جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 15 دی 1401     
شروط یمن برای آتش بس دوباره

 تهران- ایرنا-هشام شرف عبدالله وزیر امورخارجه دولت نجات ملی یمن چهارشنبه شب بار دیگر با تشریح شروط انصارالله برای آتش‌بس دوباره در یمن تأکید کرد که هرگونه برقراری آتش بس در آینده، فرصتی برای اعتمازسازی و آغاز روند صلح در یمن است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "سبا" یمن، شرف عبدالله این سخنان را در دیدار با "مایکل بری" رئیس هیأت سازمان ملل متحد برای حمایت از توافق الحدیده موسوم به "اونمها" و نیز رئیس کمیته هماهنگی استقرار دوباره در بندر الحدیده در غرب یمن بیان کرده است.
 
وی افزود: هرگونه آتش بس در آینده فرصتی برای اعتمادسازی و گامی ضروری برای ورود به هرگونه روند صلحی عادلانه و پایدار در راستای منافع ملت یمن خواهد بود.
 
شرف عبدالله در عین حال با برشمردن دوباره شروط انصارالله برای انجام این آتش‌بس گفت که این موضوع باید شامل پاره‌ای اقدامات باشد که در مقدمه آن پرداخت حقوق کارکنان یمن، توقف دستکاری ریال یمن، تضمین برای ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی، گاز منزل، مواد غذایی، انواع کالاهای تجاری و بازگشایی فرودگاه صنعا به صورت کامل و به همه مقاصد باشد.
 
وزیر امورخارجه دولت نجات ملی یمن ائتلاف عربی و نیروهای مشترک یمن را متهم کرد که غیرنظامیان در استان الحدیده را هدف قرار می دهند.
 
وی بر اهمیت پایبندی به توافق صلح استکهلم سوئد در سال ۲۰۱۸ که در آن دولت مستعفی وقت و انصارالله به توافق رسیده بودند.
 
رئیس هیأت سازمان ملل متد برای مایت از توافق الحدیده (اونمها) نیز گفت که کمیته هماهنگی استقرار دوباره در این بندر یمنی، به صورت مناسب فعالیت خود را ادامه می دهد.
 
ژنرال بری همچنین ابراز امیدواری که همه طرف برای تحقق اهداف مورد نظر همکاری کنند.
 
محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله نیز شنبه شب درخصوص شروط این گروه برای آتش بس دوباره در یمن گفت که هرگونه راه‌حل جنگ یمن باید مستلزم پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی و گاز براساس بودجه سال ۲۰۱۴، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و جاده‌ها و نیز آزادی تمام اسیران و حل کامل موضوع بشردوستانه باشد.
 
به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.
 
از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.
 
دولت نجات ملی یمن، لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان های تحت اشغال مزدوران عربستان و امارات را شرط تمدید جدید آتش بس اعلام کرده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: