهصرافت ساخت سریالی درباره حضرت موسی افتاده است؟ خود حاتمیکیا دراینخصوص گفته بود: «در میان آثار متعددی که ساختهام، جای یک کار قرآنی را خالی میبینم و به همین علت با انگیزه و علاقه، این مسئولیت سنگین را میپذیرم».
بهگفته او، با این کار قصد داشته به فرجالله سلحشور، نویسنده فیلمنامه هم ادایدین کرده باشد. سلحشور قرار بود این سریال را بسازد و سالهای زیادی را صرف نوشتن این سریال کرده بود، اما در اسفندماه ۹۴ براثر سرطان ریه درگذشت و نتوانست مراحل ساخت این سریال را به پایان برساند. سریال «موسی»، بهعنوان بزرگترین پروژه تاریخی «سیما فیلم»، وابسته به صداوسیما معرفی شده است. نگارش فیلمنامه این سریال و بازنویسیهای آن با گروهی از نویسندگان به سرپرستی سعید بهمنپور است. سیدمحمود رضوی، تهیهکنندگی این سریال را بهعهده دارد.
سیما فیلم با دوسریال «سلمان فارسی» و «موسی»، دو مجموعه پرهزینه را برعهده گرفته که بهنظر میرسد تولید همزمان آنها با چالشهای زیادی همراه است. کل بودجه سیما فیلم حدود ۶۰۰میلیارد تومان و بودجه سریالسازی آن نیز رقمی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیارد تومان است. حالا روابط عمومی صداوسیما اعلام کرده، بودجه اختصاصیافته به این سازمان، کم است و آنها قادر به ساخت سریال «سلمان فارسی» نیستند. این سازمان اعلام کرده، چون بودجه جداگانهای نیز برای دو مجموعه تاریخی الفویژه فاخر و در دست ساخت «حضرت موسی» و «سلمان فارسی» در نظر گرفته نشده، لذا انتظار میرود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا بهشدت کند شود.
همزمان تخمین زده شده، بودجه ساخت سریال ابراهیم حاتمیکیا شاید به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برسد! خبرآنلاین در این مورد نوشته: «وقتی بعد از پنج سال، برآورد این سریال از ۲۰۰میلیارد تومان به ۲هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۰ برابر شده -درحالیکه هنوز ساختش شروع نشده- میتوان به این نتیجه رسید که هزینه نهایی تولید، رقمی نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ چراکه در کمترین حالت، هزینه نهایی یک سریال الف ویژه، سهبرابر برآورد اولیه است. سریالهایی مثل «معمای شاه»، با زیر ۱۰ میلیارد تومان برآوردشان شروع شد و درنهایت با ۵۶میلیارد تومان به پایان رسید.»
بدیهی است موفقیت یک سریال عظیم تلویزیونی، بیش از تعهد، به تخصص نیاز دارد و حاتمیکیا گرچه فیلمساز حرفهای است، اما نه تخصصی در ژانر تاریخی دارد، نه تجربهای موفق در سریالسازی. شاید ساخت این مجموعه توسط داود میرباقری که کارنامه قابلقبولی در ساخت سریالهای مذهبی دارد، عاقلانهتر بهنظر میرسید. اگر او اکنون مشغول ساخت سریال سلمان فارسی است، حسن فتحی هم گزینه مناسبی برای کارگردانی این مجموعه بود که کارنامه درخشانی در تولید سریالهای تاریخی دارد.
سریالسازی در میدانی بزرگ و پرهزینه، محل آزمون و خطای هیچ کارگردانی نیست؛ حتی کارگردان صاحبنامی مثل ابراهیم حاتمیکیا! اینجا جای ریسکپذیری نیست، جای اطمینان است. خود او بعد از سریال «حلقه سبز» به اینکه سریالساز خوبی نیست، اعتراف کرده و گفته بود: «به این نتیجه رسیدم که سریالساز نیستم. من مثل خلبانیام که ۹۰دقیقه میتواند بپرد و توانایی پرواز بلندمدت را ندارد.»